וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הקושי הרב, באיכילוב הצליחו לשאוב זרע מאחד הנרצחים

עודכן לאחרונה: 15.11.2023 / 12:25

בשולי הטרגדיה האנושית שפקדה את עם ישראל יש משפחות שעשו כל שביכולתן כדי לשמר את הזרע של יקיריהם. הצלחה אחת נרשמה באיכילוב, אבל היו גם לא מעט אכזבות

בווידאו: שכלה את בעלה ומבקשת לשאוב את זרעו/ניב אהרונסון

שלשום בישרו בבית החולים איכילוב כי הצליחו בימים האחרונים לשמר זרע חי מגופו של צעיר שנרצח בהיתקלות עם מחבלים בדרום הארץ. ההתרגשות מההצלחה הזו אינה סתמית, זאת לאחר שמשפחות רבות פנו למשרד הבריאות בבקשה לשמר זרע מחללים, והצוותים המטפלים בכך הצליחו רק במקרים בודדים.

ד"ר שימי ברדה, מנהל מעבדת בנק הזרע באיכילוב, הוא שהצליח לשמר את הזרע מהצעיר. "הייתה לנו הצלחה אחת כאשר גופתו של בחור צעיר הגיעה אלינו כ-40 שעות לאחר שנקבע מותו. זה משהו מדהים. כשטיפלנו במקרה לא ידענו למה לצפות ואם זה יצליח, ומאוד התרגשנו למצוא זרעונים חיים שגם שרדו את תהליך ההקפאה", הוא מספר.

לדבריו של ד"ר ברדה, הגיעו למשרד הבריאות דרך צה"ל עשרות בקשות ממשפחות החללים והן חולקו בין מספר בנקי זרע בישראל. הוא מספר כי "למרות שבספרות המקצועית ידוע ש-45 שעות הן המקסימום שמכירים כזמן בו ניתן לשאוב זרע שמיש, הוחלט שבזמן המלחמה הגבול יעמוד על 72 שעות".

תהליך זיהוי הגופות היה ארוך

לדבריו, אחת הבעיות שאיתן התמודדו השבוע הייתה תהליך הזיהוי הארוך של הגופות. "לא תמיד ידעו מתי אותו אדם נפטר כך שקביעת שעת המוות לא תמיד הייתה מדויקת. טיפלנו במקרה שהמוות של בחור צעיר נקבע ב-11/10 ואני קיבלתי את גופתו ב-13/10, כך שזה עמד במסגרת הזמנים שנקבעה, אולם בדיקה בגוגל הראתה שמדובר בנעדר מהמסיבה ולכן הנחתי שחרגנו ממסגרת הזמן שהוחלט. כמובן שכיבדנו את רצון המשפחה וניסנו לבצע מיצוי זרע מהאשכים, אבל לצערי לא הצלחנו למצוא זרע חי".

נמשכת מלאכת זיהוי גופות הנרצחים במלחמה בעזה 13.10.23. יותם רונן, מערכת וואלה!
נמשכת מלאכת זיהוי גופות הנרצחים במלחמה בעזה 13.10.23/מערכת וואלה!, יותם רונן

איך התהליך עובד?

"בזמנים בשגרה של מיצוי זרע ממת תמיד מדובר במקרה טראגי. כאשר אדם מת בשיבה טובה אין צורך בזרע שלו, אבל כשאדם מת באופן פתאומי יש הרבה רגשות סביב הדבר ורצון להשאיר זכר חי מהאדם שמת", מסביר ד"ר ברדה.

אם אדם נפטר באופן פתאומי בתאונת דרכים, פיגוע או אפילו מחלה, ולו אישה או בת זוג איתה הוא תכנן להביא ילד לעולם, אז הפניה מגיעה מצד האישה וההליך יותר קל ברמת בקשת השימור ואישור השימוש בזרע.

כאשר משפחה מבקשת לשאוב זרע מבן שנהרג עליהם להגיש בקשה לשימור הזרע מהמת בפני שופט. השופטים לרוב מאשרים את השימור בשל מגבלת הזמן. אך אישור השימוש לאחר מכן הוא מורכב יותר - גם מבחינה משפטית וגם מאתגר למצוא מישהי מתאימה שתרצה להשתמש בזרע להשגת הריון.

בצל המצב, משרד הבריאות קבע נוהל חירום שמקל על המשפחות בבקשה לשימור זרע יקיריהן ללא צורך בצו בית משפט ואף מונתה מתאמת לנושא זה מטעמם.

"מבחינה טכנית, אם המוות נקבע באיכילוב אנחנו דוגמים רקמת אשך ישירות מהגופה ובמעבדה אנחנו מפרקים את הרקמה ומחפשים זרע חי. לעיתים מגיעות דגימות אשך ישירות מהמכון הפתולוגי. במידה ומצאנו זרע חי אנחנו מקפיאים אותו. הסיכוי לשמר זרע חי מנפטר הוא בערך 85 אחוזים, כמובן בהנחה שאין בעיית פוריות ברקע.

ד"ר ברדה מספר כי בימים אלו "הרצון שלנו להצליח תפס עוד מימד, רגשי. בצל הטרגדיה הנוראית שפקדה אותנו כחברה, כולנו רוצים לתת ולתרום. אני מרגיש שנפלה בחלקי הזכות לתת תקווה למשפחה בשעתה הקשה. לדבריו אחרי פרסום הפוסט של בית החולים הוא קיבל מס' פניות מנשים שביקשו ממנו לחבר ביניהן ובין המשפחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully