וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלות? איך נוכל להיות 'דניאל הגרי' עבור הילדים שלנו

דר' רועי בן מנחם

עודכן לאחרונה: 29.11.2023 / 13:33

תקופת המלחמה היא מורכבת ומאתגרת עבור כולנו, אך במיוחד עבור ילדנו הזקוקים יותר מבכל זמן אחר לתחושת ביטחון, שקט נפשי, מנהיגות והכוונה מצידנו - מחנכות הכיתה וההורים. אז הכי טוב ללמוד ממי שעושה את זה ממש טוב

הצהרת דובר צהל, דניאל הגרי. 19 באוקטובר 2023.. דובר צה"ל, צילום מסך
משדר שקט, עוצמה, אמינות וביטחון/צילום מסך, דובר צה"ל

פעמיים ביום, כמו תרופה, מגיח דובר צה"ל, דניאל הגרי, בפני האומה. הוא ניצב מול המיקרופון ומתחיל לדבר. מתעסק פחות באופן ההגשה ומתמקד יותר בתוכן. בוחר כל מילה בקפידה וחוזר על משפטי מפתח מספר פעמים בכל שיחה. הוא מישיר מבט למצלמה, עונה על שאלות בסבלנות רבה ומשדר שקט, עוצמה, אמינות וביטחון.

באופן לא מפתיע, אנשים רבים מוצאים בדניאל הגרי עוגן להישען עליו בימים קשים אלו, ואנשי חינוך מצטטים מדבריו חדשות לבקרים ומחכים למוצא פיו. איך הוא מצליח להשרות עלינו ביטחון בימים של היעדר ביטחון, ומה כל אחד מאיתנו, מחנכת כיתה או הורה, יכול לעשות כדי להיות דניאל הגרי עבור הילדים שלו?

אמינות, כבוד וודאות

דניאל הגרי משדר אמינות: הוא מקפיד מאוד על אמינותו ואינו משיב על שאלות שאינו יודע את התשובה עליהן. הוא ממתין בסבלנות לממצאים ברורים וחד משמעיים ורק אז משיב. כמחנכות כיתה וכהורים אנו נשאלים המון שאלות מצד הילדים - מה זה אומר שהילדים נחטפו? לאן חטפו אותם? מתי הם יחזרו הביתה? מה עושים להם שם? מתי תיגמר המלחמה? כאשר אנו בעצמנו שרויים באי וודאות. לא כל התשובות נמצאות בידינו וזה בסדר. אל תמהרו לענות לשאלות שאינכם יודעים איך ראוי לענות עליהן. דווקא תשובה כמו "אני לא יודע" עשויה לעורר אמון רב בקרב ילדים. קחו את הזמן וחזרו אליהם עם תשובה אמינה ומרגיעה, ובעיקר כזאת המותאמת לגילם וליכולת ההכלה שלהם את הסיטואציה. אל תשתפו במידע העלול לערער את נפשם, אך השתדלו להיות כנים ואמינים, ולהתייחס אליהם כילדים בוגרים.

דניאל הגרי מכבד אותנו: ואנחנו מכבדים אותו בחזרה. כבוד הוא אחד הערכים המרכזיים והחשובים ביחסים בין מחנכות כיתה, הורים וילדים, אשר מושתת על עקרון ההדדיות - "אני מכבד אותך ואתה מכבד אותי". דובר צה"ל מבין זאת. הוא מסתכל לעיתונאים בעיניים. מקשיב בסבלנות לשאלות ועונה בהקפדה יתרה. הוא אינו מנסה להיות חבר שלנו ושומר על המרחק הדרוש. כך גם אנו כמחנכות כיתה וכהורים, צריכים להצטייר בעיני ילדינו כדמויות חזקות וסמכותיות שניתן להישען עליהן ברגעי משבר.

חשוב לשדר לילדינו שעם כל האהבה האינסופית שלנו כלפיהם, אנחנו לא חברים שלהם. ישנם דברים בנוגע למלחמה ובכלל, שאנו יודעים ולא צריכים או אמורים לשתף אותם בהם. ובמקביל להתיחס אליהם בכבוד כילדים בוגרים, מבלי לשדר זלזול, עליונות או התנשאות. נסו להימנע ממשפטים כמו "אתה עדיין קטן בשביל זה", "כשתגדל תבין", "זה לא נושא בשביל ילדים", אלא נסו לשתף ככל האפשר במידע הכרחי, באופן מותאם גיל ואחראי. זכרו שילדים מטבעם הם סקרנים מאוד ואינם חיים בבועה, כך שאם המידע לא יגיע מכם, סביר שישיגו אותו ממקורות אחרים כמו טלוויזיה, אינטרנט או חברים, העלולים להטמיע בהם תפיסות ומושגים שגויים ובכך להסב להם נזקים.

דניאל הגרי שומר על עקביות: הוא נצמד למסרים המרכזיים ומשחק רק במגרש הצבאי אותו הוא מכיר. הוא אינו מתפתה להשיב בשם הדרג המדיני, מדבר רק בשם צה"ל, ונצמד לעובדות ולא לפרשנויות. כך גם אנו כמחנכות כיתה וכהורים חייבים להתמיד מול הילדים במסרים עקביים לאורך זמן, מבלי להתפזר יותר מידי. ובין כל המידע האינסופי שהם נחשפים אליו סביב המלחמה, לסייע להם להבחין בין עיקר לטפל. זכרו שאנו מהווים עבורם את העוגן המשמעותי ביותר של אמינות ויציבות. לכן הם עלולים לבוא במבוכה ולערער את אמונם בנו וביכולתנו להבין ולשלוט במצב, אם יגלו אי עקיבות, אפילו חסרת ערך לכאורה, במסרים שאנו משדרים להם.

דניאל הגרי מאזן בין וודאות לאי וודאות: בין המשתנה לקבוע ובין השולי לחשוב, כאשר היציבות של השגרה נדרשת ליצירת וודאות. עיקרון זה מקבל משנה תוקף במיוחד בתקופת חירום ומלחמה. בחרו מספר פעולות שחשוב לכם להעביר לילדכם בכל יום. הקרנת סרטון אופטימי, כתיבת מכתבים לחיילים או עבודה שבה התוצר ברור ומידי, למשל טיפול יומיומי בגינה, עזרה בנקיון הבית, ארוחה קבועה עם המשפחה או מפגש קבוע עם חברים. שמירה על שגרה מחזקת וחיובית היא חיונית וחשובה במיוחד במצבי חוסר וודאות ובמהלך המלחמה.

דניאל הגרי מייצר תחושת שליטה במצב: ילדנו נמצאים בימים אלו במצב קשה ולא מוכר, במציאות חיים בה השליטה נשמטת מתחת לידיהם. הם מתבוננים בכאב במציאות ומנסים להבין את משמעות וגודל האירוע אותו הם חווים. אמנם אין לנו שליטה במצב, אך יש לנו יכולת לייצר לילדנו תחושת שליטה. נסו להיאחז בכל דבר קטן ומוכר שיחזיר לחייהם את תחושת הוודאות והשגרה, ויחזק עבורם את תחושת השליטה. עזרו להם להבין שגם אם מדובר בתקופה מזעזעת וקשה, היא עדיין זמנית וברת חלוף, וניתן להיאחז בשגרה מוכרת, מנחמת ומרגיעה. נסו להפוך לשובר הגלים שלהם - הם צריכים שתהיו יציבים עבורם ושיוכלו לשאת את עיניהם אליכם. גם אתם בני אדם וגם אתם עוברים דברים קשים עכשיו. מצאו את שובר הגלים שלכם, וכך תצליחו להוות שובר גלים עבורם.

דר' רועי בן מנחם הוא מנהל 'ראשית - קהילות מחנכות' שהוקמה ע"י משרד החינוך, מכון מופ"ת וקרן משפחת ליאון, המקדמת שוויון הזדמנויות וחינוך לערכים, באמצעות חיזוק וביסוס מחנכי ומחנכות הכיתה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully