וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלנו פסיכולוגית: איך מסבירים לילדים על המצב הביטחוני?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 15.10.2023 / 11:43

הקושי הוא גם שלכן - איך תתפנו לתווך את המצב לילדים ומה תעשו כשמפלס החרדה עולה? ליאת עזריה אהרונוביץ', פסיכולוגית העוסקת בליווי והרצאות להורים, מסבירה

אבא עם אמא לצד שני ילדים יושבים יחד ומשוחחים. ShutterStock
קחו בחשבון שיש שאלות שאין עליהן תשובות/ShutterStock

ישראל נכנסה למערכה הכוללת ירי טילים לדרום ולמרכז הארץ וכן התפרעויות אלימות במקומות רבים במדינה. כפי שאומרים במהדורות החדשות לא מעט, מי שנלחם בעיקר כרגע הוא העורף, והעורף הוא אנחנו, אתן. ליאת עזריה אהרונוביץ', פסיכולוגית העוסקת בליווי והרצאות להורים, מבקשת שתזכרו: החרדה כעת היא מאוד טבעית, גם אצלכן וגם אצל הילדים שלכן. מגיל שנה ומעלה יש דרגות שונות של מודעות למצב ולכן חשוב לתווך אותו לילדים ולהסביר להם מה קורה. כיצד תעשו זאת?

אל תשאירו הרבה מקום לדמיון - קוראים לדברים בשמם: הבומים, הרעשים, האזעקה. ככל שעולים בגיל תוכלו להשתמש במילה טילים.

מצד שני, אל תספקו יותר מידי מידע - ענו על מה שהילד שואל אתכן והתאימו את התשובה לגיל שלו. השתמשו ככל האפשר במסרים שיכולים להקל כמו "זה עוד מעט ייגמר".

קחו בחשבון שיש שאלות שאין עליהן תשובות - אם הילד שואל אתכן "עד מתי?" הסבירו לו שאתן לא בדיוק יודעות, אבל שתהיו פה כל הזמן ותסבירו לו מה קורה. הטון, במקרה הזה, הוא חשוב, מאחר וגם אם סיפקתן מעט מידע והילד לא בדיוק קיבל את התשובה שלו, הטון הרגוע שלכן יספק לו את רוב מה שהוא צריך. חשוב להעביר לילד שהוא יכול לשאול הכל ושאתן לא נלחצות מהשאלות שלו. אם הוא שואל - הוא לא יישאר לבד עם הפחד שלו.

מה יכול לעזור לילדים לשרוד את הימים הקשים?

הכנה קונקרטית - למשל להכין אותו מראש: "כשאנחנו שומעים אזעקה אנחנו רצים למקלט/ממ"ד".

לשחק לאורך היום - חשוב מאוד להקפיד על שגרה של כיף ועשייה, לשחק גם אם זה בממ"ד ולא להידבק למהדורות החדשות או לעדכונים בטלפון לעיני הילד.

לא לשכוח לצחוק - ישחרר גם אתכן וגם את הקטנטנים.

פעילות ספורטיבית - גם תפעיל את הגוף, גם תרגיע את החרדה וגם תשכיח מעט את מה שמסביב. אפשר להתמסר בכדור בבית, לקפוץ וכו'.

לשלב משחקים עם נשימות - קחו איתכן בועות סבון למרחב המוגן, משרוקיות או שחקו במשחק האגרופים (מי מחזיק את האגרוף הכי חזק עד 10 שניות ואז לשחרר). הנשימות מורידות את מפלס המתח.

מה לעשות אם אתן בחרדה?

אם אתן בלחץ מול הילדים - תמללו את הרגשתכן. אל תילחצו מהחרדה שלכן ואל תנסו להפסיק אותה. נסו לשחק משחקים עם נשימות כדי להרגיע את עצמכן אבל פשוט היו אתן. האמינות שלכן תיתן ביטחון לילדים, גם אם היא משדרת מעט מצוקה (אותה מומלץ לתמלל להם). אם אתן מרגישות שאתן זקוקות לעזרה מקצועית, נסו להתקשר לאחד מקווי החירום של קופות החולים.

מה אפשר לעשות עם הילדים במרחב המוגן?

אם האזעקות הן בלילה, נסו לסייע לילד לשוב ולישון. דאגו שבמרחב המוגן יהיו נשנושים ושתייה מתוקה שינעימו את השהות ויעבירו לגוף מסר כי מדובר במצב שאינו מסוכן. בנוסף לאוכל, הכינו מראש גם משחקים וצעצועים לעת הצורך. אם יש לילד שלכן חפץ מעבר דאגו שהוא יחכה לו במרחב המוגן. תוך כדי רגע פחד, חבקו ולטפו את הילד וכך תדאגו שרמות האוקסיטוצין במוחו יישארו גבוהות.

בתקווה לימים שקטים ורגועים יותר במהרה.

אמא עם שני ילדים קטנים. ShutterStock
אם אתן בלחץ מול הילדים - תמללו את הרגשתכן./ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully