וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קוקאין לעניים": זהו הסם בו השתמשו מחבלי חמאס כשחדרו לישראל

עודכן לאחרונה: 19.10.2023 / 15:28

חמאס זה דעאש, גם על פי דרכי הפעולה שלו. בכיסיהם של מחבלים רבים שנהרגו בתחומי ישראל נתפסו כדורי קפטוגן, סם ממריץ שמדכא פחד, וגורם לעירנות ממושכת וחוסר תיאבון. הכל על הסם, שהחל כתרופה להפרעות קשב, וכיום מממן את סוריה וחיזבאללה

כדורי קפטגון שתפסה משטרת איטליה בנמל בדרום המדינה במשלוח מסוריה, 1 ביולי 2020. רויטרס
כדורי קפטגון שתפסה משטרת איטליה בנמל בדרום המדינה במשלוח מסוריה, 1 ביולי 2020/רויטרס

עכשיו מתברר שרבים מהמחבלים שהשתתפו במתקפת הפתע ב-7 באוקטובר, היו תחת השפעת סם הקפטגון, כך מדווח היום ניר דבורי בחדשות 12. כדורי הסם, על-פי הדיווח, נתפסו בכיסיהם של מחבלים רבים שנהרגו בשטח ישראל. הסם, שמכונה גם "קוקאין לעניים", איפשר למחבלים לבצע את מעשי הזוועה האכזריים בקור רוח ובאדישות, ומנגד גרם להם להיות בעירנות מוגברת במשך שעות רבות, וללא תחושות רעב.

סם הקפטוגן הגיע לכותרות עוד ב-2015, כשהתברר שהוא שימש את לוחמי דעאש לפני שאלו יצאו לפיגועים ולפעולות טרור, כדי לדכא את הפחד. עם דעיכתו של ארגון הטרור, החלו לבנון, ובעיקר סוריה להפעיל אופרציה ענקית לייצור הסם ומכירתו בכל רחבי מדינות המזרח התיכון, כולל בעזה, שם הוא פופולארי מאוד בקרב צעירים שמכורים לו.

קפטגון (Captagon) הוא סם ממשפחת האמפטמינים (ממריצים). הקפטגון הוא בעצם השם המסחרי של fenethylline שהוא ממריץ סינתטי, שהופק לראשונה ב-1960 ונועד לטיפול בהיפראקטיביות, נרקולפסיה (הפרעה נוירולוגית כרונית) ודיכאון.

תחושת עוררות ואופוריה - וחוסר תיאבון

במקור יוצר החומר כתחליף חלש יותר לאמפטמינים, שהיו בשימוש עד שנות ה-60 של המאה הקודמת. למרות שלא אושר מעולם על ידי ה-FDA הוא שימש בעיקר לטיפול בילדים שכונו היפראקטיביים, מה שידוע היום כ-ADHD.

בשל היותו ממכר מאוד ובעקבות תגובות פסיכוטיות אצל חלק מהמשתמשים, הסם הוצא מהחוק בארה"ב בשנת 1981, והוכנס לרשימת הסמים האסורים של ארגון הבריאות העולמי ב-1986. למרות האיסור, הוא נשאר כאמור פופולרי במזרח התיכון.

מדובר בסם זול ויחסית פשוט לייצור. מחיר טבליה אחת עומד על דולר או שניים במדינות היותר עניות ועד 20 דולר במדינות העשירות. עיקר ההשפעות שלו הן תחושת עוררות ואופוריה, הפחתת הצורך בשינה, תיאבון ירוד ותחושת אנרגיה לכל אורך פרק הזמן בו הוא משפיע על הגוף. על פי רופאים בלבנון ובסוריה, בעת האחרונה הסם נפוץ לא רק אצל לוחמים אלא גם בקרב אזרחים נואשים שמצויים באזורי הסכסוך.

הסם היווה בעבר חלק מתעשיית הברחות הסמים שמימנה את אנשי דאעש, וכאמור גם היה בשימוש נרחב על ידי הלוחמים.

כדורי קפטגון שתפסה משטרת איטליה בנמל בדרום המדינה במשלוח מסוריה, 1 ביולי 2020. רויטרס
כדורי קפטגון שתפסה משטרת איטליה בנמל בדרום המדינה במשלוח מסוריה, 1 ביולי 2020/רויטרס

תחום היצוא הגדול ביותר של סוריה, שמנוהל בידי אסד

לפנ כשנתיים, תחקיר של הניו יורק טיימס חשף כי מקורביו ובני משפחתו של אסד, רודן סוריה ביססו על חורבות המלחמה שם תעשייה משגשגת של יצור כדורי קפטגון, המוברחים לרחבי העולם. האופרציה, לה שותף גם ארגון חיזבאללה, נמצא תחת פיקוח אחיו של אסד והוא מהווה מקור הכנסה לאליטה הנתונה לסנקציות.

בתחקיר תוארה סוריה כ"מדינת סמים חדשה לחופי הים התיכון", שהתבססה על חורבות מלחמת האזרחים המתחוללת במדינה זה יותר מעשור. הרווחים שמפיק המשטר מסמים, גדולים יותר מהיצוא הלגיטימי שלו. לפי הדיווח, הוקמו מפעלים לייצור הסם ובתי אריזה להסתרתו, לצד רשתות המבריחות את הכדורים מחוץ למדינה.

בניו יורק טיימס אמרו כי התחקיר התבסס על מידע מגורמים ברשויות אכיפת החוק בעשר מדינות שונות ומעשרות שיחות עם מומחים בינלאומיים ואזוריים לסמים, עם גורמים סוריים המעורים בתעשיית הסמים בארצם וגורמים אמריקניים בהווה ובעבר.

הגוף האחראי על מרבית יצור והפצת הסמים הוא הדיביזיה הרביעית המשוריינת בצבא סוריה, יחידת עלית בפיקודו של מהר אל-אסד, אחיו הצעיר של רודן סוריה. לפי הדיווח, בין השחקנים המרכזיים נמצאים אנשי עסקים המקורבים למשטר, אנשי חיזבאללה וחברי המשפחה המורחבת של הנשיא, ששם משפחתם מגן עליהם מפני צעדי ענישה כלשהם.

הערכות בעולם מדברות על כך ששווי היצוא של הקפטגון מסוריה הגיע רק ב־2020 לכ־3.5 מיליארד דולר לפחות - פי 5 מסך כל ענפי היצוא החוקיים של סוריה, שהוערכו בקצת יותר מ־700 מיליון דולר. ו"סביר ששווי השוק גבוה הרבה יותר"

הערכות בעולם מדברות על כך ששווי היצוא של הקפטגון מסוריה הגיע רק ב־2020 לכ־3.5 מיליארד דולר לפחות - פי 5 מסך כל ענפי היצוא החוקיים של סוריה, שהוערכו בקצת יותר מ־700 מיליון דולר. נותני הערכות אלו מוסיפים שהאומדן שנתנו הוא "ספקולטיבי, וסביר ששווי השוק גבוה הרבה יותר". כך למשל, בסעודיה מעריכים כי צריכת הקפטגון רק שם מגיעה ליותר מ־600 מיליון כדורים בשנה, כלומר שהשוק מגלגל 9-12 מיליארד דולר בשנה לפחות.

אבל לא רק לשם מגיע הסם. לאחרונה נתפסו מטעני ענק של קפטגון באיטליה, יוון, מלזיה ומצרים. בירדן, למשל, הקפטגון נמכר בזול (2-3 דולר לכדור), מה שמגביר את הפופולריות שלו גם בקרב הצעירים מהשכבות העניות יותר, אפילו בגילי בית הספר.

דבר אחד בטוח - המספרים רק הולכים וגדלים משנה לשנה. בדצמבר 2021 החרימו הרשויות בכוויית 9 מיליון כדורי קפטגון שהוסלקו במטען של תפוזים. זאת רק שבוע לאחר שvשלטונות בדובאי סיכלו הברחת 1.5 טון כדורי קפטגון בשווי של כ־380 מיליון דולר, שהוחבאו במטען של לימונים. סך הכל סוכלו בשנה שעברה הברחות של יותר מ־250 מיליון כדורי קפטגון, פי 18 מהכמות שתועדה לפני ארבע שנים — ואלו רק המשלוחים שנתפסו. בעבר היו דיווחים על כך שהסם הגיע גם לרחובות ישראל ונמכר בכ-50 שקל לכדור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully