וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה מוכח: חזרה לעבודה לאחר גיל פרישה מעכבת הידרדרות קוגנטיבית

טל פישר, מכון דוידסון לחינוך מדעי

2.11.2023 / 11:11

לא יכולים לחכות לפנסיה? חכו רגע. ממחקר שנערך בשתי מדינות עולה שפרישה מהעבודה מגבירה את ההדרדרות הקוגנטיבית. ואילו חזרה לעבודה לאחר פרישה, לפחות חלקית, משפרת נתון זה בקרב רוב האנשים

איש מבוגר עובד על מחשב. ShutterStock
המחקר, שבדק אוכלוסיות משתי מדינות, גילה שבשתיהן ליציאה משוק העבודה הייתה השפעה שלילית על מצבם הקוגניטיבי של הנבדקים/ShutterStock

לעיתים, במהלך יום עבודה מעיק, אנו מוצאים את עצמנו מהרהרים בפרישתנו העתידית והבלתי נמנעת מהעבודה. אך בעודנו חושבים על הפנסיה ומתכננים את התחביבים שנרכוש, את הטיולים שנחווה ואת הזמן שיתפנה לבילויים משפחתיים, כדאי שנזכור שלעבודה יש גם תרומה ליכולותינו השכליות.

עולם העבודה בתקופתנו הוא דינמי. אנשים רבים מחליפים עבודות ומקצועות, ומספיקים לפתח קריירה שנייה ואף שלישית במהלך חייהם. בנוסף, אנשים רבים שפרשו לגמלאות, חוזרים לשוק העבודה. מחקר מצא שעבודה בגיל 65 ומעלה - במיוחד בתפקידים מאתגרים מבחינה מנטלית, שמצריכים חשיבה ויצירתיות - מפחיתה את ההידרדרות הקוגניטיבית וכך תורמת לבריאותם של בני הגיל השלישי. חשוב למנוע - או לפחות לעכב - את ההידרדרות הקוגניטיבית שמאפיינת גיל מבוגר, כי היא פוגעת באיכות החיים של הלוקים בה ומהווה נטל כלכלי על מערכת הבריאות ועל החברה. עד כמה ההשתתפות בשוק העבודה משפיעה על התפקוד הקוגניטיבי? מחקר האוכלוסייה המבוגרת מסייע לנו להסיק מסקנות בנושא הזה.

כשמגיע הזמן להפסיק לעבוד

במחקר חדש שנערך בלוקסמבורג, חוקרים ביקשו לבדוק איך משפיעה העבודה בכלל, והחזרה לעבודה אחרי היציאה לפנסיה בפרט, על ההידרדרות הקוגניטיבית של מבוגרים. החוקרים ניתחו שני מאגרי נתונים מארצות הברית ומקוריאה הדרומית והשוו בין הנחקרים משתי המדינות האלה, שתרבויותיהן שונות זו מזו. מאגר הנתונים מקוריאה הדרומית הכיל מידע על כעשרת אלפים נבדקים בני 45 ומעלה משנת 2006 עד 2020, והמאגר האמריקאי כלל מידע על מעל 43 אלף נבדקים בני 51 ומעלה משנת 2006 עד 2018. החוקרים בחנו את נתוני ההעסקה של הנבדקים לצד תיעוד של ביצועיהם במטלות שנועדו לבדוק את יכולתם הקוגניטיבית.

"המחקר מעלה את סוגיית ההתמודדות עם הידרדרות קוגניטיבית בגיל מבוגר. העיסוק בעבודה מאתגרת מסייע לשמר את היכולת הקוגניטיבית, ומהממצאים עולה הצורך להמשיך לאתגר את עצמנו כל עוד אפשר"

הניתוח מצא שליציאה משוק העבודה הייתה השפעה שלילית על מצבם הקוגניטיבי של הנבדקים בשתי המדינות. עם זאת, בקוריאה הדרומית נמצא שיפור במצבם הקוגניטיבי של השבים לשוק העבודה, תופעה שלא ניכרה בקרב משתתפי המחקר האמריקאים ששבו לעבוד. ייתכן שההבדל הזה משקף את ההבדלים התרבותיים שבין המדינות.

המחקר מעלה את סוגיית ההתמודדות עם הידרדרות קוגניטיבית בגיל מבוגר. העיסוק בעבודה מאתגרת מסייע לשמר את היכולת הקוגניטיבית, ומהממצאים עולה הצורך להמשיך לאתגר את עצמנו כל עוד אפשר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

חרוצים לעת זקנה

ומה בישראל? רבים מחכים בכיליון עיניים ליום שבו יוכלו לפרוש, אך גיל הפרישה בישראל הוא 67 לגברים ו-65-60 לנשים - עלייה קלה מאז הוגדר בחוק בשנת 1987 גיל הפרישה המקורי, 65 לגברים ו-60 לנשים. מבוגרים רבים בישראל משתתפים בשוק העבודה. ב-2019, כ-19 אחוזים מבני ה-65 ומעלה היו חלק מכוח העבודה בישראל, בעוד שבמדינות אירופה בני הגילים האלה היו פחות משישה אחוזים מכוח העבודה. גם בישראל העבודה בגיל מתקדם מועילה לעוסקים בה, אך עדיין לא ברור איך ועד כמה - נושא שראוי שייחקר בעתיד.

בינתיים חשוב לזכור שבגיל מבוגר, גם בלי לחזור לעבודה אפשר להישאר פעילים ולהשתתף בפעילויות מאתגרות כדי לשמור על המוח בריא ולהמשיך לתפקד ברמה גבוהה.

לכתבות נוספות באתר מכון דוידסון לחינוך מדעי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully