וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל המתח, אני יכולה לקחת כדור הרגעה שנרשם לבעלי?

ארגון הרוקחות בישראל

עודכן לאחרונה: 8.11.2023 / 22:17

תרופות ההרגעה ללא מרשם כבר לא מועילות, לעבור לתרופות מרשם? אני בחרדה בימים האחרונים, אפשר להשתמש בתרופה שבעלי נוטל? האם מומלץ לחצות כדור למינון נמוך יותר? ארגון הרוקחות בישראל עם התשובות לכל השאלות שעולות בימים אלו

שני כדורים בכף יד. ShutterStock
אפשר ליטול תרופת הרגעה ביחד עם תרופות אחרות?/ShutterStock

1. הלחץ והחרדה נוכח המצב מקשים עליי לתפקד כרגיל. מה עליי לעשות?

ייתכן שחלקכם תחושו חרדה ולחץ נוכח המצב. חשוב לזכור שאלו תגובות נורמליות. ניתן להיעזר בתרגילי הרפיה. אם הם אינם עוזרים, ניתן לרכוש תכשירים להרגעה. לרוב, תכשירים אלה מתבססים על מקורות צמחיים, והם אינם דורשים מרשם רופא.

עם זאת, במידה ובחרתם בתכשיר תרופתי, חשוב לוודא עם הרוקח או במוקד הייעוץ הרוקחי כי ניתן לשלב אותו עם התרופות הקבועות שלכם.

2. באילו תרופות ללא מרשם ניתן לטפל במתח, חרדה והפרעות שינה?

יש מגוון רחב של תרופות ללא מרשם, המבוססים בעיקרן על צמח הוולריאן. שימו לב כי יש לעיין בעלון לצרכן לפני השימוש ולפעול בהתאם לכתוב בו.

3. אני מרגיש מתוח בימים האחרונים ורוצה להשתמש בתרופות הרגעה שיש לי בארון התרופות. האם זה תקין?

אין ליטול תרופות מרשם או תכשירים רפואיים להרגעה ללא ליווי של רופא או רוקח. לעיתים, יש התנגשות בין תרופות אחרות שאתם נוטלים, ולכן ייעוץ מקצועי נדרש כאן.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

4. לאחרונה אני חווה חרדה בשל המצב הבטחוני, אוכל להשתמש בתרופות ההרגעה של בעלי במקום ללכת לרופא ולבקש עבורי?

יש להימנע מנטילת תרופות של אנשים אחרים. את חייבת להגיע לרופא שיקבע איזה סוג של תרופה מתאים לך ובעיקר - איזה מינון. רק כך תוכלי לטפל ביעילות בחרדה שאת חווה בימים אלו.

5. האם לתרופות ההרגעה במרשם יש תופעות לוואי?

כמו לכל תרופה, גם לתרופות אלו יש בהחלט תופעות לוואי. כך למשל, תרופות מסוימות כנגד חרדה ותכשירים רפואיים להרגעה עלולים לפגוע משמעותית בעירנות, ולכן צריך להיזהר בשעת נהיגה, רכיבה על אופניים, עבודה שכוללת הפעלת מכונות או בעת ביצוע כל פעולה אחרת הדורשת ריכוז.

כוססת ציפורניים. ShutterStock
מתח וחרדה דורשים טיפול. אבל רק אחרי ייעוץ רפואי/ShutterStock

6. האם ניתן לחצות או לרסק את הכדור אותו אני נוטל?

ההנחיות לגבי חציית או ריסוק וכתישת כדורים קיימות בעלון לצרכן. יש תרופות שאסור לחצות או לרסק בגלל הרגישות לחומצת הקיבה או בשל אופן שחרורן במערכת העיכול (שחרור איטי או מבוקר). במידה ואינכם בטוחים, התייעצו עם מוקד העזרה של הרוקחים.

7. אני נוטל תרופות על בסיס קבוע, אבל בגלל הימים הלא פשוטים עוברים על כולנו, לעיתים אני מפספס מספר ימים. עד כמה זה נורא?

בימים אלה של הגברת המתיחות, העלייה בחוסר הוודאות נוכח המשך הלחימה בדרום ובצפון הארץ והכניסה הקרקעית לרצועת עזה, חשוב לזכור שהשמירה על הרצף הטיפולי התרופתי הינה הכרחית. הבריאות הפיזית והנפשית שלנו חייבות להישאר בעדיפות עליונה. חשוב לזכור שתרופות לא עובדות אם לא נוטלים אותן, וכי חשוב שלא לגרום להחמרת המצב הבריאותי במצב רגיש כעת. נטילת תרופות מסודרת חשובה לא רק בעת שגרה, אלא גם, ואולי בעיקר, בעת חירום זו.

8. נטלתי תרופות להרגעה ללא מרשם, אבל הן כבר לא עוזרות. האם לעבור לתרופות מרשם?

במקרה שתרגילי הרפיה ושימוש בתכשירי הרגעה, שאינם דורשים מרשם רופא, אינם מסייעים להפגת החרדה והלחץ, יש לפנות לרופא המטפל, על מנת שיבחן את המצב הרפואי, ויחליט על המשך טיפול, בכלל זה רישום תרופות נוגדות חרדה, המצריכות מרשם רופא.

9. אני לא יכול להשיג את התרופות שלי בשל היותי מרותק מהבית בימים אלו. איך אפשר לסייע לי?

ייתכן מצב בו חלק מהציבור יתקשה להשיג את התרופות הדרושות לו על פי הוראת רופאיו הן בשל מחסור זמני או בשל המצב הביטחוני, בין היתר בשל פינוי מהבית או בשל ריתוק לבית בעקבות ירי רקטי, נפילת טילים ואזעקות.

כשמדובר בתרופות למחלות כרוניות אותן אתם נוטלים באופן קבוע, ניתן להזמין את התרופות במשלוח לביתכם דרך קופות החולים. באתר או אפליקציית כל קופה תמצאו את כל הפרטים הנדרשים. על מנת לבצע זאת, תזדקקו למרשם דיגיטלי מהרופא המטפל. התרופות יגיעו לביתכם תוך מספר ימים.

במידה ונותרתם ללא תרופות כלל בביתכם (או למספר מועט של ימים ) או במידה ויש בידיכם מרשם ידני (נייר), ואתם חוששים לצאת או מוגבלים בניידות, שלחו שליח מטעמכם לבית המרקחת הקרוב לביתכם עם כרטיס קופת החולים שלכם. ניתן גם לפנות לקו הייעוץ הרוקחי של ארגון הרוקחות בישראל במספר 9711*, ונשתדל לסייע במציאת פתרון.

10. התחלתי לקחת לאחרונה תרופות עם מרשם מהרופא שלי, אבל אני חווה לא מעט תופעות לוואי. מה עלי לעשות?

תופעות לוואי של תרופות יכולות להיות קלות יחסית אולם הן עלולות להיות חמורות ואף ברמת סיכון חיים.אם אתם חווים תופעות לוואי לא צפויות, דווחו על כך מיד לרופא המטפל שלכם. חשוב לוודא כי לילדים ומתבגרים אין גישה לתרופות בביתכם וכי הן מאוחסנות בבטחה הרחק מידם ומשדה ראייתם.

11. אני מחזיק בבית תרופות הרגעה שניתנו לי בעבר במרשם. האם מותר לי בעת הצורך לקחת יותר כדורים או מנה כפולה של התרופה, לנוכח המצב?

חשוב להזהיר מנטילת-יתר של תרופות מרשם שלא על פי הוראת רופא, ולהימנע ממינוני-יתר של תרופות או מנטילת תרופות שלא לצורך. בצריכה מוגברת, קיים חשש לתופעות לוואי כמו טשטוש וישנוניות ואף סכנה מוגברת לנפילות.

12. אני זקוק לחידוש מרשם לתרופות שאני נוטל, אבל הרופא שלי במילואים. מה לעשות?

ניתן לגשת לבית המרקחת ולהיעזר ברוקח. בהתאם לפרטי המקרה ולפי שיקול דעתם, בסמכותם לנפק עבורכם תרופות מרשם גם אם אין בידיכם מרשם לזמן קצוב, למעט משככי כאבים נרקוטיים ותרופות לשינה והרגעה. גם בחירום וגם בשגרה יש להקפיד ליטול את התרופות כפי שנרשמו על ידי הרופא, ולא להפסיק את הטיפול כדי לשמור על בריאותכם.

מוקדי רפואה דחופה: ביקורופא 6101* | עבור חיילים 6690*. מוקדי קופות החולים: מכבי 3555* | כללית 2700* | מאוחדת 3833* | לאומית 507*

13. איך אפשר לדעת אם תרופה שאני זקוק לה נמצאת במלאי?

המידע זמין באתרים של קופות החולים כללית (רק בגלישה דרך הנייד), מאוחדת ומכבי, ובאתר סופר-פארם. לסיוע במקרים דחופים אפשר להתקשר למוקד הייעוץ התרופתי שלנו במספר 9711*.

14. אנחנו מארחים משפחה שעזבה את ביתה בדרום ורוצים לסייע עם תרופות, איך אפשר לעזור?

אפשר לגשת לבית המרקחת עבורם, עם כרטיס המטופל או בלעדיו. במקרים בהם מגיעים ללא הכרטיס, אפשר להפעיל את שירות "ביקור ללא כרטיס" שזמין באפליקציות ובמענה הטלפוני הממוחשב של קופות החולים. השירות יאפשר לכם לאסוף את התרופות עבורם. מומלץ להצטייד בתעודה מזהה של בעל המרשם.

הפעלת שירות ללא כרטיס בקופות החולים (ניתן גם באפליקציות): כללית 2704* | לאומית 5905* | מאוחדת 9727* | מכבי 3555*

15. אני בחרדה מהמצב ונוטלת תרופות לבעיות אחרות, האם אפשר לשלב ביניהן?

באופן כללי, ניתן לשלב תרופות לטיפול בחרדה ובקשיי שינה עם תרופות אחרות במרשם ולא במרשם, אך חשוב להתייעץ עם הצוותים הרוקחיים ולעיין בעלוני התרופות לפני תחילת השימוש כדי להמנע משילובים שעלולים להזיק לכם.

ארגון הרוקחות בישראל קורא לציבור לפנות בכל שאלה הקשורה לייעוץ רוקחי, לקו החם שהוא מפעיל במספר 9711* או בטלפון 072-3910380 לטובת תושבי חו"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully