וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם היסטוריה של עישון ואתם מעל גיל 50? הבדיקה הזו עשויה להציל אתכם

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן הריאה

עודכן לאחרונה: 12.11.2023 / 8:31

סרטן הריאה נחשב למחלה הממארת הקטלנית ביותר בישראל ובעולם המערבי. למרבה הצער, הרוב המוחלט של החולים מתגלה בשלב גרורתי עם סיכויי החלמה נמוכים, אולם כיום מוצעת בדיקה לאבחון מוקדם לאוכלוסייה בסיכון שנועדה לגלות את המחלה בשלב בו ניתן לרפא ולהציל חיים

סרטן ריאות. ShutterStock
תוכנית הסקר לאבחון מוקדם של סרטן ריאה יכולה להציל חיים/ShutterStock

למעלה מ-40 שנה שלום כרוסט (71) מראשון לציון עישן קופסה וחצי ביום. היקף העישון וגילו המתקדם העמידו אותו בסיכון מוגבר לחלות בסרטן הריאה. אולם למזלו הרב בדיקת סקר פשוטה אותו ביצע לפני 4 שנים הצילה את חייו. "בשנת 2019 השתתפתי בפילוט של העמותה הישראלית לסרטן הריאה לביצוע בדיקת סקר מוקדם של סרטן הריאה", הוא משחזר. "הבדיקה נערכה בבית החולים אסותא ברמת החיל בתל אביב באמצעות סי-טי נמוך עוצמה. לאחר הבדיקה הרופא קרא לי ואמר שהתוצאות לא היו טובות. הוא הסביר שהתגלה גידול סרטני במעטפת הריאה בשלב מאוד התחלתי. זו הייתה בשורה מפחידה", הוא נזכר.

למזלו של שלום הגידול התגלה בשלב ראשוני ולאחר מספר ימים הוא הובהל לניתוח דחוף במהלכו הגידול הוסר במלואו. מאז שניצלו חייו, חלפו ארבע שנים והוא עדין נמצא במעקב קבוע. למרבה השמחה, המחלה שלו לא חזרה שוב. "בשנתיים הראשונות הייתי במעקבים כל חצי שנה, ואחרי שראו שאין כל שינוי הוחלט לשנות את התדירות לאחת לשנה. הבדיקה האחרונה הייתה לפני חודשיים ולשמחתי לא התגלו בה ממצאים חשודים. החיים שלי ניצלו בזכות בדיקת הסקר הזו ולכן אני ממליץ עליה לכל אדם שנמצא בקבוצת הסיכון. יש לי מכר שבעקבות המקרה שלי ביצע את הבדיקה באופן פרטי, ואכן מצאו לו גידול בריאה. אצלו הגידול היה יותר עמוק וכרתו לו שליש ריאה וכעת הוא במעקבים אבל בהחלט היה לו מזל גדול. מבחינתי זו בדיקה מצילת חיים כיוון שהיא מאפשרת לגלות את נוכחות הסרטן בשלב מוקדם ולטפל בו", הוא מוסיף.

"לצערי אשתי נפטרה בשנת 2017 מסרטן במערכת העיכול כך שאני יודע מה זה אובדן. נקודת האור שלי היא שלושת הנכדים שלי שאני זוכה להיות סבא שלהם - 2 נכדות (בנות 21 ו-17) ונכד קטן בן 5, שלושתם מבתי היחידה".

שלום פורסט. יח"צ,
עישן קופסה וחצי ביום למעלה מ-40 שנה. שלום כרוסט/יח"צ
למרבה הצער רוב החולים מתגלים בשלב מתקדם מפני שסרטן ריאה בשלביו המוקדמים אינו גורם לתסמינים או כאב

סרטן הריאה זו המחלה הממארת הקטלנית ביותר בישראל ובעולם. ככל שמגלים את הגידול בשלב מוקדם יותר - כשהוא קטן וטרם שלח גרורות לאיברים מרוחקים - כך גדל הסיכוי לנתח ולטפל בו בהצלחה ולהחלים. כ-80% ממקרי התחלואה בסרטן הריאה נגרמו בגלל עישון. מעשנים ומעשנים לשעבר, נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בסרטן הריאה. למרבה הצער רוב החולים מתגלים בשלב מתקדם מפני שסרטן ריאה בשלביו המוקדמים אינו גורם לתסמינים או כאב. רק כאשר הגידול הגיע לנפח גדול והוא התפשט לאיברים נוספים, מופיעים סימפטומים כמו קוצר נשימה, שיעול, כאבים בחזה ועוד, בשלב זה כבר לא ניתן לנתח וההזדמנות לריפוי נמוכה.

"בדיקת הסקר לגילוי מוקדם של סרטן הריאה מיועדת לגברים ולנשים בגילאי 50-79 שמעשנים כיום או שהפסיקו לעשן ב־15 השנים האחרונות, ובעלי היסטוריית עישון של 20 'שנות קופסה' לפחות", מבהירה ד"ר שני שילה, מנכ"לית העמותה הישראלית לסרטן הריאה. שנות קופסה מחושבות לפי מספר שנות העישון כפול מספר חפיסות ליום. לדוגמה: עישון של חפיסה אחת ביום במשך 20 שנה או שתי חפיסות ביום למשך עשר שנים ייתנו תוצאה של 20 "שנות קופסה.

שלום פורסט. יח"צ,
למזלו של שלום הגידול התגלה בשלב ראשוני/יח"צ

כיצד מתבצעת הבדיקה?

"מדובר בבדיקה פשוטה וקלה המתבצעת במכשיר CT. הצילום המתקבל מדגים את מצב בית החזה והריאות ומאפשר גילוי של קשריות שהן היא מסות קטנות של רקמה שעלולות להיות לא תקינות."
"עד היום ביצעו את הבדיקה הזו כ-2,000 בני אדם בישראל, ומקרים כמו של שלום בהם ניתן היה לגלות את הסרטן בשלב המוקדם ביותר, מצביעים על נחיצותה ועל יכולתה להציל חיים", מסבירה ד"ר שילה.

העמותה הישראלית לסרטן ריאה הוקמה על ידי ד"ר שילה בשנת 2011 לאחר שבעלה אלעד ז"ל אובחן כחולה סרטן ריאה שלב 4 (השלב המתקדם ביותר). "בעלי לא עישן מעולם וכשהוא אובחן הוא היה בסך הכול בגיל 43 עם שני ילדים קטנים בבית", היא מספרת בכאב. "אם 80 אחוזים מהחולים הם בעלי רקע של עישון הרי שבעלי השתייך לדאבוננו לקטגוריה של 20 האחוזים הנותרים".

אלעד אומנם אובחן בשלב מתקדם של המחלה, אולם הודות למעורבות של אשתו, הליווי של הצוות הרפואי, והטיפולים המתקדמים שנוספו לארסנל התרופות, הוא הצליח לחיות 11 שנים - תוחלת חיים גבוהה מהממוצע של חולים בשלב זה. התקופה הקשה, והעובדה כי למטופלים אחרים אין את התמיכה והידע, חידדו אצל ד"ר שילה את ההבנה כי צריך לעשות משהו למען החולים ובני משפחותיהם וכך הוקמה העמותה. כאשר הגיעו בהמשך ההוכחות מארה"ב לפיהן תוכנית הסקר לאבחון מוקדם של סרטן ריאה יכולה להציל חיים, החלה העמותה לפעול בצורה משמעותית למען יישום התוכנית גם בישראל.
"מחקרים הראו כי שימוש בבדיקה זו אצל אנשים בעלי סיכון מוגבר לחלות בסרטן ריאה, הצילה יותר חיים בהשוואה אפילו לבדיקות סקר של סרטן שד, היא אומרת. "כך שעבור אנשים בסיכון מוגבר, השימוש בבדיקות סקר של CT נמוך עוצמה אחת לשנה, עוד לפני תחילת הופעת סימפטומים, יכולה לסייע בהפחתת הסיכון לתמותה מסרטן הריאה", מוסיפה ד"ר שילה.

פעילותה הענפה ומרובת השנים של העמותה בקידום תוכנית הסקר בישראל הביאה לבסוף לתוצאה מבורכת בדמות תוכנית תיג"ר - תוכנית לגילוי מוקדם של סרטן ריאה. "לאחר שש שנות עבודה שהובילה העמותה מול מקבלי ההחלטות, הכנסת, משרד הבריאות, וועדת סל התרופות, יצאנו לדרך עם תכנית תיג"ר שממומנת על ידי המדינה", היא מוסיפה. "אוכלוסיית היעד של התוכנית היא 10,000 חולים פוטנציאליים".

אז אפשר לומר שהצלחתם להגשים את מטרת העל שלכם?

"תוכנית תיג"ר שמובילה ליאורה וילנסקי מטעם משרד הבריאות היא תוכנית מבורכת ומצילת חיים. עם זאת, יש אנשים שפונים אליהם מטעם התכנית ולא מבצעים את הבדיקה. בנוסף, יש עדיין ישנם אנשים שלא פונים אליה על אף שהם נכללים בקבוצת הסיכון. לאלו אני קוראת לפנות לרופא/ת המשפחה בקופת החולים ולבקש להצטרף לתוכנית. למי שלא מצליח להיכנס לתוכנית המסובסדת מומלץ מאוד לעשות את הבדיקה באופן פרטי בבית חולים. מדובר על בדיקה בעלות של כמה מאות שקלים, וזו בדיקה שיכולה להציל את חייהם של רבים".

מה בנוגע לגורם הכי חשוב בהתפתחות המחלה, העישון עצמו?

"העישון הוא בהחלט גורם הסיכון המשמעותי ביותר להתפתחות סרטן הריאה, ולכן בכל גיל ובכל שלב מומלץ להפסיק לעשן ולהימנע ככל האפשר מחשיפה לעישון של אנשים אחרים. יחד עם זאת אנו מודעים לכך שעישון הוא סוג של התמכרות ושברוב המקרים הוא מתחיל בגיל צעיר יחסית כשאנשים לא היו מודעים להשלכות שלו. לכן תוכנית הסקר שלנו מאפשרת לנבדקים להצטרף גם לסדנאות גמילה מעישון. אפשר לומר שאנחנו עושים הכול על מנת לעזור - החל מבדיקת סקר לאבחון מוקדם ועד גמילה מעישון שהמקטינה מלכתחילה את הסיכוי לתחלואה", מסכמת ד"ר שילה.

למידע נוסף על תוכנית תיג"ר>>

לאתר העמותה הישראלית לסרטן הריאה - לחץ לכאן

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן הריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully