וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך המלחמה תרמה למתקפת יתושים, ומה ממש אסור לעשות אם נעקצתם

ד"ר סיון מרסר

עודכן לאחרונה: 31.10.2023 / 14:59

שעון החורף כבר נכנס לתוקפו, בחוץ כבר לא כל-כך חם, וזה אומר שעונת היתושים אמורה היתה להיות כבר מאחורינו. אלא שאזרחים רבים מתלוננים שדווקא עכשיו היתושים לא מרפים. מה הסיבות לכך, איך זה קשור למלחמה בדרום וממה חייבים להימנע אם נעקצתם

גיף יתוש עוקץ. Giphy
ממשיכות לעקוץ גם אחרי הימים החמים. יתושות/Giphy

למרות שהקיץ החם כבר מאחורינו, אזרחים רבים מתלוננים על ריבוי יתושים ועקיצות, דווקא עכשיו. הסיבות לכך מגוונות, ועשויות גם להיות קשורות למלחמה בדרום. יש לזכור שאתרי טבע רבים באזור הדרום הוסבו בשבועות האחרונים לנקודות כינוס והתארגנות של חיילים, מה שאומר שהמקום "מייצר" פסולת וריכוזי מים שיתושים מאוד אוהבים.

בנוסף, אזורי גידול רבים בדרום של בעלי חיים, הפכו בשבועות האחרונים, לגן עדן (או גיהנום) של מזיקים, עקב חוסר הטיפול בשל המצב המלחמתי. אבל זה יותר קשור למצב בדרום, כי יתושים פחות ידועים בנדידתם.

לגבי אזורי הארץ האחרים, אמנם הקיץ כבר מאחורינו, אבל הסתיו, וגם החורף הישראלי, משופעים בימי שמש חמימים, כך שהיתושים עדיין כאן, ורצוי מאוד להיזהר מהם.

ראשית, צריך לדעת שמהיתושים, לא צריך להיזהר. העקיצות מגיעות מהיתושות. על-פי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, היתושות הן החיה שגורמת למספר מקרי המוות הגדול ביותר בעולם מדי שנה - כ-750,000 קורבנות, שמתים לא מהעקיצה עצמה, אלא מאחת המחלות הרבות שמעבירות לנו היתושות בזמן העקיצה.

יתושה יכולה לעקוץ מספר אנשים בלילה אחד. מחלות יתושים עלולות לגבות מחיר משמעותי בבריאות הגוף והעור. היתושים מסוגלים לחדור במהירות את העור ולהעביר מאחד לשני את המזהם, ולעיתים מדובר במחלות קשות.

6 המחלות הקטלניות שיתושות יכולות להעביר לנו

  • מלריה או קדחת הביצות: מזיקה ונפוצה וגורמת לתסמינים כמו חום, כאבי ראש וצמרמורות שמתחילות 10 עד 15 ימים לאחר עקיצתן; ישנם סוגים של מלריה שהם קטלניים. יותר מ-247 מיליון מקרים של מלריה מאובחנים מדי שנה. נפוצה במזרח הרחוק, במרכז ובדרום אמריקה.
  • קדחת מערב הנילוס: מחלה ויראלית אשר התפרצה בעבר מספר פעמים בארץ. היא מועברת לבני אדם אבל גם לבעלי חיים, באמצעות יתושים אשר נושאים בדמם את הנגיף. היתוש ניזון מעוף נגוע במחלה וכך יכול להעביר את הנגיף לפרטים בריאים ולהדביקם. המחלה נפוצה באפריקה, אירופה, המזרח התיכון, אסיה ודרום אמריקה. מדי כמה זמן מתפרצת בישראל.
  • קדחת דנגי: זיהום ויראלי המופץ בכ-100 מדינות. לרוב תסמיני המחלה יהיו קלים ואף לא מורגשים. יחד עם זאת, ישנם מקרים חמורים ומסוכנים. המחלה עלולה לגרום לכאבי ראש עזים, כאבי שרירים ומפרקים, חום גבוה, בחילות, עייפות, כאבי בטן עזים, הקאות ולעיתים מוות. יתוש האדס מעביר את המחלה הזו והוא נפוץ בעיקר באזורים טרופיים כמו הודו ובנגלדש, אולם לאחרונה התגלה מקרה גם בישראל, של אדם שחזר מטיול במזרח.
  • נגיף הזיקה: לרוב הוא אסימפטומטי אך עלול לגרום לכאבי שרירים ומפרקים, כאבי ראש, חום, פריחה ודלקת הלחמית. אם את בהריון, קיים סיכון להפלה ולידה מוקדמת, או מקרים בהם התינוק נולד עם מומים מולדים. הזיקה עשויה לעבור מאדם לאדם באמצעות מגע מיני ולהיות פעילה זמן ממושך ללא תסמינים. הנגיף דווח לראשונה בקו המשווה של אפריקה ואסיה, אולם מ-2015 עבר לחלקים נוספים ביבשת אמריקה.
  • צ'קונגויה: מחלה ויראלית. רוב האנשים אשר ידבקו בה ירגישו תסמינים קשים של חום, כאבי פרקים קשים וכאבי ראש, דלקות עיניים ופריחה. ישנם מצבים שהכאבים בפרקים כה עוצמתי ויכול לגרום למצב של חוסר יכולת לתזוזה ואף נכות. מקור הנגיף באזורים הטרופיים והסובטרופיים של אפריקה, אולם מ-2013 דווח גם בדרום ובמרכז אמריקה.
  • קדחת צהובה: עקיצה של נקבה נגועה עלולה להוביל לתסמינים כמו כאבי ראש, חום, כאבי שרירים ובחילות. המחלה קיבלה את שמה מכיוון שהזיהום עלול לגרום לצהבת, הגורמת לעור וללבן העיניים לגוון צהוב. התסמינים של הקדחת הצהובה, לרוב קלים ונעלמים תוך מספר ימים. מקור הקדחת הצהובה - ביבשת אפריקה.
אישה מגרדת את היד. ShutterStock
נכון, זה קשה, אבל גירוד אחרי עקיצה רק יחמיר את המצב/ShutterStock

גם אם ברוב המקרים העקיצות לא גורמות למחלה רצינית, העקיצה כשלעצמה יכולה לגרום לכאב חזק, נפיחות מקומית, תגובה אלרגית ותסמינים נוספים על העור, במיוחד אצל ילדים. אנשים רבים יסבלו מגרד ופצעים, אחרים מזיהום מקומי. לעיתים עלולים להישאר על העור כתמי פיגמנטציה או צלקות. מעבר לעקיצה עצמה, יתוש מהווה את אחד המטרדים הגדולים ביותר בלילות וגורם להפרעת שינה.

מסתבר שלא כולם סובלים באופן שווה מעקיצות יתושים. סוג דם, החיידקים העוטפים את העור, טמפרטורת גוף ועוד משתנים רבים אחרים ישפיעו על כך אם תהיו מוקד משיכה למתקפת יתושות או לא.

איך להימנע מעקיצות יתושים?

  • לא נאפשר לאויב להכנס הביתה: רשתות, מרחיקי יתושים, מחשמלים, תרחיפים דוחי יתושים או נרות מיוחדים - השתמשו בכל כלי עזר כדי להרחיק מכם את היתושים. עם זאת, חשוב שהסביבה הקרובה אליכם תהיה יבשה וללא מקור מים עומדים. אם נעקצתם, כנראה שיש באזור הקרוב אליכם מאגר מים עומדים, אפילו במרפסת או בבית.
  • פורס מז'ור: אם חטפנו עקיצה במפתיע, תמיד כדאי שיהיה לידנו קרם מרגיע גירוי. אפשר למרוח אלווורה או משחה המכילה אנטי היסטמינים. בפארמים קיימים מוצרי הרגעה מקומיים רבים, וחשוב להשתמש בהם אם נעקצתם, כדי לצמצם את קוטר הגירוי העור.
  • כדור אנטי אלרגני: עקיצה תמימה יכולה להפוך לזיהום מקומי, לגרום לעליית חום, ואפילו להתפשט לאזורים אחרים בגוף כמו פנים ועיניים. אנשים אשר סובלים מרגישות גבוהה לעקיצות או חוו תגובות שונות בעבר כתוצאה מעקיצות, כדאי שיהיה להם תמיד כדור שיעצור את התגובה האלרגית, ובכל מקרה בהתפתחות תגובה אלרגית מומלץ גם לגשת לרופא.
  • זיהום בעור וזיהום כללי: אם מתפתח זיהום בעור או בדרכי הנשימה והעיניים, יש לפנות מיד לרופא לאבחון וטיפול. טיפול מקומי בזיהום בעור יכלול שימוש באנטיביוטיקה. הזיהום עלול להתפשט גם לאחר מספר ימים ואליו יתלוו חום או כאבים. במצב הזה חובה לבקש עזרה רפואית.
  • הימנעו מלגרד: עד כמה שזו משימה קשה, הגירוד יוצר מעגל קסמים של החמרת התגובה המקומית וחוזר חלילה לגרד. על כן, עשו כל מאמץ להימנע ממנו. בנוסף, הגירוד כשלעצמו אם הוא משמעותי, עלול לגרום לזיהום מקומי, בשל חדירת מזהמים מבחוץ אל אזור העקיצה.

ד"ר סיון מרסר, מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully