וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאוחדים בעת הלחימה: מערכת הבריאות למען תושבי העוטף

בשיתוף קופת חולים מאוחדת

עודכן לאחרונה: 26.10.2023 / 9:16

מערכת הבריאות נאלצה להתאים את עצמה למתן שירותים רפואיים במצב חירום, כמעט בין לילה. במאוחדת הקימו מרכז שליטה לטיפול במפונים, הנגישו את הטיפול הרפואי למלונות ותגברו את הסיוע הנפשי

כמעט ואין מוסד, גוף ציבורי או אדם במדינה שלא נדרש להסתגל למציאות החדשה והקשה שנכפתה עלינו ב- 7 באוקטובר, ובראשם גם מערכת הבריאות וקופות החולים שנאלצו להתאים בין לילה את השירותים הרפואיים ואת המענה שהן נותנות לאזרחי הדרום ולכל מי שנפגע בדרך זו או אחרת מהלחימה ומהטבח הנורא.

בקופת חולים מאוחדת עברו באופן מיידי לניהול במצב חירום, ובנוסף לפתיחה של קו חירום לסיוע נפשי שנתן עד כה מענה למאות אנשים שנמצאים במצוקה נפשית, צוותי הקופה הקימו שירותי חירום לטובת תושבי הדרום שפונו מבתיהם ושוהים במלונות ובבתי הארחה ברחבי הארץ.

ד"ר דב אלבורקק. ענבל מרמרי,
הכול השתנה. ד"ר דב אלבוקרק/ענבל מרמרי

"בימי שגרה, אנשים ניגשים למרפאה שנמצאת קרוב למקום המגורים שלהם, לרופא המשפחה שמכיר אותם, לרופאת הנשים שאצלה הם מבצעים את מעקב ההיריון וכן הלאה, אבל כל זה השתנה מבחינתם ברגע שהם נאלצו להעתיק את מקום המגורים שלהם לאזור גיאוגרפי אחר, ברוב המקרים בית מלון או בית הארחה, ובכך להתנתק מכל שירותי הבריאות המוכרים להם", מסביר ד"ר דב אלבוקרק, סמנכ"ל רפואה במאוחדת.

דני מושיוב, מנהל מחוז דרום במאוחדת מוסיף כי: "בשבועות האחרונים אנחנו מוצאים את עצמנו עם אירוע בסדר גודל שלא הכרנו עד היום, והחל מהיום הראשון לפרוץ הלחימה אנחנו עובדים סביב השעון כדי לוודא שתושבי הדרום שעברו אירועים קשים מנשוא ופונו מבתיהם יוכלו להמשיך ולקבל שירות רפואי, שהוא חיוני בימים אלה. בין היתר מגיעים הצוותים שלנו אל בתיהם של קשישים ומרותקי בית, מביאים תרופות לבתי הלקוחות וכמובן ממשיכים להעניק להם טיפול רפואי שוטף במרפאות שלנו. המקצועיות, המסירות והמוטיבציה הגבוהה להיות שם עבור מי שהכי זקוק לנו ולתת להם את השירות הרפואי הטוב ביותר, מרגשות אותי בכל פעם מחדש".

מנהל מחוז דרום, דני מושיוב. ענבל מרמרי,
"המקצועיות, המסירות והמוטיבציה הגבוהה מרגשות אותי בכל פעם מחדש". דני מושיוב/ענבל מרמרי

הנגשת טיפול רפואי למפונים בכל הארץ, לרבות שוהי מלונות ים המלח

"אחת ההחלטות הראשונות שקיבלנו הייתה שהצוותים הרפואיים של מאוחדת יגיעו למלונות השונים, במטרה להעניק טיפול רפואי ראשוני", מסביר ד"ר אלבוקרק. "במקביל, הורדנו למלונות ים המלח ניידת בריאות האישה ומרפאת שיניים ניידת שמעניקות מענה מידי. אנחנו נמצאים כל הזמן עם יד על הדופק, קשובים לשטח ולצרכים המשתנים, מרחיבים ומגמישים את השירותים ואת המענה שאנחנו נותנים. בנוסף לצרכים הפיזיים, נדרש מאתנו לתת מענה מידי גם לצרכים הנפשיים, שוודאי בעת הזו חשובים באותה המידה. אנשים חווים מצוקה רגשית איומה, ואנחנו נותנים לזה מענה באמצעות מפגש פרונטאלי איתם במלונות, וגם באמצעות מוקד סיוע נפשי שפתחנו שעות ספורות אחרי תחילת הלחימה, שפועל 24/7 ושהביקוש אליו הוא עצום ובעוצמות שלא הכרנו עד כה. אני גאה בצוותים של מאוחדת, שמרגע תחילת הלחימה עובדים ללא הפסקה, למרות הקשיים האישיים, חוסר הודאות הביטחונית, בני המשפחה שגויסו והשכול שלא פסח גם על משפחות עובדי הקופה".

הגר וקסלר. ענבר מרמרי,
"מרכז השליטה הוקם כדי שנוכל לתת מענה לאלפי תושבים". הגר וקסלר/ענבר מרמרי

המהלך המשמעותי: הקמת מרכז שליטה ארצי לריכוז צרכי המפונים

אחד הצעדים המרכזיים שסייעו לקופה לפעול לטובת מתן מענה אישי היה הקמתו של מרכז שליטה ארצי (משל"ט) תוך זמן קצר מתחילת הלחימה. המשל"ט מרכז את הצרכים של מבוטחי הקופה, מיפוי האזור בו הם נמצאים והתאמת המענה המקצועי, בהתאם לצרכים האישיים והמשפחתיים, ובהתאם למקום המגורים, שהוא לא בהכרח מקום המגורים הקבוע. המרכז פועל במקביל מול גורמי חוץ כמו פיקוד העורף, משרד הבריאות, משרד הרווחה, לשכות הבריאות המחוזיות ועוד.

לדברי הגר וקסלר, מנהלת אגף סיעוד במאוחדת ומנהלת המשל"ט, "המרכז הוקם כדי שנוכל לתת מענה לאלפי תושבים שנאלצו להתפנות מבתיהם. אנחנו יוצרים קשר עם המבוטחים, מבינים לאן התפנו ואיפה הם גרים בימים אלה, ובהתאם מתאימים להם את התשתית הרפואית או את המרפאות שקרובות אליהן ביותר. השיחות מתנהלות ברגישות רבה, ואנחנו מנסים להבין מה עם עברו, איפה הם הכי צריכים אותנו ואיך אנחנו יכולים לעזור להם לצלוח את התקופה הקשה הזו ולהעניק להם את המעטפת ואת היד המכוונת שהם כל כך זקוקים לה, ולנסות להקל עליהם כמה שרק אפשר".

ניידת בריאות האישה ומרפאת שיניים ניידת לטובת המפונים

גם במצב חירום אישה בהריון זקוקה למעקב הריון שוטף, כאב שיניים לא ממתין לסוף המלחמה וסתימה שנפלה דורשת טיפול מידי גם כשנמצאים רחוק מהבית ומהמרפאה הקבועה. לכן, מתוך רצון להנגיש לתושבים המפונים גם שירותי בריאות שוטפים, ולא רק שירותי חירום, החליטו במאוחדת להביא למלונות ים המלח מרפאות ניידות. ניידת בריאות האישה שהגיעה השבוע אל האיזור הכי נמוך בארץ טיפלה בעשרות נשים שנבדקו על ידי רופא נשים, עברו אולטרסאונד, מוניטור עוברי ועוד, ומרפאת השיניים הניידת שהגיעה אף היא העניקה שירותי עזרה ראשונה ללא תשלום.

ניידת בריאות האישה בים המלח. דוברות מאוחדת,
ניידת בריאות האישה בים המלח/דוברות מאוחדת

שירותי בריאות הנפש באילת

עשרות אלפי מפונים מתגוררים בימים אלה במלונות באילת, ורבים מהם מתמודדים עם אתגרים לא פשוטים, בין אם מדובר בטראומה, חרדה ומנעד רחב של קשיים נפשיים נוספים. שירותי בריאות הנפש של מאוחדת באילת תוגברו על ידי צוותים מקצועיים שמגיעים מרחבי הארץ, ביניהם גם הפסיכיאטר הראשי ומנהל מערך בריאות במאוחדת פרופ' ערד קודש, והפסיכולוג וסגן מנהל מערך בריאות הנפש במאוחדת גיל רביב וצוותי מערך בריאות הנפש של הקופה שמגיעים אל העיר הדרומית במתנה להעניק ליווי מקצועי לאנשים שחוו באופן ישיר את האירועים ב- 7 באוקטובר, למשפחות שפונו, לאנשים שחוו אובדן ולכל מי שמתמודד עם קשיים נפשיים בעקבות הלחימה.

פתיחת מוקד חירום ייעודי לקשישים

כל אוכלוסיה מתמודדת עם קשיים שייחודיים לה, וגם בני הגיל השלישי מתמודדים בימים אלה עם אתגרים שמייחדים אותם. לכן, במאוחדת החליטו להשיק יוזמה ייחודית ולהשיק מוקד חירום ייעודי לבני 75 ומעלה, שנותן מענה 24/7. כבר בשבוע הראשון לפעילותו הגיעו למוקד החירום למעלה מ- 1,000 פניות, מה שהוכיח את נחיצותו. ישי קום, ראש מנהל אזרחים ותיקים במאוחדת, מספר: "בני הגיל השלישי צמאים לגורם מקצועי שיכול להכווין ולסייע להם במגוון נושאים כמו מידע על השירותים הרפואיים, סיוע בקביעה ובביטול תורים, אספקת תרופות, בדיקות מעבדה ותמיכה נפשית. עיקר הפניות הן סביב נושא תרופות, חידוש מרשמים ואספקת תרופות עד הבית. כמו כן עולות שאלות על פעילות מרפאה או זמינות תורים, בעיקר בקרב אנשים שנאלצו להתפנות למקום מגורים זמני ולא מכירים את שירותי הרפואה של הקופה באזור הזה, או צריכים תור חלופי לתור שהם קבעו בזמנו בקרבת מקום מגוריהם. אם המוקדניות מתרשמות במהלך השיחה כי קיימת מצוקה נפשית, הן מפנות את הפונה למוקד הסיוע הנפשי שמופעל על ידי פסיכולוגים ועובדים סוציאליים".

"מוקד החירום מסייע גם בהיבטים שלא קשורים ישירות לפעילות הקופה, למשל במקרים של מחסור במזון אנחנו מבצעים חיבור לרשות המקומית כדי שהיא תוכל לסייע, ואם יש צרכים נוספים אנחנו מסייעים עם מתנדבים שמגיעים לבית הקשיש. המוקד נותן מענה בשפה העברית, ערבית ורוסית".

מרפאת שיניים ניידת במלונות ים המלח. דוברות מאוחדת,
מרפאת שיניים ניידת במלונות ים המלח/דוברות מאוחדת

שירות תרופות עד הבית

אחת ההחלטות הראשונות שהתקבלה במאוחדת, שעות ספורות אחרי תחילת הלחימה, הייתה לא להשאיר אף חולה ללא תרופות. במקביל לביטול עלות המשלוח בהזמנת תרופות ממאוחדת פארם אונליין, הוחלט על משלוח של תרופות עד הבית עבור חולים כרוניים, מרותקי בית ובעלי צרכים רפואיים מיוחדים, גם אלה שנמצאים בימים אלה בחזית הלחימה, בקו העימות ונמצאים תחת מטח טילים. על מנת לעמוד במשימה, מאוחדת חברה לעמותת "מחוברים לחיים" של עזר מציון, שאוספת מבתי המרחקת את התרופות, שהוכנו מבעוד מעוד על ידי הרופאים ועל פי המרשם של החולה, מה שמאפשר לשמור על רצף טיפולי, גם בימים אלה.

בשיתוף קופת חולים מאוחדת
  • עוד באותו נושא:
  • מאוחדת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully