וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכולנו קשה מאוד עכשיו, אבל לילדים האלה קשה במיוחד

ד"ר מייק סטבסקי

עודכן לאחרונה: 19.10.2023 / 9:56

זו תקופה קשה לכולם, מובגרים וילדים כאחד, אך לילדים האוטיסטים ואלה הסובלים מבעיות התפתחותיות, חוסר השגרה יכול להוביל להתנהגות קיצונית. מנהל היחידה לפסיכיאטריה התפתחותית במרכז שניידר מסביר איך לעבור את התקופה הזו בשלום

בווידאו: תיעוד תושבים בעת אזעקות אשדוד ורמת גן, 10 במאי 2023/אבי רוקח, טנא תקשורת

המלחמה בעזה גורמת למבוגרים רבים לחרדות ותחושות של עצב וחוסר אונים, אבל אצל ילדים, במיוחד אלה עם בעיות התפתחויות, המצב יכול להיות קשה אף יותר ומבלבל.

ילדים עלולים להגיב באופנים מגוונים לשינויים בסביבתם. עם זאת, לעתים קרובות נצפים שינויים התנהגותיים ורגשיים קיצוניים יותר תחת לחץ אצל ילדים עם בעיות התפתחותיות, כגון מוגבלות שכלית קשה או אוטיזם. דוגמאות לתגובות קיצוניות אפשריות הן בכי או צרחות ממושכים ואלימות של הילד כלפי עצמו או כלפי אחרים; כל זאת בנוסף לשינויי התנהגות להם אפשר לצפות אצל ילדים (ואף אצל מבוגרים) עם התפתחות רגילה במצבי לחץ, כגון הפרעת שינה או סימני חרדה.

ילד עם דובי. ShutterStock
ילד עם דובי/ShutterStock

איך אפשר להתמודד עם תופעות כאלו?

כשילדים מנסים לפענח מצב של אי-וודאות, הם קודם כל בודקים מה הוריהם משדרים. לכן, בדיוק כמו אצל ילדים עם התפתחות רגילה, חשוב שההורים יבדקו בשלב הראשון את מפלס החרדה שלהם עצמם, וישתדלו להקרין רוגע לילדיהם. במידה והילד מבין שפה דבורה, חשוב לתת לו הסבר פשוט ולא מציף, כמובן מותאם לרמת ההבנה שלו ולרמת הבגרות שלו.

במקביל, כמו עם ילדים אחרים, אסור לחשוף ילדים לגרייה שהם אינם יכולים להתמודד איתה, כגון תכנים קשים בטלוויזיה או באינטרנט.

יש לקיים את השגרה היומית של הילד (עד כמה שניתן). גם אם לא ניתן באמת לקיים אותה במצב הנוכחי, עדיין אפשר לקיים חלקים ממנה - קימה בשעה קבועה, לבוש, השתתפות בלמידה מרחוק אם רלוונטי. הדבר חשוב במיוחד עבור ילדים עם תכונות אוטיסטיות, להם קביעות כה נחוצה.

את החסר (החלק של השיגרה שלא ניתן לקיים) אפשר למלא בהבניה של הזמן הפנוי הרב כשבית הספר סגור עם פעילויות כגון שעת משחק, שעת טיול קרוב לבית וכד', כך שהילד לא חווה זמן פנוי בלתי מוגבל.

מומלץ להגמיש במידה מסוימת ציפיות של ההורים בקשר להתנהגות ילדיהם בעיתות לחץ.

ילדים רגישים לסביבתם. לכן יש צורך לעשות מאמץ ולהפוך (יחד עם הילד) את הממ"ד או מרחב מוגן אחר לנעים ככל האפשר, עם למשל מזרונים וכריות נוחות, תליית ציורים של הילד, או השמת צעצועים או חפצים אהובים בתוכו.

רצוי להמשיך לקיים קשר עם אנשים שמשמעותיים לילד, וירטואלית או (עדיף) פנים מול פנים - סבים וסבתות, דודים ודודות, בני כיתה, מטפלים שונים, מורים, וכדומה.

לחלק מהילדים עם צרכים מיוחדים, כל האמצעים הנ"ל לא רלוונטיים או לא אפקטיביים. במקרים קשים (למשל אלימות, חרדה קשה ומתמדת) מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע, למשל פסיכיאטר או פסיכולוג. היחידה לפסיכיאטריה התפתחותית של בית חולים "שניידר" תשמח לעזור. פרטים אפשר למצוא כאן באתר שלנו.

בתקווה לימים שקטים וטובים.

ד"ר מייק סטבסקי הוא מנהל היחידה לפסיכיאטריה התפתחותית במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully