וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים מעשנים? כך תתנהגו מול הילדים שלכם

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 17.12.2023 / 9:24

להסתיר, להסביר, או לא לדבר על זה וגם לא להתנצל - איך כדאי לתקשר לילדים שלכם את הרגל העישון שלכם?

אמא צעירה עם סיגריה ועגלת תינוק. ShutterStock
אמא צעירה עם סיגריה ועגלת תינוק/ShutterStock

הרבה לפני שהפכתם להיות הורים, הייתם בני אדם עם רצונות, חשקים והרגלים, וגם לאחר שקיבלתם את הטייטל "אמא" או "אבא", לא איבדתם אותם. יש מי שה-guilty pleasure שלו הוא ערמות של גלידה, יש את אלה שאוהבים לראות סדרות גרועות בנטפליקס ויש את מי שמעשנים סיגריות.

אף שמדובר בהרגל מסוכן שמזיק לבריאות, רבים הם המבוגרים שמעשנים, כשהם מודעים לסכנות ולנזק שנגרם לבריאותם ולסביבתם. לכן, כמעט כל הורה שמעשן דואג לעשות זאת במרחק מהילדים, כדי שאלה לא יחוו עישון פאסיבי ולא ייחשפו כלל להרגל הלא בריא.

האם כדאי להסתיר מהילדים את היותכם מעשנים?

יתכן ותוכלו עד שלב מסוים לא לדבר איתם על העישון, אך לא תוכלו לעשות זאת לאורך זמן. הילדים יבינו מה אתם עושים כשאתם הולכים הצידה וככל הנראה גם "יתפסו" אתכם על חם ואז יתחילו השאלות. בנוסף, גם לכם לא יהיה נעים להרגיש שאתם צריכים לשקר להתחבא מהילדים שלכם או לשקר להם. לכן, כדאי לדבר על הדברים, בהתאם לגילם.

להודות בעישון ולהסביר על הסכנות

אפשר להגיד לילדים שאתם מעשנים, ושאתם מתרחקים מהם בזמן שאתם עושים את זה מאחר שזה לא בריא. כשהם ישאלו אתכם "אז למה אתם עושים את זה אם זה לא בריא?", תסבירו להם שאתם יודעים שזה מזיק לבריאותכם, אבל אתם אוהבים את זה ולכן לא עושים את זה כל הזמן. אם הילדים מבוגרים מספיק כדי להבין, תוכלו להקביל את העישון לאכילת ממתקים: אף שזה לא בריא, אנחנו מרשים לעצמנו מדי פעם.

להראות שאתם לא מושלמים

כשאתם מראים לילדים שלכם שגם לכם יש "מעידות", שאתם יודעים שאתם עושים משהו שהוא לא בריא אך עדיין מתקשים להפסיק אותו, הם מבינים שאתם לא מושלמים. יכול להיות שזה ייצור אצלם משבר רגעי, אבל חשוב שידעו שאתם בני אדם, ממש כמוהם. ככל שתהיו כנים יותר לגבי הרגל העישון שלכם, כך תצטיירו כאנושיים יותר בעיני הילדים שלכם.

לקוות בשבילם שהם לא יעשו את זה בעתיד

אף שאתם מעשנים, סביר להניח שלא הייתם רוצים שהילדים שלכם ילכו בדרככם כשיהיו מבוגרים (ויותר מכך - מתבגרים). לכן, לצד ציון הסכנות שבעישון, כדאי להעביר לילדים את המסר שאתם רוצים לשמור עליהם בריאים וחזקים, ומקווים בשבילם שבעתיד הרחוק הם לא יאמצו את ההרגל.

** חשוב לציין כי אין באמור כל עידוד לעשן או להעביר ביקורת על מי שמעשן, אלא לסייע בתיווך ההרגל לילדים צעירים.

אמא מחזיקה תינוק קטן בזמן שאבא מעשן סיגריה. ShutterStock
אמא מחזיקה תינוק קטן בזמן שאבא מעשן סיגריה/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully