וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה מיידית: בין החטופים - 11 חולי סוכרת ללא תרופות. זה מה שעלול לקרות להם

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 27.11.2023 / 11:16

11 מהחטופים בעזה חולים בסוכרת, וככל שעובר הזמן והם לא מטופלים, הסיכון לעיוורון, צורך בקטיעת איברים, התקף לב, שבץ ואפילו סרטן, עולה. מטה משפחות החטופים ועמותת 'חברים לרפואה' בקריאה לפדרציה הבינלאומית לסוכרת: "אל תשבו בחיבוק ידיים, זה עלול להיות מאוחר מדי"

נתניהו על הארכת ההפוגה: יש מתווה לשחרור חטופים נוספים/רועי אברהם / לע״מ

עכשיו מתברר שבין החטופים בעזה נמצאים 11 חולי סוכרת, שזקוקים לתרופות יומיות כדי לאזן את מחלתם. אלא שלמרות נסיונות חוזרים של ישראל לספק תרופות לחטופים, דבר זה לא נעשה עד כה.

המטה הרפואי של משפחות החטופים ועמותת "חברים לרפואה" יצרו בקריאה דחופה לצלב האדום ולפדרציה הבינלאומית לסוכרת לפעול כדי לספק באופן מיידי תרופות וטיפול רפואי מציל חיים לחטופים חולי הסוכרת הנמצאים כרגע בשבי בעזה.

"אסור לכם לשבת בחיבוק ידיים", נכתב בפנייה הישראלית. "חולי סוכרת חטופים בעזה וזקוקים מיידית לתרופות מצילות חיים. ללא תרופות וטיפול רפואי מיידי, זה עלול להיות מאוחר מדי".

הקריאה לעזרה מלווה בסרטון אותו מובילות אור לוי, שחולה במחלת הסוכרת מגיל 6 ופועלת למען זכויות הסוכרתיים במדינת ישראל, ומאי סייג, יוצרת ומשפיענית רשת ופעילה חברתית. צפו:

"נובמבר הוא חודש המודעות לסוכרת", אומר ברוך ליברמן, מייסד ומנכ"ל 'חברים לרפואה'. אנחנו מצפים מהפדרציה הבינלאומית לסוכרת, האחראית על זכויותיהם של כ-537 מיליון אנשים סוכרתיים בעולם, לנקוט עמדה ולפעול באופן פרו-אקטיבי כדי לסייע לחטופים לקבל את הטיפול שלו הם זקוקים. כל רגע שהם לא מטופלים תרופתית, מצבם מתדרדר משמעותית. נשמח להעביר את התרופות, אבל כדי שזה יגיע לשבויים שזקוקים להן כל-כך - יש צורך כמובן בסיוע של גורמים בינלאומיים".

בישראל, לפי דו"ח המדדים הלאומי של משרד הבריאות והמכון הלאומי לחקר שירותי בריאות ומדיניות בריאות, בשנת 2015 הגיע שיעור הסוכרתיים ל-9.7% מהבוגרים תושבי הארץ, וכנראה שהמספרים היום גדולים יותר.

הבעיה המרכזית של חולי הסוכרת היא סיבוכי המחלה שעלולים להוביל לנכויות קשות, מחלות נלוות וכן מהווים גורמי סיכון לתמותה. המטרה המרכזית בטיפול במחלת הסוכרת היא שמירה על איזון רמות הסוכר בדם למניעת סיבוכי המחלה. איזון, משמעו נטילה קבועה של תרופות, וכשאלו לא הנמצא, מצב החולים הולך ומדרדר והם יסבלו משלל תסמינים, עד לכדי מוות.

אחד הסיבוכים השכיחים בקרב חולי סוכרת שאינם מוזנים הוא עיוורון. למעלה מ-10% מכלל העיוורים בישראל הינם על רקע של מחלת הסוכרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

סיכון ממשי לקטיעת גפיים, מחלות לב ושבץ

סיבוך נוסף בקרב סוכרתיים כולל פגיעה בעצבים, שקרוי 'נוירופתיה סוכרתית', ומתאפיין בתחושות כאב שורף ממקור עצבי, עקצוץ, הירדמות, חולשה, עיכוב ברפלקסים ואובדן תנועתיות בגפיים, מה שמוביל פעמים רבות לקטיעת גפיים. מצב זה יכול אף להחמיר בתנאי השבי בהם מוחזקים החטופים, שאינם מאפשרים תנועה רבה. מדובר בסיבוך הסוכרת השכיח ביותר, ממנו סובלים כ-40% מהחולים במחלה.

קטיעות גפיים מהוות את אחד הסיבוכים הקשים של סוכרת, הגורמים לנכות תפקודית קשה לצמיתות. קטיעות גפיים בקרב חולי סוכרת נגרמות לרוב כתוצאה מ'כף רגל סוכרתית' - מצב שבו מתפתחים בכפות רגליהם של חולי סוכרת פצעים שאינם נרפאים כתוצאה ממחלה בכלי הדם ההיקפיים, העלולים להוביל להתפתחות נמק המחייב כריתה. חוסר טיפול או טיפול לקוי בכף רגל סוכרתית עלול אף לזרז את הצורך בקטיעה.

סיבוך נוסף כתוצאה מסוכרת שאינה מאוזנת הוא פגיעה בתפקודי כליות המכונה 'נפרופתיה סוכרתית', העלולה להידרדר עד כדי אי ספיקת כליות הדורשת טיפולי דיאליזה והשתלת כליה. עד 40% מחולי הסוכרת יפתחו נפרופתיה לאורך השנים. חוסר איזון מתמשך רק יזרז פגיעה זו.

סוכרת גם מעלה משמעותית את הסיכון למחלות לב וכלי דם, לרבות התקפי לב ושבץ מוחי, וחלק מהתרופות לסוכרת גם מוגדרות כתרופות למניעת אירועי לב. הפסקה ממושכת של הטיפול התרופתי מסכן את חולי הסוכרת גם בנושא זה.

מחקרים הראו שלחולי סוכרת שאינם מאוזנים, עשוי להיות גם סיכון מוגבר לפתח סוגים שונים של סרטןן כמו סרטן המעי הגס, סרטן הלבלב, סרטן הכבד, סרטן שלפוחית שתן, סרטן השד וסרטן הרחם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully