וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמחי מרפא שיכולים להוריד חרדה לילדים

שרון קוצר

עודכן לאחרונה: 6.11.2023 / 8:44

הורים לילדים מתמודדים עם החרדה והלחץ האישי שלהם, ובמקביל גם מנסים לתת מענה לתחושות והרגשות הקשים המופיעים אצל ילדיהם. אבל איך מזהים כשהילדים בחרדה, והאם ניתן להוריד את רמות החרדה בעזרת צמחים?

ילד שותה תה. ShutterStock
לא תמיד נדע להבחין אם הילד בחרדה/ShutterStock

אנו נמצאים בזמנים קשים ביותר, נחשפנו בין לילה לחלום בלהות, המציאות היום יומית שלנו השתנתה ברגע אחד וכולנו חווים טראומה מתמשכת. מה שמאפיין את החודש האחרון, זה שמצד אחד אנחנו כעם עברנו טראומה מאוד קיצונית ומצד שני, אנחנו עדיין לא אחרי הטראומה ועדיין במצב מתמשך של מלחמה.

הורים לילדים מתמודדים עם החרדה והלחץ האישי שלהם, ובמקביל גם מנסים לתת מענה לתחושות והרגשות הקשים המופיעים אצל ילדיהם. איך ניתן לזהות אצל ילדינו את הסטרס, החרדה והקריאה לעזרה?

אצל ילדים לא תמיד נראה משפט אחד או התנהגות מסוימת אחת שתצביע על כך שהם נמצאים בחרדה, יש מגוון רחב של התנהגויות אליהן אנחנו צריכים לשים לב ובמיוחד לשוני בהתנהגות הרגילה של הילדים שלנו. יש תגובות כמו בכי, היצמדות להורים, ילדים שפתאום נמנעים ללכת לבד לאמבטיה או לשירותים ומבקשים מההורים להישאר ולשמור עליהם, דברים שקודם לכן לא קרו.

איך מפחיתים את רמת החרדה והסטרס אצל הילדים?

אין פתרונות קסם, מה שמיוחד בתקופה בה אנחנו נמצאים, זו האינטנסיביות, העוצמה והעובדה שאנחנו לא בפוסט טראומה, אלא עדיין בטראומה עצמה. אני ממליץ לא להסתיר מהילדים. בהתאם לכל גיל להסביר שאנחנו במצב מיוחד, כן להשתמש במילה מלחמה ולא יותר מדי להגן עליהם, אלא לתת את המידע בצורה מותאמת גיל.

הדבר השני הוא נכון גם לנו וגם לילדים שלנו והוא לשתף ולדבר. במצב הנוכחי יש לכולנו נטייה להסתגר, זו נטייה טבעית, אבל בשלב מסוים זה עלול להגביר את הסטרס והחרדה ולכן חשוב לשתף ולדבר ולעבד את הדברים שכולנו עוברים.

כמובן שגם לצאת לטבע עם או בלי הכלב, זה דבר שמאוד עוזר - בהתאם להוראות הביטחוניות. יש משהו בשקט, בעצים ובטבע שמאוד עוזר בעיקר לדמיון שלנו. כשאנחנו מדמיינים את עצמנו ואת המדינה במקום טוב יותר, זה עוזר לנו להירגע ולהתמודד עם המציאות בצורה טובה יותר. ילדים ובמיוחד ילדים קטנים זקוקים לתנועה ולשחרור אנרגיה ולכן איפה שניתן וכמה שרק אפשר, לנסות ולאפשר להם להיות בחוץ.

הגבלת החשיפה לחדשות גם לעצמנו וכמובן גם לילדים. זה בסדר גמור לדעת מה קורה, אבל להגביל ולא הגזים. אנחנו חיים בסרט מתח אחד גדול ולפני השינה יש להוריד את האינטנסיביות, לצפות בדברים אחרים, לשמוע מוסיקה ולתת למוח שלנו לנוח.

בנושא החשיפה לתכנים ולחדשות, להורים יש תפקיד מכריע מכיוון שהם צריכים לשים לב למה הילדים שלהם נחשפים במהלך היום, במיוחד כשמדובר בילדים בוגרים יותר, להם גם יש סמארטפון ועשויים להיחשף לתכנים לא מותאמים לגילם.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

צמחים להורדת החרדה וסיוע בבעיות שינה

צמחי מרפא דומים במידה מסוימת לתרופות, ומצד שני הם שונים מאוד. צמחים מכילים רכיבים רבים שעובדים יחד והפעולה שלהם מאוד רחבה, משפיעה על כמה מערכות במקביל ובו זמנית גם מאוד עדינה ובטוחה. זה נשמע מוזר, אבל הגוף אוהב ומקבל "בשמחה" את המכלול הזה, את ריבוי החומרים ואת המגוון הטבעי.

צמחי מרפא יעילים להרגעת חרדות, מסייעים בשיפור איכות השינה ובמקרים רבים השפעתם מורגשת תוך פרקי זמן קצרים. ישנם מספר צמחים חשובים המסייעים בהרגעת הגוף והתמודדות עם מצבי סטרס מתמשכים.

פרחי קמומיל: חליטת קמומיל מוכרת בעולם כולו ובדרך כלל מקושרת לבעיות עיכול שונות. תמציות מרוכזות של פרחי הקמומיל, משמשות למטרות של הרגעת הנפש, הרפיית שרירים תפוסים, כאבי בטן, שיפור איכות השינה, כחלק מטיפול בכאבי ראש ולהרגעת הדופק והנשימה במצבי סטרס ופחד.
קמומיל מתאים מגיל ילדות ועד זקנה. הוא יעיל לכולם וכוחו בעדינותו! ילדים ומבוגרים יכולים לצרוך פרחי קמומיל בצורת חליטות או תמציות נוזליות.

את הקמומיל ניתן לשלב עם צמח נוסף שגדל בהרבה גינות, צמח המליסה. מדובר בצמח נהדר לבעיות שינה וחרדה. אם שותים אותו בחליטה חזקה או תמצית נוזלית מרוכזת, אנחנו ממש יכולים להרגיש תוך כדי שאנחנו שותים אותו, איך אנחנו נרגעים וקצת משחררים את הנשימה.

שורש הולריאן: למרות שמו "הרפואי" מדובר על צמח עדין ובטוח שבהחלט מתאים גם לשימוש ילדים. הולריאן משחרר ומרגיע את הנשימה והדופק במצבי סטרס ואחזקה, מרגיע ומשפר את מצב הרוח וההרגשה הכללית. זהו הוא צמח יעיל ובטוח מאוד לשימוש. ניתן לצרוך וולריאן בפני עצמו כצמח בודד, בדרך כלל בצורה של תמצית נוזלית מורכזת (טינקטורה) או בכמוסות או לשלב ביחד עם פרחי הקמומיל ליצירת פורמולה טיפולית נהדרת.

שנדע ימים טובים יותר ובתקווה לשקט במהרה.

שרון קוצר הוא הרבליסט קליני והבעלים של 'ברא צמחים'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully