וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי הכי יעיל לקחת ויטמינים כדי למקסם את השפעתם?

עודכן לאחרונה: 23.11.2023 / 9:25

כדי שתוספי התזונה שאתם צורכים ייספגו בצורה מיטבית בגוף, צריך לתזמן את זמן נטילתם. כך למשל, ויטמין D יהיה יעיל יותר לצד ארוחה שמכילה שומן, תוסף ברזל יעבוד טוב יותר דווקא על בטן ריקה. ומתי הכי נכון לצרוך תוספים - בבוקר או לפני השינה?

מדף בצורת כוורת מלא בוויטמינים ותרופות. ShutterStock
אין כלל אחיד. ויטמינים/ShutterStock

כדי שתוספי התזונה שאתם צורכים ייספגו בצורה מיטבית בגוף, צריך לתזמן את זמן נטילתם. כך למשל, ויטמין D יהיה יעיל יותר לצד ארוחה שמכילה שומן, תוסף ברזל יעבוד טוב יותר דווקא על בטן ריקה. ומתי הכי נכון לצרוך תוספים - בבוקר או לפני השינה?

למרות ששהשאיפה היא לקבל את כל הוויטמינים שנדרשים לנו מהמזון אותו אנו צורכים, לא תמיד זה מתקיים. וכשזה לא קורה, תוספי מזון מסוימים עשויים לעזור לספק לנו רכיבי תזונה חיוניים חסרים. אבל מתי הזמן הטוב ביותר לקחת ויטמינים? עם כל כך הרבה סוגים שונים של תוספים (חלקם דורשים בטן ריקה לפני הנטילה), זה יכול להיות מסובך להבין מה לקחת ומתי.

"ויטמינים יכולים לעזור למילוי פערים תזונתיים בתזונה שלנו", מסבירה קרי גנס, R.D.N., תזונאית ומנחת הפודקאסט של The Keri Report. "אם אדם נמצא בדיאטה מיוחדת המגבילה או מגבילה מזונות מסוימים, ויטמינים עשויים לסייע במניעת חוסרים תזונתיים שהוא לא מקבל מהמזון שהוא אוכל".
בין אם אתם נוטלים מולטי ויטמין או ויטמינים לבריאות המוח, העיתוי יכול לפעמים לקבוע את יעילותם. הנה מה שחושבים מומחים בתחום:

האם עדיף לקחת ויטמינים בבוקר או בלילה?

הזמן הטוב ביותר לקחת ויטמינים תלוי בוויטמין שאתם לוקחים. האם ויטמין מסיס במים או בשומן בדרך כלל מכתיב מתי ואיך צריך לקחת אותו, אבל לחלק מהוויטמינים יש גם השפעה מסוימת על הגוף, שעוזרת לקבוע מתי כדאי להוסיף אותו לשגרה.

לדוגמה, ויטמינים מקבוצת B עשויים לעזור בייצור אנרגיה ולכן הגיוני יותר לקחת אותם בבוקר. מגנזיום, למשל, עדיף לקחת בלילה, לפני השינה.

אבל, ככלל אצבע, הזמן הטוב ביותר לקחת ויטמינים הוא בכל זמן שתזכרו לקחת אותם. לחלק מהאנשים זה בבוקר עם ארוחת בוקר, אצל אחרים זה בערב כשהם מתכוננים לשינה. אבל כמובן שעדיף לתזמן את נטילת הוויטמינים, כל אחד על פי מרכיביו.

ויטמינים B, C וביוטין (ויטמינים מסיסים במים)

ויטמינים מסיסים במים יכולים להילקח בכל שעה ביום, עם או בלי אוכל. הזמן הטוב ביותר לקחת ויטמינים מסיסים במים יהיה בכל פעם שסביר להניח שתזכרו לקחת אותם. בנוסף, ויטמינים מסיסים במים אינם מאוחסנים ברקמת הגוף, ולכן יש לצרוך אותם באופן קבוע.

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM

ויטמינים E, D, A ו-K (ויטמינים מסיסים בשומן)

ויטמינים מסיסים בשומן שונים מהוויטמינים המסיסים במים כי יש לצרוך אותם עם ארוחה המכילה שומן כדי לעזור לפרק אותם. עם זאת, ניתן לקחת אותם גם בכל שעה במהלך היום, כל עוד הם נצרכים לצד ארוחה המכילה שומן.

מתי הזמן הטוב ביותר ליטול מולטי ויטמינים?

מולטי ויטמינים מכילים בדרך כלל ויטמינים מסיסים בשומן ומסיסים במים. עדיף להקפיד על הכללים לגבי ויטמינים מסיסים בשומן ולקחת אותם בכל שעה ביום שתוכלו לצרוך בה ארוחה המכילה שומן.

האם נכון ליטול ויטמינים על בטן ריקה?

אין כלל ספציפי נגד זה. נטילת ויטמינים על בטן ריקה היא דבר אינדיבידואלי - לחלק מהאנשים יש אפס תופעות לוואי, בעוד שלאחרים יש.

עם זאת, ויטמינים מסיסים במים נוטים להשפיע על הגוף טוב יותר על בטן ריקה, אבל כשמדובר בוויטמינים מסיסים בשומן ומולטי ויטמינים, עדיף לצרוך אותם ביחד עם מזון כדי למנוע קלקול קיבה ולעזור להגביר את ספיגת הוויטמינים בגוף.

ומה לגבי תוספי ברזל או מגנזיום?

על פי חוקרי "מאיו קליניג", למי שנוטל תוסף ברזל, מומלץ ליטול אותו על בטן ריקה לספיגה מיטבית. אם אתם גם נוטלים סידן, הקפידו לקחת אותו במועד נפרד מתוסף הברזל כדי לוודא שהגוף סופג את שניהם במלואם.

אבל חשוב תמיד לזכור - תוספי תזונה הם מוצרים שנועדו להשלים את התזונה. הן אינם תרופות לא מיועדים לטפל, לאבחן, להקל, למנוע או לרפא מחלות. היזהרו בנטילת תוספי תזונה בהריון או כשמניקים והקפידו להתייעץ עם רופא המשפחה לפני נטילת תוספים חדשים בכל מצב, שכן הם עלולים להפריע לטיפול התרופתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully