וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יושבים כל היום מול הטלויזיה? יש דבר אחד שאתם צריכים לעשות עכשיו

עודכן לאחרונה: 27.10.2023 / 9:04

אנחנו מבלים המון שעות בישיבה וזה מאוד מאוד לא בריא. מחקר חדש מצא כי יש דרך לבטל את הנזק של השעות האלה והיא ממש פשוטה

דני קושמרו מתפוצץ בשידור חי בחדשות 12/חדשות 12 צילום מסך

בימי שגרה רבים מאיתנו יושבים שעות על גבי שעות במשרדים, ונדמה כי בשבועות האחרונים לא מעט מאיתנו מבלים בישיבה ארוכה מול הטלוויזיה. מלבד ההשפעות הנפשיות לישיבה הזו יש השפעה בריאותית מכרעת והיא עלולה להביא עימה מחלות ומצבים בריאותיים שונים. מחקר חדש גילה כי אימון של כ-20-25 דקות מדי יום עשוי להספיק כדי להפחית את הסיכון המוגבר למוות עקב אורח חיים יושבני.

מבוגרים במדינות מפותחות מבלים כ-9-10 שעות בממוצע מדי יום בישיבה בעיקר בזמן העבודה, כאשר אורח החיים היושבני ביותר קשור לסיכון מוגבר למוות. המחקר, שפורסם ב-British Journal of Sports Medicine, מצא רק כ-25 דקות של פעילות גופנית מתונה עד נמרצת מדי יום מבטלת את הסיכון לזמן ישיבה גבוה.

במחקר החדש החוקרים ביקשו לברר האם פעילות גופנית עשויה לשנות את הקשר בין זמן בישיבה למוות מוקדם, ואיזו כמות פעילות גופנית וזמן ישיבה עשויים להשפיע על הסיכון.

טלוויזיה. ShutterStock
טלוויזיה/ShutterStock

הניתוח כלל נתונים של כמעט 12,000 אנשים בני 50 לפחות, שהיו להם מינימום של 4 ימים של 10 שעות יומיות של רשומות מעקב פעילות. המשתתפים היו במעקב במשך שנתיים לפחות, וסיפקו פרטים על גורמים בעלי פוטנציאל השפעה, כולל מין, רמת השכלה, משקל, גובה, היסטוריית עישון, צריכת אלכוהול והאם היו להם מחלות לב וכלי דם נוכחיות ו/או קודמות, סרטן ו / או סוכרת.

מהניתוח נראה כי כ-5,950 אנשים בילו פחות מ-10.5 שעות בישיבה מדי יום, בעוד ש-6,042 בילו 10.5 שעות או יותר בישיבה. הנתונים גם הראו כי במהלך תקופה ממוצעת של חמש שנים, 805 (7 אחוזים) אנשים מתו, 357 (6 אחוזים) מהם בילו פחות מ-10.5 שעות בישיבה מדי יום ו-448 מהם ישבו 10.5 שעות או יותר.

ישיבה של יותר מ-12 שעות ביממה נמצא קשר עם סיכון מוגבר של 38 אחוזים למוות מוקדם בהשוואה למספר יומי של שמונה שעות. אבל זה היה רק ​​בין אלה שעשו פחות מ-22 דקות יומיות של פעילות גופנית מתונה עד נמרצת, אמרו החוקרים.

המחקר מצא כי למעלה מ-22 דקות יומיות של פעילות גופנית מתונה עד נמרצת היו קשורות לסיכון נמוך יותר למוות מוקדם. נמצא כי מספרים יומיים גבוהים יותר של פעילות גופנית קשורים לסיכון נמוך עוד יותר, ללא קשר לכמות הזמן המושקע בישיבה מדי יום. לדוגמה, תוספת של 10 דקות ביום של פעילות גופנית הייתה קשורה לסיכון נמוך ב-15% למוות אצל אלו שמבלים פחות מ-10.5 שעות בישיבה. משך האימונים הממושך הזה היה קשור לסיכון נמוך ב-35 אחוז בקרב אלו שמבלים יותר מ-10.5 שעות בישיבה בכל יום.

בהתייחס למגבלה העיקרית של המחקר, מדענים אמרו שהמחקר היה תצפיתי ואינו יכול לקבוע סיבה ותוצאה. המחקר גם לא יכול להסביר גורמים אחרים בעלי פוטנציאל השפעה כמו תזונה, בעיות ניידות ובריאות כללית. עם זאת, מדענים אמרו שכמויות קטנות של פעילות גופנית "עשויות להיות אסטרטגיה יעילה להורדת הסיכון לתמותה בעקבות זמן ישיבה מרובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully