וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן הזוג שוב חזר למילואים? כך תשרדי את התקופה הקשה

נגה הילה מותנה, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 7.4.2024 / 8:55

עד שהתרגלתם, הוא קיבל צו נוסף ושוב אתם צריכים לחזור לתקופה מטלטלת מכל בחינה. אז מה עושים? נגה הילה מותנה מסבירה

אילוסטרציה. ShutterStock
זו תקופה מאתגרת, ללא ספק/ShutterStock

אחרי כחמישה חודשים של מילואים בצו 8, סוף סוף הוא חזר הביתה. ניסיתם להסתגל מחדש, להיזכר ב"יחד" שלכם שוב, באותה שגרה שהייתה ונשכחה. ועד שהתרגלתם- הוא קיבל צו נוסף ושוב אתם צריכים לחזור לתקופה מטלטלת מכל בחינה.

נגה הילה מותנה, מדריכת הורים ומשפחה, יועצת זוגית ומנחת NLP, שבמקרה גם אשת מילואימניק, נותנת כמה נקודות מבט על מנת שתוכלו לעבור את התקופה הזאת קצת יותר בקלות.

באותה שבת נוראית, התעוררנו להלם מוחלט. בן הזוג ארגן את התיק ויצא למילואים. נתת לו חיבוק חזק, וגם הילדים, ולא היה לך מושג כמה זמן זה יימשך. כך עברו להם הימים, השבועות והחודשים, עד שסוף סוף הוא יצא לאפטר הראשון וכל הסיפור הזה נמשך ממש עד לא מזמן. כל יום כזה היה מורט עצבים, לא ידעת מתי הוא ייצא, איפה הוא בכלל נמצא והתקשורת איתו הייתה מאוד דלה. החיים התהפכו, הכל היה עלייך ונאלצת להכיל את המצב, אותו, את הילדים ואת עצמך.

ללא ספק חווינו טראומה ופרידה ממושכת לזמן לא ידוע, שהייתה מלווה בחרדות יומיומיות ובתחושת הישרדות וכמובן גם בשחיקה פיזית ונפשית.

החוויה הזאת מתעוררת שוב לחיים יחד עם הסבב השני של המילואים. הכל צף ואנו חוות את הכל מחדש. מתקשות להיערך נפשית כשזה מתקרב, חלקנו נמצאות בהכחשה ואף חוות נפילה אנרגטית גדולה רק מהמחשבה שעוד רגע הוא שוב עולה על מדים ונוסע.

מה יכול להיות שונה הפעם, שיוכל להקל ולו במעט על התקופה הזאת?

1. היערכות מראש- הידיעה שיש תאריך מוגדר וזה לא קורה בהפתעה, מאפשרת לנו זמן היערכות, להספיק דברים חשובים לפני, לקבוע כללים לזמן שהוא לא נמצא ולזמן שהוא חוזר, לעשות תיאום ציפיות, להכין את הילדים וכמובן את עצמנו. עצם הידיעה מראש, מסייעת גם ברמה הרגשית, ברמה הטכנית וברמה המנטאלית, שכן, הגיוס למילואים לא "נוחת עלינו" משום מקום ויש לנו באמת את האפשרות להיערך לכך מראש מכל הבחינות.

2. חוסן פנימי- חוסן נוצר כאשר אנו חווים מצבים בחיים ואנחנו מצליחים להתמודד איתם, דבר שמייצר בתודעה שלנו- תחושת מסוגלות. אף אחד לא שופט אם התמודדנו טוב או רע, אלא עצם העובדה שהתמודדנו, מייצרת בנו את הידיעה שיש לנו את מה שנדרש כדי להתמודד עם מצב דומה שוב ואולי אפילו טוב יותר כי יש לנו יותר ודאות.

3. עוגנים- היזכרי בתקופת הגיוס הראשונה ובכל מה שעזר לך אז. תראי כיצד את יכולה לייצר את אותם עוגנים שוב. אם זה הסדר והשגרה שיצרת, היערכות עם הכריכים למסגרות, הלוגיסטיקות היום-יומית, המקומות בהם התגמשת, לעומת המקומות שהתעקשת. אולי יש הרגל חדש וכייפי שנוצר בתקופה הזאת, כמו סדרה בהמשכים שצפית עם הילדים, או מאכל מסוים שנהגתם להכין בשבת, או שיחות ש"נולדו" מתוך התקופה הזאת. כל דבר שיכול להחזיר אותך לרגעים הטובים והמחזקים- מהווה עוגן שמאפשר לך לשמור על אנרגיה מאוזנת וחיובית לאורך זמן, ולחבר אותך למשאבים הפנימיים שנרקמו בתוכך כחלק מהחוסן שפיתחת.

4. איי ודאות- חשוב להיאחז בכל מה שמקנה לנו ודאות, ולייצר מעין "אי" שבו נמצאים כל הדברים שאנחנו יודעים ובטוחים בהם. הוודאות מעניקה יציבות, ביטחון, ותחושת שליטה שמאפשרת לנו לתפקד טוב יותר ולא לחוש במצב הישרדותי. למשל, עצם העובדה שאנחנו יודעות - מתי הוא מתגייס, מתי היציאה הבאה, כמה זמן התקופה הזאת תימשך ועוד, יכולה להקל עלינו מבחינה מנטאלית ולסייע לנו גם להתנהל ביום יום.

5. שאלות מקדמות- תבדקי עם עצמך כל הזמן: "מה יכול לעזור לי היום?"; "מה יכול להקל עלי את השבוע?"; "איזו עזרה הכי נחוצה לי?"; "מה הכי יעזור לי לא להרגיש בדידות בשישי-שבת?" ; אולי זה לקנות אוכל מוכן השבוע? אולי להביא עוזרת? בייביסיטר? אולי לבקש עזרה מחברה או מקרובת משפחה? אולי לבקש יום חופש מהעבודה או יום מקוצר? אולי ליידע את הגננות, המורות לקראת התקופה, כדי שהן תהיינה רגישות יותר לילדים? אולי ליידע את מקום העבודה שייתכן ותצטרכי יותר הכרה, גמישות והבנה? תשאלי את עצמך שאלות שמקדמות אותך לכל דבר שיכול לתת לך להרגיש שפעלת באופן שהוא הכי משרת אותך בתקופה הזאת.

6. תעשי מה שנכון לך- לחלקנו יש נטייה לרצות אחרים. חשוב שבתקופה הזאת תשמרי על המשאבים שלך. אנשים שקרובים אלייך, כמו בני משפחה וחברים- רוצים לתמוך ולעזור בדרכם, אך לא תמיד זה עונה לצורך שלך. לכן חשוב שתדברי באופן פתוח עם הסביבה שלך ותשתפי במה שאת צריכה ובמה שיכול להקל עלייך ומה דווקא עלול להכביד עלייך (על אף הרצון הטוב). תיאום הציפיות הזה הוא מהותי עבורך ועבור הסביבה שלך. החזיקי את המחשבה והידיעה שכל עזרה שמציעים לך, גם כזו שיכולה להרגיז אותך- מגיעה מתוך כוונה חיובית, מתוך רצון טוב. על כן, חשוב למצוא את האיזון בין ההקשבה לעצמך, לקול הפנימי שלך ולמה שמרגיש לך הכי נכון לך ולילדים, ביחד עם האפשרות לגמישות ו"ראש פתוח" מול הסביבה שמציעה את עזרתה.

זו תקופה מאתגרת, ללא ספק. היא מציפה בתוכנו לא מעט תסכול, משום שאנו מרגישות שאין לנו מה לעשות עם המצב הנתון. לכן עלינו להיות במיקוד שליטה פנימי ולהתרכז בכל מה שכן תלוי בנו ושיכול להקל עלינו במצב שאינו בשליטתנו. חשוב שניזכר בכוחות הפנימיים שיש בתוכנו ושגילינו בעצמנו בזמן הזה. שנתמקד בכל מה שוודאי עבורנו לעומת מה שלא היה ודאי אז, שניזכר בכל העוגנים שיצרנו בתקופה הזאת כדי שנוכל לייבא אותם מתוכנו לעצמנו לרגע הזה, ושנפעל באיזון מול הקול הפנימי שלנו, לבין קבלה ופתיחות מול הסביבה שלנו.

חייל צה"ל מחבק את בת זוגו. ShutterStock
חייל צה"ל מחבק את בת זוגו/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

נגה הילה מותנה, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully