וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שקורה לעור שלנו אחרי ששותים קפה או אוכלים עמבה

ד"ר מוניקה אלמן

עודכן לאחרונה: 2.11.2023 / 10:11

אנחנו נוטים לחשוב כי מצב העור שלנו תלוי רבות בגורמים גנטיים, אבל האמת היא רחוקה מאוד מכך. אז מה קורה לעור שלכם כשאתם אוכלים מאכלים שונים?

5 דברים שאולי לא ידעתם על קפה/מערכת "אסור לפספס"

זה לא סוד שעור הפנים שלנו משקף את אורח החיים שלנו - הרבה מעבר לשגרת הטיפול שלנו וסוג הקרמים שאנו מורחים על הפנים. אלא גם ההתנהלות היומיומית שלנו, הרגלי התזונה שלנו וההחלטה מה אנחנו מכניסים לגוף.

העור שלנו הוא הקשר שלנו עם העולם החיצון, מגן עלינו מפני מחוללי מחלות ואלרגנים, מווסת את חום הגוף, מודד את הטמפרטורה באמצעות אברי חישה והשיער מאזן ומתעל את החיבור עם העולם החיצון.
מקורו של העור מרקמה ראשונית בשם אקטודרמה (גם רקמת המוח מאותה רקמה).שטחו כ-2 מטר מרובע, כאשר יש שתי שכבות חשובות: אפידרמיס שהיא השכבה העליונה, אימונוגנית מאוד והיא קשורה לחלק השני - הדרמיס. החיבור ביניהן הוא באמצעות קשר של 9 שכבות חיבור.

כדי לשמור על תקינות השכבות והפעילות הסינרגטית שלהם חשוב מה אנחנו מכניסים לגופינו. רק כדי לסבר את האוזן, 2 ק"ג בגוף האדם הם חיידקים ופטריות שניזונים מהמזון שאנחנו אוכלים. לכן, יש חשיבות לפרה ביוטיקה - מזון למיקרואורגניזמים הבריאים של המעי. כדאי לדעת שהמעיים שלנו הם "המוח השני שלנו". הם מושפעים מאיכות וסוג התזונה שלנו. המעיים מסוגלים לסנתז חלבונים חשובים אשר הגוף שלנו זקוק להם לצורך פעילות תקינה ומסודרת, ויטמינים חשובים ווויסות הפעילות החיסונית החשובה ביותר למניעת דלקות של המעיים.

מבט מקרוב על פנים ואף של אישה. ShutterStock
מבט מקרוב על פנים ואף של אישה/ShutterStock

איך המזון משפיע על העור?

מזונות מעובדים: מזונות עשירים בחומרי שימור יכולים לגרום להופעה ישירה של פצעים - החמרה של אקנה בדרגות שונות - דבר הגורם לתסיסה של החיידקים שגרים באופן קבוע בבלוטות החלב שלנו, סתימה של נקבוביות העור והעצמה של הדלקת.

מזון מהיר העשיר בטיגון עמוק מביא לעודף שומניות של עור הפנים והקרקפת עם הופעה של "סבוראיה" הגורם לתגובת שרשרת של אודם, גירוי וקשקשת בגבות, אף וסנטר.

גלוטן: מדובר על חלבון הנמצא בדגנים דוגמת חיטה ,שעורה ושיפון שנותן את מרקם אלסטי של בצק. גלוטן ידוע כחומר שעשוי לגרום לחולי צליאק וגם לאלו ללא מחלת רקע - לבעיות ספיגה, כאבי בטן, גרד ופריחות עוריות והעצמה של מחלות אוטואימוניות כמו בעיות בבלוטת התריס, ויטיליגו, פסוריאזיס ועוד.

צבע וריח: ישנם מאכלים שצובעים את עורנו עקב חומר הקרוי בטקרוטן. לכן, הכמות משמעותית מאוד. אכילה רבה של "כתומים" דוגמת גזר, דלעת או בטטה יכולה לגרום לשינוי צבע העור. עמבה למשל, מאכל פופולרי ואהוב, יכולה לגרום להופעה של צבע כתום בהפרשות שלנו, כמו שינוי צבע הזיעה.

חריף: אכילה של אוכל מאוד מתובל וחריף יכולה לגרום להרחבה של כלי דם, הגברה של הזיעה שלנו בפנים ולתחושה של צריבה ואי נוחות בקרקפת ובגוף. כמו כן, מאכלים חריפים יכולים לגרום להפרשת יתר של חומצות בקיבה וצרבות.

סוכר: חומר האנרגיה שהגוף שלנו זקוק כדי לתפעל נכון את כל המערכות. מנגד, אחת הבעיות של הסוכר שהוא גם מקור אנרגיה לדלקות, פטריות, חיידקים וסרטן, גורם להשמנת יתר ומחלות לב. הסוכר הוא חומר ממכר מענג, הגורם לנו לתלות ורוגע, לכן המידתיות חשובה בייחוד בצריכה של סוכר, וזאת כדי למנוע פירוק של חומרים הגורמים לדלקות, השמנה ותנגודת לאינסולין.

מאכלים מלוחים: מלחים חשובים לפעילות חשמלית בתאים בגופינו. מאכלים העשירים במלח גורמים לספיגת נוזלים בגוף, הרחבה של כלי דם ונפיחות ברקמות עם ירידה בתפקוד התקין שלהן.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אבוקדו. ShutterStock
זקוקים לשומנים בתזונה/ShutterStock

שומנים: גם הם חשובים לפעילות תקינה של התאים בגופינו החל מתאי המוח ויתר הרקמות. אנחנו זקוקים לשומנים בתזונה שלנו. כל תא בגופינו בנוי מחלבונים ושומנים, אך חשוב לדעת שאכילת יתר של שומנים גורמת לנזק בלתי הפיך לכבד, התעבות של כלי דם ובעיה של מחלת לב כללית.

אלכוהול: יוצר הרחבה של כלי דם עד כדי התפרקות של כלי הדם, החל מכלי דם קטנים ועד פגיעה בכלי דם מהמוח ועד הרגלים. נכון שמידתיות של שתיה אינה מזיקה אך כמות מוגזמת גורמת לפגיעה בלתי הפיכה בכל הגוף עד כדי קריסת מערכות.

קפאין: ידוע כחומר מעורר וממריץ, חומר פסיכואקטיבי. גם כאן החשיבות לכמות ומינונים משפיעה לטובה אך גם כמות מוגזמת גורמת להפרעות בשינה חרדה.

העור והמזון מתחזקים קשר של אהבה. העור מתחדש אחת לחודש. שכבת הבסיס של העור נבנית בצורה מחזורית, מתאי בסיס ועד התאים הנשירים בעור. מגיל 20 אנחנו מאבדים בכל שנה שעוברת, 1% של קולגן ומגיל 30, מאבדים כפית שומן (זה מקביל ל - 5 מזרקי מילוי של 1מ"ל) בכל שנה.

למרות מה שאנחנו נוטים לחשוב פעמים רבות - רק 7% גנטיקה משפיעה על חיינו ו-93% אפיגנטיקה: אורח חיים, מזון, שמחת חיים, פעילות ספורטיבית, סקס, זהירות משמש, מה מורחים וטיפולים אסתטיים משפיעים על איכות ובריאות העור.

ד"ר מוניקה אלמן היא מומחית למחלות עור ואסתטיקה והמנהלת הרפואית של מכבי אסתטיקה.

  • עוד באותו נושא:
  • תזונה
  • עור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully