וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריכת הורים מסבירה: איך הכי נכון לתווך את המצב לילדים להרגיע את הפחד

דורית קרייזר

עודכן לאחרונה: 15.10.2023 / 11:18

איך לתווך את המצב לילדים הצעירים? איך לעודד את המתבגרים שאמורים להתגייס בקרוב? ואיך לרכך את הפחדים הטבעיים עקב מצב הלחימה, האזעקות והחדשות הנוראיות שממשיכות לזרום. מדריכת הורים עם התשובות

ילד דואג. ShutterStock
לתת לילדים שלנו לדבר, להביע רגשות בלי לעצור אותם, ובלי לומר להם: "אל תגזימו"/ShutterStock

מתקפת הטרור הנוראה הותירה הורים רבים עם שאלות נוקבות. הם אינם יודעים כיצד לנהוג במצב שנוצר עם ילדיהם הקטנים, ואובדי עצות מול המתבגרים. הנה כמה עצות שיוכלו לעזור לאותם הורים בשבועות הקרובים:

מה לומר לילדים בשעות קשות אלו?

במקרה הזה דווקא כאן less is more. משום שגם אנחנו לא מסוגלים לצפות, לראות ולהבין את המצב. הדבר העיקרי שצריך לעשות הוא לתת לילדים שלנו לדבר, להביע רגשות בלי לעצור אותם, ובלי לומר להם: "אל תגזימו". גם אם הם אומרים משפטים קשים כמו "בא לי להתאבד" או "בא לי למות", אל תגידו להם "השתגעתם". להפך, הכילו את זה. הגידו להם שככה מרגישים כשרואים את מה שרואים. ושיש לא פעם תחושה זמנית שגורמת לכל אחד מאיתנו לא לרצות להיות בעולם שיש בו כזו אכזריות. זאת הרגשה מדויקת, ומזל שלאט לאט אנחנו מבינים שזה החריג הנדיר, ושהתאבדות לא תפתור את הבעיה.

תיקוף הרגש יכול לאפשר לילדינו הגדולים להביע את מה שהם מרגישים בלי שהם חשים שמבקרים אותם, ומבלי שההורים נכנסים לפאניקה.

מה לומר לבני הנוער שצפויים להתגייס?

חשוב לתת למתבגרים לבטא את רגשותיהם ולבדוק את הצרכים שלהם. תפיסתם את המצב תלויה בהרבה גורמים. לא כל אחד צריך את אותו הדבר. יש כאלה שיסתפקו בכך שיאפשרו להם להביע את רגשותיהם. יש כאלה שיצטרכו שההורים יבטאו עבורם תפיסה אופטימית באשר לעתיד הצפוי לנו אל מול ההווה הקודר.

יש כאלה שיעדיפו להסתגר בחדר, ובמצב הזה טוב יהיה אם אחד ההורים יישב איתם, ינסה לשוחח איתם על נושאים שאינם קשורים לחדשות הקשות. יש כאלה שההורים שלהם יצטרכו לצרוך פחות חדשות באופן גלוי, כדי לאפשר למתבגרים האלה את מנגנון ההגנה של ההדחקה.

יהיו מתבגרים שדווקא ירצו לקבל עוד מידע והסבר. ואז צריך יהיה לשבת לידם ואיתם, ולדבר ולצד זה להקשיב לדבריהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

מה לומר לילדים שרק עכשיו מבינים שהעולם יכול להיות אכזרי?

צריך לנרמל את הפחד בקרב ילדים. צריך להסביר להם שמותר לפחד כשמתרחש אירוע בסדר גודל כזה, ולהסביר שגם להורים יש חששות משלהם. כשמנרמלים את הפחד, הדבר עשוי לסייע בהמשך ההתמודדות. צריך להסביר לילדים שיש מי ששומר עליהם ויכול לסייע להם בהתגברות על הפחד: יש להם משפחה שתומכת בהם, מורים וגננות, חדר ממ"ד, וגם צבא ומשטרה שמתמודדים עם האתגר החדש.
בימים כאלה מותר לאפשר דברים שביומיום הם אסורים, אבל להימנע ממצב שההרגלים האלה יתקבעו. מותר לא ללכת לגן, גם אם הגן פתוח, אבל להבהיר שעם חזרת השיגרה, הילד יחזור ללכת לגן. מותר ללכת לישון עם ההורים אם יש חשש לישון לבד בלילה, אבל חשוב שההורים יבהירו כבר עכשיו שעם החזרה לשגרה הילד יחזור למיטה שלו.

אם הטלוויזיה פתוחה על שידורי החדשות אין טעם לגרש את הילדים מהצפייה בה. להפך, זה רק יעורר בהם חרדה. רצוי במקום זה להזמין אותם ולתווך לילדים את הצפייה בצורה מושכלת וזהירה.

הכותבת היא מדריכת הורים, פסיכותרפיסטית, יועצת שינה ומחברת הספר: ששש... בלילה ישנים/הוצאת כנרת זמורה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully