וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים, זו התרפיה שתסייע לילדים שלכם בתקופה הקרובה

מור דניאל

עודכן לאחרונה: 27.10.2023 / 9:00

הילדים כבר שבועות בבית, חשים את המתח במצב הביטחוני ומבטאים אותו בצורות שונות. בעת הזאת, יש להורים תפקיד חיוני של תיווך המציאות ושמירה על הבריאות הנפשית של הילדים. בישול משותף יכול לסייע לילדים בוויסות, בהרגעה, בעיבוד ובהבנה של המצב

אבא וילד עובדים במטבח יחד. ShutterStock
אבא וילד עובדים במטבח יחד/ShutterStock

אירוע הטרור הנוראי של שבעה באוקטובר תלש את כולנו מהשגרה והפך את חיינו לבליל רגשי של חוסר ודאות, אובדן שליטה וחרדה. כל אלה מתעצמים לנוכח העובדה שחלק מהמסגרות החינוכיות לא פעילות והילדים נמצאים בבית ימים ארוכים. בעת הזאת, יש להורים תפקיד חיוני מאין כמותו של תיווך המציאות ושמירה על הבריאות הנפשית של הילדים. בישול משותף יכול לסייע לילדים בוויסות, בהרגעה, בעיבוד ובהבנה של המצב.

פעילות בישול יכולה לשרת את הילדים בשני אופנים מרכזיים; הבישול מסיח את הדעת ומאפשר הפוגה לילדים (ולהוריהם) מהשעמום או מחרדה. נוסף על כך, הבישול יכול להוות פלטפורמה לעיבוד ולשיח רגשי בין ההורים והילדים.

מור דניאל, מטפלת רגשית בבישול ובאומנות, מחברת הספר "מבשלים ביחד: תרפיה לילדים באמצעות בישול" ורכזת הקורס "בישול רגשי" במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט עם כל הטיפים לפעילות מעצימה לילדיכם:

ילדים זקוקים לשגרה
חשוב לנסות לייצר שגרה, במיוחד בימים אלו, שאין בהם עוגנים. שעות שינה קבועות, זמן משחק וזמן הכנת שיעורים, כמו גם זמני ארוחות קבועים, מהווים עוגנים יומיים להורים ולילדים. שילוב הילדים בבישול השגרתי של הבית עשוי לסייע בארגון סדר היום, במיוחד אם הדבר מתואם מראש. כך למשל, אפשר לומר לילדים שבכל ארוחה אחד מהם יצטרף להורה שמבשל ולרתום אותם לשיתוף פעולה במטלה השגרתית של הכנת האוכל.

ילדים זקוקים לנוכחות פיזית ורגשית של ההורים
כשהורה וילד מבשלים יחד, הם חולקים זמן משותף באופן פעיל ומשמעותי. אפשר לשלב את הילדים בשגרת הבישול היומיומית ועל ידי כך לא רק לבלות איתם זמן, אלא גם לחזק את תחושת המסוגלות שלהם ואת התחושה שהם משמעותיים ומועילים.

ילדים זקוקים לתנועה ולגריה חושית
השלבים השונים של תהליך הבישול מערבים מידה מסוימת של תנועתיות שחשובה מאוד לבריאות הנפשית וגם מזמנת מגע עם חומרים שונים שמגרים את החושים בדרכים רבות. לכל חומר גלם יש ריח, טעם ומרקם שונה, שהמפגש איתם יכול להסב לילדים תחושות נעימות על בסיס ההתאמה שלהם לצורכי הילדים. כך למשל, לילדים שזקוקים לתנועתיות גדולה אפשר להציע לגרד גזר על פומפייה, כשהפעלת הכוח והלחץ שנדרשים לכך מסבים תחושה נעימה. לילדים שזקוקים למגע רך ועוטף אפשר להציע לישה של בצק נעים. גרייה חושית מותאמת מסייעת לוויסות חושי והיא בתורה מסייעת לוויסות הרגשי.

ילדים מבשלים. ShutterStock
המגע עם החומרים חשוב/ShutterStock

ילדים מגיבים היטב לאחריות
אחת האפשרויות להטיל על הילדים אחריות היא לבקש מהם שישתתפו בהכנה של אחת מארוחות היום. כאשר אחריות זו מתואמת מראש (למשל, כך: "אני מבקש ממך שמחר אתה תכין לכולנו את ארוחת הבוקר, מה דעתך?") היא גם מקדמת תכנון, יוזמה, ארגון ועוד תפקודים קוגניטיביים רבים שהשימוש בהם פחת בימים אלו. חשוב להחמיא לילדים ולומר להם שהבישול שלהם עוזר מאוד לבני הבית. אפשרות נוספת לאחריות שאפשר להטיל על הילדים היא אפייה של עוגות או עוגיות לחיילים, למפונים או לפצועים. מובן שחשוב להדגיש בפני האופים הצעירים כמה הם משמעותיים לזולת בעשותם כך.

ילדים זקוקים לתיווך של המצב
כדאי לומר לילדים את האמת באופן שמותאם ליכולות ההבנה שלהם בלי לעורר בהם תחושה של לחץ. חשוב במקביל גם לשאול אותם מה הם חושבים, מה הם הבינו ומה הם מרגישים ביחס למצב. הבישול המשותף מהווה הזדמנות לשיח ספונטני שממוקד בתוכני היום. כאשר שיחה מעין זו מתקיימת תוך כדי פעילות הבישול סביר להניח שהיא תיעשה באופן נעים, רגוע ושוטף יותר. אפשר בהקשר זה להשתמש בבישול כמטפורה ולשאול: "מה עוטף אותך ביום כזה?" (אם מכינים ממולא שבו החוץ עוטף את הפנים) או "תדגימי לי על הבצק איזו הרגשה השיחה הזאת עושה לך?" (אם מכינים מאפה).

ילדים זקוקים לאווירה נעימה בבית
הבישול היא פעילות ויטלית שממוקדת בחיים. אפשר להקפיד לבחור מתכונים שעושים מצב רוח טוב, שנקשרים לזיכרונות טובים או שעוסקים במה שאנחנו אוהבים. כך למשל, אפשר להכין עוגת יומולדת ("בואו נכין עוגת יום הולדת עם הרבה סוכריות צבעוניות שיעשו לו הרגשה של חגיגה"), או מתכון טעים שסבתא מבשלת כדי להיזכר בימי שישי אצלה. זיכרונות טובים שמתעוררים דרך פעילות הבישול יכולים לשפר את מצב הרוח ולהשפיע לטובה על האווירה הכללית בבית.

מהם העקרונות המנחים לבחירת מתכון לבישול בעתות חירום?

1. בחרו מתכון שיש בו חופש בחירה והדגישו את יכולת הבחירה והשליטה של הילדים (האם רוצים לעבוד בעמידה או בישיבה? האם רוצים להשתמש בקערה הירוקה או באדומה?)

2. בחרו מתכון סלחן, מתכון שלא חייבים לדייק בו ואפשר לתת לילדים לעבוד איתו בחופשיות יחסית בלי להיות מודאגים שהמנה תיהרס. בהקשר זה חשוב שתבחרו במתכון שאתם מכירים היטב ומרגישים איתו בנוח. אין צורך בלחץ נוסף.

3. בחרו מתכון שאפשר לבטא בו יצירתיות. הכוונה היא למתכון שאפשר להכין בכל מיני דרכים. בעשייה מהסוג הזה אפשר להביא לידי ביטוי שלושה כוחות חשובים להתמודדות העכשווית: שליטה, משחקיות ודמיון.

4. אפשר לבחור מתכון שמכינים תוך כדי ישיבה משותפת, לרוב יהיו אלה מתכונים עם מוטיב של חזרתיות, כמו עלי גפן ממולאים או קובה. שיתוף פעולה בהכנה של מתכונים מעין אלה תחזק תחושה של יחד שתילחם בתחושת הפחד.

5. כדאי לבחור מתכונים שהתוצאה שלהם היא מיידית יחסית. הכוונה היא למתכונים שיש בהם רצף פעולות של התחלה, אמצע וסוף צפוי שאפשר להגיע אליו בפרק זמן לא ארוך (עד שעה).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully