וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריון בזמן מלחמה: כך משפיע הלחץ והחרדה על העובר; איפה תוכלי לקבל תמיכה?

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 23.10.2023 / 15:09

כ-180 אלף נשים בישראל נמצאות כעת בהריון. מחקר שנערך לאחר "צוק איתן" גילה שהמתח והחרדה בעת הלחימה גרמו למספר רב של לידות מוקדמות. מה הדרכים להיות רגועות יותר בתקופת מאתגרת זו, ואיפה ניתן לקבל ייעוץ בכל שעות היממה בכל נושא הקשור להריון

אישה בהריון. ShutterStock
הריון כשמלחמה בחוץ/ShutterStock

"פתאום אנחנו רואות שאלות רבות שעוסקות בסטרס, הרי כל המדינה בחרדה קיומית, הן שואלות איך הסטרס משפיע על העובר, משתפות שאין להן תיאבון, שוכחות לשתות ולאכול ואז בערב מודאגות מכיווצים חדים ברחם", מספרת לוואלה! בריאות אלה טלקר, דולה ומדריכת הנקה, שעומדת מאחורי המיזם Nine Plus Life אפליקציה להריוניות, שלרגל המצב הוסיפה חמ"ל תמיכה 24/7 שעונה ומפגיש נשים בהריון, שבאחת הצמתים הרגישות בחייהם נאלצות להתמודד לא רק עם קשיי ההריון הרבים אלא גם עם מצב המלחמה המלחיץ והלא ידוע.

"הרבה נשים מדברות על רגשות אשם, מתאפקות מלשמוח, לא מצליחות להירדם וסובלות מחוסר שעות שינה, הן נמנעות מלצאת מהבית, גם כדי להיבדק בדיקות שגרתיות, ובנוסף, מעלות שאלות כמו לאיזו אמא אני אהפוך להיות כשאין לי אפשרות בכלל להתכונן ללידה? מהפחד לצאת מהבית. הכל נעצר. נשים רבות נמצאות במצב של חוסר אנרגטי ולא מצליחות להתרכז בכלום, למעט הדאגות שמלוות אותן. הן מתעוררות עם החרדה הקיומית והולכת לישון איתה, וכל מה שתוכנן לתקופת הציפייה ללידה - נעלם. בנוסף, האישה שבהריון מוצאת את עצמה לבד בהתמודדות, ובדאגות שגם לא מקבלות מספיק לגיטימציה לצד הכאב והאובדן של כל כך הרבה אנשים במדינה".

המציאות שלנו כיום מלאה בדאגות וחלק גדול מאיתנו נמצאים בהישרדות של ממש. מלחמה, אזעקות חוזרות, גל של שידורי חדשות מכל מקום שרק מגבירים את רמת הדריכות של כולנו. בתוך המצב הזה נמצאות גם כ-180,000 נשים בישראל שנמצאות כעת בהריון, במצב של פחד וחוסר בטחון, הן מרגישות לבד בתקופה שאמורה הייתה להיות הכי מרגשת ומשמחת עבורן ועבור משפחתן. "כל אישה בהריון, באופן טבעי, מוצפת בשאלות גם בלי קשר למלחמה. הפעם, לאור המצב, השאלות מקבלות משמעות אחרת, הדאגות רק מתווספות וההתמודדות איתן קשה יותר", אומרת טלקר.

המחקר הישראלי שגילה עלייה בלידות מוקדמות עקב לחימה

היום אנחנו יודעים שלמתח ולחרדה בזמן הריון יש גם מחיר, והוא לא רק נפשי. מחקר שנערך בבית החולים סורוקה ובאוניברסיטת בן־גוריון ב-2016, שנתיים לאחר סיום מבצע "צוק איתן", גילה שהאזעקות התכופות, המתח והחרדה בעת הלחימה, השפיעו על ההריונות וגרמו ללידות מוקדמות.
ללידה המוקדמת עשויות להיות השלכות על חיי התינוק: החל ממשקל נמוך בזמן הלידה ועד סיכון מוגבר לסיבוכים בלידה ואף לסיבוכים התפתחותיים.

החוקרים מצאו קשר מובהק בין עלייה במספר האזעקות במקום היישוב שבו מתגוררת היולדת לקיצור משך ההריון הממוצע ומשקל הלידה הממוצע. החוקרים גם בחנו באיזה שלב של ההריון הייתה הכי הרבה השפעה על הלידה המוקדמת והמשקל הנמוך של התינוקות שנולדו. ממסקנות המחקר עלה כי חלה עלייה של 7.2% במספר הלידות המוקדמות ועלייה של 2.5% נוספים של לידות של תינוקות במשקל נמוך (מתחת ל־2.5 שני קילו) בקרב נשים שהיו חשופות לאזעקות במהלך השליש הראשון של ההריון בהשוואה ללידות שהתרחשו באותם אזורי מגורים בשנה שקדמה לצוק איתן.

ממצא מדאיג נוסף של החוקרים היה שבקרב נשים שהיו חשופות לאזעקות במהלך השליש השלישי של ההריון (מחודש שישי ועד חודש תשיעי) היה שיעור גבוה יותר של "ניטור עוברי חשוד" במהלך הלידה. כלומר, לעובר היו האטות או האצות בדופק כאשר אמו כרעה ללדת כשמסביב יש אזעקות ונפילות.

"אנחנו נמצאים בתקופה מאוד מאתגרת", אומר לוואלה! בריאות פרופ' דוד שויקי, מנהל אגף נשים ויולדת בהדסה. "המדינה במלחמה ואנחנו בהדסה מנסים להבין כל יום מחדש איך אנחנו מתמודדים עם הסיטואציה הזו.

הריון. shutterstock, ShutterStock
מותר לך גם לבכות ולשחרר לחץ, אבל חובתך לטפל בעצמך ובתינוק שבדרך/ShutterStock, shutterstock

"תקופת ההריון מלווה ממילא בהרבה חששות וחוסר ודאות ושמנו לב עכשיו שלנוכח המצב יש לנשים הרבה יותר שאלות ופחות תשובות. אם זה בגלל שהן מפחדות לצאת מהבית ולגשת לרופא הנשים שלהן, אם זה בגלל שהן פונו מאזורי הלחימה ואם זה בגלל שהן מרגישות שהשאלות שלהן לא חשובות מספיק כדי ללכת לרופא.

אנחנו מנסים כל העת לסייע לנשים שלנו, לכן החלטנו לערוך כנס בזום (פרטים נוספים - כאן) במיוחד לנשים הללו, שיהיה להן מקום שהוא רק שלהן, בו יוכלו לשמוע מומחים, לשאול שאלות ולקבל תשובות שיעזרו להפיג ולו במעט את החששות שלהן".

"צריך להבין שהסטרס נובע מהחוסר בטחון שאנו חווים כמדינה ועכשיו נוסיף לזה את ההורמונים המופרשים בכמויות בהריון, שגם כך משתנים בתדירות גבוהה וגורמים לשינוים קיצוניים במצב הרגשי והפיזי של האישה", מוסיפה הדולה ומדריכת ההנקה אלה טלקר. "בתקופה זו, בה רמת המתח והחרדה בשמיים, האדרנלין תופס מקום נכבד בתוך קוקטייל ההורמונים.

"אדרנלין הוא הורמון ההישרדות שמכווץ את כלי הדם מה שמשפיע גם על זרימת חמצן והדם לרחם. תנאים אלו מעלים סיכוי ללידה מוקדמת או למשקל נמוך של העובר, גם כשהלידה מתרחשת בזמן, מה שמצביע על עיכוב בהתפתחות העובר.

"זה לא קל, ולעיתים מכווץ, אבל מותר לך לחייך ואפילו לצחוק. לא רק שמותר לך לשמוח, אלא שיש לך אחריות על התינוק שלך, החיים חזקים מהכל, ואת עוזרת במלחמה בזה שאת נלחמת בהבאת עוד ילדים לעולם. העצימי את עצמך כדי לשדר רוגע - לך ולתינוק שבדרך"

"כשמצב הסטרס מתמשך, האדרנלין מעלה גם את רמות הקורטיזול אצל האם וגם אצל העובר, לפי מחקרים שנעשו ראו קשר בין הפרעות קשב וריכוז בקרב הילדים שגדלו לנשים שחוו דיכאון או סטרס מתמשך במהלך ההריון. הורמוני סטרס עלולים לבוא לידי ביטוי במספר תופעות כמו בלחץ וחרדה, רעד בגוף, היסטריה בלתי נשלטת וחזרה על מילים כמו בלופ. ההורמון שנמצא מעבר לאדרנלין, זה שיכול לאזן אותו, נקרא אוקסיטוצין, שמכונה גם 'הורמון האהבה', הורמון הבטחון, ההרמוניה. כשהורמון האוקסיטוצין מופעל, אז האדרנלין יורד. הלחץ יורד".

- יש דרך להעלות את הורמון האוקסיטוצין?

"יש מספר דברים שהוכחו כמגבירים את הורמון האוקסיטוצין. בין השאר - חיבוק של מעל 20 שניות, אכילת שוקולד, אננס, מקלחת, מילים טובות, נשימה איטית ועמוקה ושמנים אתרים מסוגים שונים כמו לבנדר לדוגמא. כדי לשמור על עצמנו, כדאי לסגל כמה כללים בסיסיים. הכלל הראשון הוא להרגיש טוב ולדאוג בעצמנו - לעצמנו. לכן, זה בסדר גמור להפחית במדיה, להחליט על זמנים קבועים לעדכון בלבד ואז לעשות דברים אחרים שמייטיבים עימך. להחליט על המקור שממנו תרצו לקחת את המידע, החליטו על הזמן שבו אתם צורכים מידע ותמשיכו משם. אצל נשים רבות, בן הזוג במילואים. זה לא אומר שאתן חייבות להישאר לבד. תייצרו מפגשים עם אנשים שמשרים עליכן תחושת בטחון ורוגע, קצת להקל על האווירה. תיעזרו בקבוצות תמיכה, המון גופים פתחו קבוצות לתמיכה, החל מקבוצות שקשורות להריון ולידה, כושר מהבית, תזונה, מדיטציות. תמצאי למה את מתחברת, בין אם זה בזום או בוואטסאפ, העיקר לקבל תחושת קהילה ויחד.

"העסיקו את עצמכן במשהו - נכון, המצב לא קל ואצל רבים גם אין עבודה ועדיין נסו למצוא משהו שתוכלו לעשות, כל אחת לפי המסוגלות האישית שלה. מישהי תמצא שלהתנדב עוזר לה, אחרות יכולות לבשל או לעשות סדר, אצלה בבית או אצל אחרים. העיקר לעשות משהו, למצוא סיבה שבשבילה שווה לצאת מהמיטה.

"זה לא קל, ולעיתים מכווץ, אבל מותר לך לחייך ואפילו לצחוק. לא רק שמותר לך לשמוח, אלא שיש לך אחריות על התינוק שלך, החיים חזקים מהכל, ואת עוזרת במלחמה בזה שאת נלחמת בהבאת עוד ילדים לעולם. העצימי את עצמך כדי לשדר רוגע - לך ולתינוק שבדרך. לצד זה, מותר לך גם לבכות, לצעוק, להגיב בכל דרך שהגוף שלך זקוק על מנת לפרוק החוצה את הרגשות.

"הקפידי לאכול ולשתות אוכל שמזין אותך. נכון שהנטייה בזמנים כאלה היא לאכול פחמימות וסוכרים וכמה שיותר מהם כדי להתנחם, או מנגד לצום בגלל התחושות הקשות. אבל שני מצבים אלו בעייתיים, בטח בתקופת ההריון. השתדלי להוסיף סיבים תזונתיים, שייקים מפנקים של פירות וסלטים, לצד השוקולד".

כאן תוכלי לקבל תמיכה בתקופת ההריון - ללא תשלום

קו פתוח בטלפון ובוואטסאפ לנשים בהריון
"הריופון" - ייעוץ תרופתי חינם לנשים בהיריון ומיניקות, ממומחי ביה"ח שמיר (אסף הרופא). השירות ניתן על-ידי צוות רב-מקצועי של ביה"ח בראשותו של פרופ' מתי ברקוביץ', רופא בכיר לרפואת ילדים ופרמקולוגיה, בימים א'-ה' בין השעות 8.00-22.00 ובימי שישי וערבי חג בין השעות 8.00-13.00. בטלפון או בווטסאפ 050-8886698

כנס זום לנשים בהריון
בית החולים הדסה יקיים כנס זום מיוחד ביום רביעי השבוע (25 באוקטובר) בין השעות 18:00-20:00 בהשתתפות רופאים, אחיות ודיאטנים מתחום ההריון והלידה. בין הנושאים שיועלו בכנס זום זה - הריון ולידה בזמן מלחמה, הכל על מסע הלידה, תזונה בזמן הריון, התמודדות נפשית וגם שיעור מיוחד שיכלול תרגול להפגת מתחים.
פרטים נוספים על הכנס - כאן

דולות 24/7 לתמיכה בנשים בהריון
אפליקציית Nineplus.life מעמידה לרשות כל אישה בהריון שירות ייעוץ חינמי של דולות 24/7 בקבוצת וואטסאפ או דרך האפליקציה. בנוסף, מתקיים מפגש זום שבועי בו עולים מגוון נושאים הקשורים בהריון ובהתמודדות עם המתח. ניתן גם לקבל ללא תלשום ייעוץ אישי ופרטני בזום.
לקבוצת הוואטסאפ - לחצי כאן
לאפליקציה - לחצי כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully