וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תהיו בריאים: כך תדעו מהם הוויטמינים החשובים ביותר עבורכם

בשיתוף פרמאטון

עודכן לאחרונה: 16.1.2024 / 9:11

בעולם מושלם כולנו אוכלים בריא והגוף שלנו נהנה מכל הערכים התזונתיים שלהם הוא זקוק. עכשיו הגיע הזמן לחזור למציאות ולהבין - איך באמת אפשר להעניק לגוף את הוויטמינים והמינרלים החשובים ביותר

אישה עם קפסולת ויטמין בפה. ShutterStock
"כשהגוף לא מקבל מספיק סידן מהמזון, הוא יוציא אותו מהעצמות"/ShutterStock

מדוע חסרים לנו ויטמינים?

היינו רוצים לדמיין שאנחנו מצליחים לספק לגוף שלנו את כל הוויטמינים והמינרלים להם הוא זקוק, ישירות מהמזון שאותו אנו אוכלים. אולם המציאות יותר מורכבת, ורבים מאיתנו רחוקים מלספק לגוף את כל צרכיו. הפתרון לכך פשוט, אולם כדאי לעשות זאת בצורה מקצועית וחכמה.

פעמים רבות אנחנו מאשימים את העידן המודרני והמזון המתועש, בחירה באורח חיים מסוים או בדיאטה טרנדית כזו או אחרת, אך לא תמיד מדובר במשהו שאנחנו יכולים לשלוט בו. ככל שאנחנו מתבגרים, חלים שינויים אובייקטיביים פיזיולוגיים, כמו ירידה בתיאבון, ספיגת ויטמינים ומינרלים פחותה, בעיות בליעה, ירידה בחושים כמו חושי הטעם והריח, יובש בפה ובעיות שיניים. השינויים הללו גורמים לא רק לירידה בכמות המזון, אלא גם במגוון ובאיכות האוכל, וכך נגרמים חסרים תזונתיים שעלולים להיות משמעותיים מאוד. אם עד היום חשבנו שבדיקת דם פשוטה יכולה לגלות לנו אילו ויטמינים חסרים לנו וממה יש לנו מספיק, כעת ידוע שהתמונה שאנו מקבלים מהבדיקה אינה מלאה.

"לא ניתן לאבחן חוסר ברוב הוויטמינים באמצעות בדיקת דם", אומרת פרופ' אולגה רז, מומחית בתחום התזונה וראש תחום תזונה קלינית באוניברסיטת אריאל. "בבדיקת דם אנחנו יכולים לקבל תוצאות אמינות של שלושה ויטמינים ומינרל אחד בלבד", אומרת פרופ' רז, "והם B12, ויטמין D, חומצה פולית, וברזל - זה הכל". פרופ' רז מסבירה כי הגוף פועל בכל כוחו כדי לשמור על רמות תקינות של שאר הוויטמינים והמינרלים, באופן שעלול לפגוע בו. "כשהגוף לא מקבל מספיק סידן מהמזון, הוא יוציא אותו מהעצמות", מסבירה פרופ' רז, "וכך בדיקת הדם תראה שהכל בסדר, אבל בפועל העצמות נחלשות. מגנזיום הוא מינרל חשוב במיוחד שנמצא בתוך התאים ופחות מסתובב לו בדם, ולכן, בדיקת דם שמראה כי לא חסר מגנזיום, לא מציגה את התמונה האמיתית".

כתוצאה מכך, רובנו זקוקים בשלב כזה או אחר בחיינו לתוספת ויטמינים. "מולטי-ויטמינים הם הצורה הטובה ביותר להשלמת חוסרים, משום שהם מציעים פתרון מקיף המבטיח איזון כשיש חוסר תזונתי", אומרת פרופ' רז. לדבריה, מי שייטול מולטי-ויטמין לא יפתח חסרים: "מולטי-ויטמין יעלה את רמות האנרגיה וישפר את תחושת החיוניות ומדדי איכות חיים נוספים עבור אלו הסובלים ממחסור בוויטמינים". ומה עם אלו שלא סובלים מחוסרים? "במצבים כאלה", אומרת פרופ' רז, "מולטי-ויטמין ימנע חסרים עתידיים, כלומר במרבית המקרים הוא או משפר או משמר את המצב. כדי להימנע ממצב של עודף, אני ממליצה בדרך כלל ליטול מולטי-ויטמין באופן יומי במשך חודשיים, להפסיק למשך חודש, ולשוב על כך במחזוריות דומה".

אישה עם קפסולת ויטמין בפה. ShutterStock
מחקר נוסף שפורסם בכתב העת המדעי American Society for Nutrition, גילה כי נטילת מולטי-ויטמין במשך שנה הובילה לשיפור בתפקוד הקוגניטיבי בגיל המבוגר/ShutterStock
מחקר שנערך בבית הספר לרפואה בהווארד, גילה כי צריכת מולטי-ויטמין בקרב מבוגרים לאורך שלוש שנים שיפרה את התפקוד הקוגניטיבי

הקבוצה הראשונה שעבורה פרופ' רז ממליצה על נטילה יומית של מולטי-ויטמין, היא מבוגרים בני 50 ומעלה, בשל הירידה ביכולת הספיגה של הגוף. פרופ' רז מסבירה, כי עם הגיל חלה ירידה בספיגת חלק מהוויטמינים והמינרלים, חושי הטעם והריח נפגעים באופן שעלול לגרום לירידה בתיאבון, בעיות שיניים שנוצרות עם הגיל, ועוד. הבעיות הללו גורמות לירידה במגוון המזון, בכמות האוכל, אפילו באיכותו, ובכך לחסרים תזונתיים. "כתוצאה מכך", אומרת פרופ' רז, "אנשים מבוגרים, ובעיקר מעל גיל 60, לא אוכלים מספיק חלבונים, ירקות, או מוצרי חלב, וכך נוצר מחסור בוויטמינים ומינרלים, מחסור שבדרך כלל לא מסתדר ללא תוספת מולטי-ויטמין".

שובר שוויון במלחמה נגד הירידה הקוגניטיבית

ההשפעות החיוביות לא מסתכמות בשיפורים פיזיים בלבד, אלא גם בשיפור התפקוד הקוגניטיבי. מחקר שנערך בבית הספר לרפואה בהווארד, גילה כי צריכת מולטי-ויטמין בקרב מבוגרים לאורך שלוש שנים שיפרה את התפקוד הקוגניטיבי. 2,262 משתתפים ומשתתפות מגיל 65 ומעלה חולקו לשתי קבוצות, האחת טופלה במולטי-ויטמין והשנייה קיבלה כדור דמה כקבוצת ביקורת. לא רק שהתוצאות היו טובות באופן משמעותי בקרב נוטלי המולטי-ויטמין, אלא החוקרים מעריכים כי ההזדקנות הקוגניטיבית הואטה בכ-60%.

מחקר נוסף שפורסם בכתב העת המדעי American Society for Nutrition, גילה כי נטילת מולטי-ויטמין במשך שנה הובילה לשיפור בתפקוד הקוגניטיבי בגיל המבוגר. במחקר השתתפו 3,960 נשים וגברים בגיל ממוצע של 70, גם הם חולקו לשתי קבוצות בדומה למחקר הקודם. במסגרת המחקר, התקיימו שורה של מבחני תפקוד קוגניטיבי תוך התמקדות בזיכרון מיידי. הממצא הדהים גם את החוקרים, שגילו שיפור בזיכרון המיידי במובהקות סטטיסטית. השיפור המשיך להיות מובהק גם לאחר שלוש שנים, בהשוואה ליכולותיהם של המשתתפים טרם כניסתם למחקר. החוקרים סיכמו כי תוספת מולטי-ויטמין יומית משפרת את הזיכרון אצל מבוגרים, וכי מדובר בהבטחה להיות אמצעי בטוח ונגיש לשמירה על בריאות קוגניטיבית, גם בגיל מבוגר.

פרופ' רז מסבירה, כי מחסור בוויטמין B12 גורם להיחלשות הזיכרון וכושר הריכוז, כלומר פוגע ביכולת הקוגניטיבית. לדבריה, מחסור במינרל ברזל גורם לפגיעה ביכולת התגובה החיסונית של הגוף. "הוספת ויטמינים חסרים באמצעות מולטי-ויטמין תשפר מאוד גם את המצב הפיזי וגם את התפקוד הקוגניטיבי", אומרת פרופ' רז.

אילוסטרציה. ShutterStock
"אנשים שלא אוהבים ירקות ופירות ולא צורכים הרבה מהם זקוקים למולטי-ויטמין"/ShutterStock

ממש לא רק למבוגרים

לדבריה של פרופ' רז, יש קבוצות נוספות שעבורן היא ממליצה על תוספת ויטמינים, ובהם אנשים עסוקים במיוחד שלא אוכלים בצורה סדירה ומסתפקים בארוחה אחת או שתיים ביום. "באופן הזה הם לא מצליחים לספק לגוף את כל צרכיו התזונתיים", אומרת רז וממליצה על מולטי-ויטמין גם לאנשים שמוציאים מוצרים מהתפריט בין אם בגלל צרכים בריאותיים כמו רגישויות ללקטוז או צליאק, ובין אם בשל בחירות של אורח חיים וטרנדים.

"גם אנשים שלא אוהבים ירקות ופירות ולא צורכים הרבה מהם זקוקים למולטי-ויטמין", אומרת פרופ' רז, "משום שזה ממש מחליף את הוויטמינים והמינרלים שנמצאים בירקות ובפירות. ספורטאים ואנשים שמבצעים פעילות גופנית בעצימות גבוהה זקוקים למולטי-ויטמין משום שבזמן הפעילות הם מנצלים יותר מדי ממאגרים מסוימים של ויטמינים ומינרלים, ואפילו מעשנים".

פרמאטון: המולטי-ויטמין השוויצרי שכבש את העולם

אחד ממוצרי המולטי-ויטמין הבולטים שהוכחו מחקרית וצברו אהדה הוא פרמאטון, כמוסות המשלבות מינרלים, ויטמינים, ויסודות קורט עם תמצית ייחודית של ג'ינסנג G115. זהו מולטי-ויטמין המיוצר במומחיות שוויצרית ומשווק בעולם שנים רבות. המוצר ביסס את יעילותו באמצעות יותר מחמישה עשורים של מחקרים קליניים קפדניים על ויטמינים וצמחי מרפא, מה שסייע לו לחצות גבולות בין-לאומיים. פרמאטון זכה גם לאמונם של שוחרי הבריאות בישראל, והוא נמכר באופן נרחב בכל קופות החולים, ברשתות הפארם, ובמרבית בתי המרקחת הפרטיים.

לפרטים נוספים ורכישה לחצו כאן>>

בשיתוף פרמאטון
  • עוד באותו נושא:
  • ויטמינים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully