וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התותים כבר כאן ויש להם תכונה אחת מדהימה שכדאי להכיר

פרי היער החורפי הטעים והיפה מספק לנו לא רק מנה של צבע באוכל, אלא גם תוספת אדירה של כוח למוח. הנה הפרטים ממחקר חדש

נקמת התותים/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

התותים התחילו להגיע לשווקים וזו הזדמנות מעולה להזכיר לכם שהפרי הזה לא רק טעים מאוד, אלא גם בריא מאוד. מחקר חדש מצא כי אכילת פירות היער הפופולריים על בסיס יומי יכולה לעזור להפחית את הסיכון של אנשים בגיל העמידה לפתח דמנציה בשלב מאוחר יותר בחיים.

האמת היא עוד בשנת 2022, חוקרים גילו כי הוספת אוכמניות (עוד פרי יער בריא מאוד) לתזונה היומית של אנשים עם עמידות לאינסולין (שהידועים גם כטרום-סוכרתיים), אנשים בגיל העמידה יכולה לסייע בהגנה עליהם מפני ירידה קוגניטיבית. כעת, אותו צוות הרחיב כעת את המחקר הזה על ידי חקירת היתרונות הפוטנציאליים של תותים, במטרה לחשוף אם הם יכולים לשפר את הביצועים הקוגניטיביים - זיכרון לטווח ארוך והחלפת משימות - ובריאות מטבולית, ואם יש קשר בין השניים.

"גם תותים וגם אוכמניות מכילים נוגדי חמצון הנקראים אנתוציאנינים, שמעורבים במגוון יתרונות בריאותיים של פירות יער כמו שיפורים מטבוליים וקוגניטיביים", אמר מחבר המחקר רוברט קריקוריאן בהצהרה. "יש נתונים אפידמיולוגיים המצביעים על כך שלאנשים שצורכים תותים או אוכמניות באופן קבוע יש קצב איטי יותר של ירידה קוגניטיבית עם ההזדקנות".

תותים. ShutterStock
תותים/ShutterStock

המחקר שפורסם בכתב העת Nutrients גייס 30 אנשים בגילאי 50 עד 65, כולם סבלו מעודף משקל ודיווחו על ירידה קוגניטיבית קלה. במשך שבועיים לפני תחילת המחקר, המשתתפים הללו התבקשו להימנע מאכילת פירות יער או מוצרים הכוללים פירות יער.

לאחר תחילת המחקר בן 12 השבועות, כולם קיבלו תוסף אבקה שיש לערבב עם מים ולקחת עם ארוחת הבוקר על בסיס יומי; מחציתם קיבלו אבקה המכילה שווה ערך לכוס אחת של תותים, והשני קיבל פלצבו. הם גם השלימו בדיקות קוגניטיביות בתחילת ובסוף 12 השבועות ומעקב נערך אחר מצב הרוח והמצב המטבולי שלהם - רמת תנגודת לאינסולין ורמות כולסטרול - לאורך כל הדרך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

התוצאות

ניתוח הנתונים העלה כי אלו שקיבלו את תוסף התותים הראו פחות קושי בזיהוי והיזכרות של מידע והפחתה משמעותית בתסמיני הדיכאון. קריקוריאן הציע שזה נובע מ"יכולת ניהולית משופרת שתספק שליטה והתמודדות רגשית טובים יותר ואולי פתרון בעיות טוב יותר".

עם זאת, המחקר לא מצא כל השפעה על הבריאות המטבולית של החולים, חיובית או שלילית. זה מנוגד למחקרים קודמים שהראו לתותים יכולים להיות השפעה חיובית. למרות תוצאה זו, החוקרים עדיין מאמינים שיש קשר פוטנציאלי בין תותים, תפקוד קוגניטיבי ובריאות מטבולית, עם קשר מרכזי אחד - דלקתיות בגוף.

"יכולות הביצוע מתחילות לרדת באמצע החיים ועודף שומן בטני, כמו בתנגודת לאינסולין והשמנה, יטו להגביר את הדלקת, כולל במוח", הסביר קריקוריאן. "לכן, אפשר לשקול שלמדגם שלנו בגיל העמידה, עם עודף משקל וטרום-סוכרת, היו רמות גבוהות יותר של דלקת שתרמו לפחות לפגיעה קלה ביכולות הניהול. בהתאם לכך, ההשפעות המועילות שצפינו עשויות להיות קשורות להתמתנות הדלקת בקבוצת התותים".

מחקר עתידי יעזור לקבוע אם זה המקרה ולגבש את התוצאות הקוגניטיביות, שהמפתח להן הוא מספר רב יותר של משתתפים ומינונים שונים של תוסף תותים, לדברי החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully