וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילדים לא ישנים טוב לאחרונה? זה עלול לפגוע בהתפתחות שלהם

ד"ר גילה בוסקילה

עודכן לאחרונה: 15.11.2023 / 8:48

ילדים רבים חווים מחסור בשינה וסיוטים לאורך הלילה, מה שגורם לפגיעה בהתפתחותם, בתפקוד בגנים או בבתי הספר. בין היתר גם עלול לגרור לבעיות התנהגות שונות, קשיי למידה, עצבנות, רגזנות ומצבי רוח קיצוניים. כך תטפלו בבעיה

ילד ישן. ShutterStock
ילד ישן/ShutterStock

אחד מהדברים הנפוצים ביותר שרבים מאיתנו חווים בעקבות הלחימה זה בעיות שינה. קשה להרפות מהמחשבות והזיכרונות על מה שקרה, אך אילו שחווים את זה לרוב באופן חזק ומשמעותי יותר הם דווקא הילדים. למה חשוב עכשיו יותר מתמיד להקפיד כי ילדינו ישנו טוב בלילה ומה הנזקים העלולים להיגרם אם לא יעשו זאת?

מלחמת חרבות ברזל היא ללא ספק מאורע שיהיה חקוק בזיכרון עם ישראל לדורי דורות. המלחמה השפיעה על רבים מאיתנו הן מבחינה נפשית והן מבחינה פיזית. מבין התופעות הרבות שהרבה מאיתנו חווים נוכח המצב, ניתן לראות את תופעת המחסור בשינה, הנובע רבות מתחושות הדיכאון, החרדה, המתח, והלחץ הנובעים מהלחימה והשלכותיה בארץ ובעולם.

אחת האוכלוסיות הפגיעות ביותר בימים אלה, הם הילדים ובני הנוער שתופסים את המציאות באופן שונה מהוריהם, כשאת מרבית התכנים הם צורכים ברשתות החברתיות, שכן לא מרבות לצנזר תוכן כמו בכלי תקשורת אחרים. בעקבות כך, ילדים רבים חווים מחסור בשינה וסיוטים לאורך הלילה, מה שגורם לפגיעה בהתפתחות הילדים, בתפקוד בגנים או בבתי הספר. בין היתר גם עלול לגרור לבעיות התנהגות שונות, קשיי למידה, עצבנות, רגזנות ומצבי רוח קיצוניים.

אירוע מפחיד ומבלבל

עם רדת הלילה, המחשבות מתחילות לזרום ואנחנו משחזרים את אירועי היום הלא פשוטים. כתוצאה מהמחשבות והעלאת הזיכרונות על האירועים שקרו, המתח הנפשי והפחד של הילדים הולכים ומתעצמים. הם חוששים מהעתיד, מהבלתי נודע, וממה שיקרה להם וליקיריהם.

לעיתים קרובות אנחנו נאלצים להעיר אותם משנתם עקב האזעקות הנשמעות באופן תדיר. זהו אירוע מפחיד ומבלבל עבורם, והם עלולים לחוות קושי בלהירדם שוב. הפחד מהירדמות והתעוררות לריצה פתאומית למרחב מוגן, או הפחד הנובע משמיעת היירוטים המלווים בקולות נפץ, כל אלו מספקים סיבה מספיק טובה לפגיעה בשינה רציפה בקרב ילדים.

חשוב לזכור כי לא כל ילד שמנסה לדחות את מועד השינה שלו או מתעורר מחלום סובל בהכרח מהפרעה בשינה. הפרעת שינה מלווה בקושי משמעותי בתהליך ההירדמות, או לחילופין בשמירה על שינה רציפה.

כיצד תסייעו לפעוטות לישון טוב יותר בלילה?

פחד ודמיון הם גורמים נפוצים להפרעות שינה אצל פעוטות. הם עלולים לפחד מחושך, מרעשים, מדמויות דמיוניות או משהייה לבד. על מנת לפתור את הבעיה ישנן שתי דרכים.

ראשית, יש להקפיד על טקס שינה קבוע. דבר זה יעזור לילד להירגע ולהכין את עצמו לשינה. הטקס יכול לכלול עמעום אורות בחדר, מקלחת טובה ומרגיעה, ארוחת ערב והפחתת רעשי רקע. אתם יכולים גם לקרוא לילדיכם סיפור לפני השינה או לשיר לו שיר, זה יחזק את הקשר שלכם עם הילד ויצור חוויה חיוביות וטובה עבורו.

שנית, זה לאפשר לילדכם בובה, חפץ או תמונה שמשרה עליהם ביטחון. זה יסייע לו רבות בלהרגיש בטוח יותר בלילה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ילד ישן במיטה עם מוצץ. ShutterStock
בובה יכולה לסייע בביטחון/ShutterStock

באילו דרכים נוכל לעזור גם לילדים הקטנים ולבני הנוער?

ילדים ומתבגרים בתקופה של מלחמה, עלולים לסבול מהפרעות שינה מסיבות רבות ושונות, כאשר הסיבה הבולטת היא מתח נפשי הנובע משינויים בשגרה, כמו למשל היעדר מסגרת בתקופת הלחימה, התייצבות למילואים של אחד מקרובי המשפחה, התמודדות עם אובדן של קרוב משפחה או חבר ועוד.
ישנן כמה דרכים שונות לפתרון הבעיה:

1. יש להקפיד על תקשורת שאינה ביקורתית עם הילד בכדי לאפשר לו לשתף את חוויותיו. תנו לו גם מקום לבטא את רגשותיו, הפחדים והחששות שלו.

2. הסבירו לילדכם שזה טבעי להרגיש מתוח בתקופה זו. תנו לו כלים להתמודדות עם המחשבות והלחצים, כגון טכניקות הרפיה, נשימה עמוקה או שיחה עם אדם בוגר שהוא סומך עליו.

3. נסו ככל הניתן להמעיט את זמן המסך של ילדיכם לפני השינה. האור הכחול הנפלט מהמסכים, משבש את הפרשת הורמון השינה ומקשה על תהליך ההירדמות.

4. תשמרו על שיגרה יומית ככל הניתן שתכלול שעות שינה קבועות. חשוב להסביר למתבגרים שהמושג "השלמת שעות שינה" לא באמת קיים. הגוף זקוק לשינה מיטבית של לילה שלם, ולכן מומלץ שלא לישון לאורך היום כדי לסגל הרגלים מחדש של שנת לילה ארוכה ושלמה.

מצבים אחרים שפוגעים בשינה

לא תמיד לחץ נפשי הוא הגורם להפרעות שינה, ישנם גם מצבים גופניים העלולים לגרום לכך:

קשיי נשימה עד דום נשימה בשינה
אצל תינוקות ופעוטות, אפילו הצטננות קלה או אף סתום עלולים להפריע לשינה. כ-5% מהילדים סובלים מהפרעת נשימה חסימתית בשינה, הנובעת מהגדלת שקדים או משקד שלישי מוגדל, או מהשמנה ניכרת שגורמים לחסימה של נתיב האוויר בשינה. מצבים אלו עלולים לגרום לנחירות או לירידה ברמת החמצן בדם, ובעקבות זאת יקיצות מרובות במהלך הלילה. ילדים הסובלים מהפרעת נשימה חסימתית בשינה סובלים מעייפות יומית ניכרת, מפגיעה בריכוז וקשיי למידה, ולעיתים גם מירידה במצב הרוח. את הפרעת השינה ניתן לאבחן באמצעות בדיקת שינה ביתית או במעבדת שינה.

רפלוקס ושטי (חזרה של מיצי קיבה)
חזרה של תוכן קיבה בשכיבה אל תוך הוושט עלולה לגרום לכאב, שיעול והקאה. בקרב תינוקות, בעיה זאת עלולה להיות מולדת הדורשת התערבות תזונתית ואפילו במקרים מסוימים נדרש ניתוח. אצל ילדים הסיבה לרוב תהיה השמנה. במקרה זה, הטיפול יכול להיות דיאטה וירידה במשקל, התאמת תנוחת שינה, ובמצבים קיצוניים בלבד יידרש גם ניתוח.

לשינה טובה ואיכותית, חשיבות עליונה להתפתחות תקינה של הגוף, המוח והנפש. במידה ועולה חשד לקשיי הירדמות ושינה, מומלץ לפנות לבירור, טיפול והדרכה מרופא הילדים או רופא המשפחה שלכם.

ד"ר גילה בוסקילה היא מומחית לרפואת משפחה, בקופת חולים מאוחדת מחוז צפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully