וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קורה לעיניים של השבים מהשבי במעבר מחושך לאור?

ד"ר נח'ול נח'ול

עודכן לאחרונה: 27.11.2023 / 9:54

בעולמנו השופע אור, בין אם טבעי או מלאכותי, נדיר לחוות חושך ממושך. אך מה קורה לאדם הכלוא בשבי כשהוא מנותק מהעולם החיצון וחווה חושך ממושך?

ארגון הטרור חמאס הפיץ סרטון נוסף של שחרור חטופים מעזה/מערכת וואלה!

הטיפול בשבים מהמנהרות החשוכות של החמאס, הולך ומשתכלל ככל שעוד חטופים שבים. רק לאחרונה סיפרו במשרד הבריאות כי אחרי שנפגשו עם יוכבד ליפשיץ, ששוחררה שבועיים אחרי שנחטפה מביתה, הוסיפו המלצה שלא לחשוף מייד אנשים לאור אחרי ששהו זמן כה רב במנהרה חשוכה, אלא לרכוש עבורם משקפי שמש. גם בשיבה של הילד אוהד מונדר, הוא נצפה מרכיב משקפי שמש בתוך בית בחולים.

חושך ממושך יכול להיות טראומטי ולהשפיע באופן דרמטי על מחזור השינה והערות. מצב שבו הגוף והמוח אינם חווים את המעבר הטבעי מאור לחושך, עלול לגרום לשינויים בהפרשת הורמונים, ביכולת להירדם, במצב הרוח ובתפקוד הקוגניטיבי. השעון ביולוגי שלנו מבוסס על מחזור של 24 שעות, ומנגנון השינה-ערות הוא הכרחי לשמירה על בריאות הגוף ותפקודו. אור טבעי הוא סממן חיוני במנגנון זה, שכן הוא מסייע לסנכרן את שעון היממה ל- 24 שעות. החשיפה לאור יום מאותתת לגוף להתעורר, להגביר את הערנות ולהתחיל להניע את הגוף.

האור אף משפיע על ייצור המלטונין, הורמון המעודד שינה. במקביל לירידה באור הטבעי בערב, גדל ייצור המלטונין, והגוף מכין את עצמו לשינה. זוהי גם הסיבה שחשיפה לאור, במיוחד לאור הכחול של המסכים, בשעות הערב המאוחרות, אינה מומלצת ועלולה לגרום להפרעות שינה.

מה קורה לגוף כאשר הוא מצוי בחשיכה מתמשכת?

בריאות הנפש: עלולות להיווצר בעיות נפשיות שונות, כגון דיכאון, הפרעה דו קוטבית והפרעה רגשית עונתית (SAD).

בריאות פיזית: חשיפה לא סדירה לאור ומחסור בוויטמין D, עלולים להוביל למגוון בעיות בריאותיות כמו השמנת יתר, סוכרת, מחלות לב וכלי דם, כאבי שרירים, שברים, בעיות שלד, מחלות מפרקים ועוד.

תפקוד קוגניטיבי: חסר בחשיפה לאור טבעי עלול לגרום לפגיעה בריכוז, בזיכרון ובביצועים הקוגניטיביים.

אוהד מונדר נפגש ם חבריו בבית החולים. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
אוהד מונדר נפגש ם חבריו בבית החולים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ומה קורה לעיניים שלנו כשאנו מצויים בחשיכה לאורך זמן?

העין שלנו קולטת את האור הטבעי דרך תאי הרשתית, שמעבירים אותו לעצב הראייה, שבתורו מעבירו ל"מפקדה ההורמונלית העליונה שבמוח", ההיפותלמוס.

כאשר אנו נמצאים בחושך, העיניים מתחילות תהליך של הסתגלות. האישון גדל כדי לאפשר כניסה של יותר אור לעין. תהליך זה עשוי להימשך מספר דקות עד חצי שעה עד להסתגלות מלאה. בתוך הרשתית, ישנו חלבון בשם רודופסין, הרגיש לאור. בחושך, רמת הרודופסין עולה, מה שמאפשר לנו לראות טוב יותר בתנאי אור נמוך. זהו חלק מהתהליך הנקרא "ראיית לילה". המאמץ הנדרש מהעיניים להתאים את עצמן לראיית לילה לזמן ממושך עלול לגרות לעייפות וערפול. בנוסף, חשיפה ממושכת לחושך תגרום לטשטוש ראייה, קושי להסתגלות לאור וקושי בזיהוי צבעים באופן זמני. עשויה להתפתח רגישות לאור, דבר שיצריך לעיתים שימוש במשקפי שמש לזמן מה, בעת החזרה לשהות באור יום.

כל שנותר הוא לקוות שכל החטופים המצויים בחשיכת שבי החמאס ישובו לביתם בקרוב וכך כולנו נוכל לצאת מן החושך אל האור.

* מאמר זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

ד"ר נח'ול נח'ול, מומחה למחלות עיניים, מחלות וניתוחי רשתית, במרכז הרפואי מדיקה RMC בעפולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully