וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תקופה ארוכה של לחץ יכולה לגרום למחלות?

הסטרס שכולנו חווים הוא מצב טבעי, אבל כאשר מצבי לחץ מתמשכים הם עלולים לפגוע לנו בבריאות, ובצורה קשה. הנה מה שצריך לדעת

בווידאו: חשד לחדירת מחבלים צומת אדמית, 11 באוקטובר 2023/אתר רשמי

עברו רק כמה ימים מאז החל מבצע חרבות ברזל, אבל לפנינו ככל הנראה עוד ימים ואולי אף שבועות רבים עד שהמצב ירגע. ללחץ ממושך יש השפעה מזיקה לבריאות שלכם. מלבד ההשפעה המיידית על האנרגיה ועל החיוניות, מחקרים הראו שסטרס מגביר את הסיכון לשבץ והתקפי לב ואפילו עלול להאיץ את התפשטות הסרטן בגוף. בנוסף, אם אתם כל הזמן בלחץ או בחרדה אתם עלולים לסבול משלשולים, נשירת שיער, חלומות רעים, פריחה בעור ועוד כמה תופעות בריאותיות לא נעימות בכלל.

אבל מחקרים מראים שההשפעות הפיזיות האלה לא שמורות רק למי שחי בלחץ קבוע וממושך, ושגם מצב רוח רע קצר טווח עלול להשפיע על מצב הבריאות שלנו.

האם לחץ באמת משפיע על הבריאות שלנו?

מחקרים מצאו קשר בין דרגת הלחץ לבין הסיכון לפתח מחלות שונות. כך למשל, מחקר שפורסם בשנים האחרונות מצא כי לחץ נפשי והפרעות דחק פוסט טראומתית עלולות להעלות משמעותית את הסיכון לפתח מחלות אוטואימוניות שונות כמו דלקות מפרקים ומחלות מעי דלקתיות.

המחקר השווה מעל 100 אלף בני אדם עם הפרעות הקשורות לסטרס, ומעל מיליון אנשים ללא הפרעות המיוחסות לסטרס במשך יותר מ-30 שנים. החוקרים מצאו כי חשיפה לסטרס העלתה משמעותית את הסיכון להתפתחות של מחלות דלקתיות אלה.

מחקרים מצאו כי ללחץ כרוני יש גם השפעה שלילית על הזיכרון. כמו כן, ישנו קשר בין סטרס קבוע לבין סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, כגון שבץ.

נוסעים בתחנת הרכבת שוכבים על הרצפה בעת אזעקה, נתב"ג, 9 באוקטובר 2023. יואב איתיאל
נוסעים בתחנת הרכבת שוכבים על הרצפה בעת אזעקה, נתב"ג, 9 באוקטובר 2023/יואב איתיאל

ומה לגבי סתם מצב רוח רע?

לפי מחקר שפורסם בשנים האחרונות על ידי חוקרים מפנסילבניה, מצבי רוח שליליים עלולים לשנות את האופן שבו התגובה החיסונית של הגוף פועלת ולהגביר מצבים דלקתיים. לצורך המחקר, ערכו החוקרים שאלונים שבהם התבקשו המשתתפים לתעד את רגשותיהם לאורך זמן ובמועד הריאיון. המעקב נמשך מספר שבועות. במקביל לכך, אספו החוקרים דגימות דם על מנת להעריך מדדים של דלקת בדם.

דלקת מתרחשת באופן טבעי בגוף, כחלק מתגובה חיסונית נורמלית, כאשר הגוף מגיב לזיהומים או פצעים. אולם, רמות גבוהות של פעילות דלקתית עשויות להיות קשורות לסיכון מוגבר להיווצרות מחלות דלקתיות כרוניות וכן להוות גורם סיכון למחלות לב וכלי דם. החוקרים הצליחו להראות כי משתתפים שחוו מצבי רוח שליליים מספר פעמים ביום לתקופות ממושכות נטו להיות עם רמות גבוהות יותר של מדדי דלקת בדם. יתרה מזאת, ככל שהחוויה השלילית הייתה סמוכה יותר למועד לקיחת הדם כך הסבירות למצוא דלקת הייתה גבוהה יותר.

איך מפיגים את הלחץ?

שיטות שונות להפחתת לחץ עשויות לשפר את ההשפעות השליליות שלו. כך למשל, עד חמישית מהאנשים נוטים לעשות פעילות גופנית על מנת להפיג לחץ. אחרים מדווחים כי בילוי עם חברים או בני משפחה, שינה, צפייה בטלוויזיה או בסרטים, אכילה או האזנה למוסיקה מסייעים להם להפחית לחץ. מבין מגוון הטכניקות, פעילות גופנית עשויה להיות השיטה המומלצת ביותר הודות לאפקטים החיוביים הנוספים שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully