וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מצא: חוש הריח שלנו משנה את האופן שבו אנו רואים צבעים

11.10.2023 / 0:02

חוקרים מבריטניה גילו שריח משפיע באופן ישיר על תפיסת הצבע שלנו- כשלמשל ריח של קרמל יגרום לנו לראות צבעים בגוון חום יותר וריח של דובדבן בגוון ורוד יותר

"אני טועם ומריח שמות - ולחלקם יש אפילו צורה"/@henpuffs

מחקר חדש מוכיח שאנחנו באמת רואים את העולם לפי הריח שלו. מדענים מאוניברסיטת ליברפול ג'ון מורס שבבריטניה מצאו קשר בין האופן שבו אנשים מריחים לבין הדרך שבה הם רואים צבעים. גוף המחקר, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Frontiers in Psychology, מסביר כיצד גוף האדם מתמודד עם חמשת החושים שלנו, ש"מפציצים" אותנו כל היום. דרך אחת היא על ידי אינטגרציה חושית - שילוב מידע משני חושים או יותר, כמו בין ריחות למרקם, גובה צליל, צבע וממדים מוזיקליים. או למשל שיוך טעם התפוז לצבע הכתום.

המחבר הראשי של המחקר, ד"ר ריאן וורד, חקר את "חוזק האסוציאציות של ריח-צבע" אצל 24 מבוגרים בגילאי 20-57. הם ישבו מול מסך בחדר מטוהר אוויר "חסר גירויים חושיים לא רצויים" - אפילו בושם או דאודורנטים של המשתתפים עצמם. וורד ציין כי מחקר קודם מצא שניחוחות של קרמל "מהווים בדרך כלל קשר צולב עם הצבעים חום כהה וצהוב". קפה עשה את אותו הדבר עם הצבעים אדום וחום כהה; ריח דובדבנים נקשר עם הצבעים ורוד, אדום וסגול; ריח מנטה שוייך לירוק וכחול; וריח לימון שוייך לצהוב, ירוק וורוד.

במחקר החדש, ריחות של קרמל, דובדבן, קפה, לימון ונענע, בתוספת מים חסרי ריח (כאלמנט בקרה) "שודרו לחדר בעזרת מפזר ארומתרפי למשך חמש דקות", הסבירו החוקרים. לאחר מכן למשתתפים הוצג ריבוע מלא בצבע אקראי "מטווח אינסופי של צבעים" וקיבלו שני סליידרים לשנות את הגוון לאפור נייטרלי לפי כל ריח. נמצא כי יש להם "נטייה חלשה אך משמעותית" להתאים את אחד המחוונים או את שניהם מאוד רחוק מהאפור הניטרלי. לדוגמה, עם ריח קפה, ה"אפור" נתפס על ידי הנחקרים באופן שגוי כצבע בעל גון אדום-חום יותר. עם ריח הקרמל - הצבע האפור הועשר בטעות בכחול. החוקרים קבעו שריח מעוות את תפיסת הצבע בצורה צפויה, כשמנטה הייתה היחידה שנמצאה כיוצאת דופן.

"תוצאות אלו מראות שהתפיסה של 'אפור' נטתה להתכתבויות הצולבות הצפויות שלהם עבור ארבעה מתוך חמישה ריחות - לימון, קרמל, דובדבן וקפה", אמר ד"ר וורד, "פיצוי יתר זה מצביע על כך שהתפקיד של אסוציאציות צולבות בעיבוד קלט חושי חזק מספיק כדי להשפיע על האופן שבו אנו תופסים מידע מחושים שונים, כשכאן זה בין ריחות וצבעים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
המחבר הראשי ד"ר ריאן וורד חקר את "חוזק האסוציאציות של ריח-צבע" ב-24 מבוגרים בגילאי 20 ל-57. Frontiers Media, אתר רשמי
המחבר הראשי ד"ר ריאן וורד חקר את "חוזק האסוציאציות של ריח-צבע" ב-24 מבוגרים בגילאי 20 ל-57/אתר רשמי, Frontiers Media

וורד מסביר שמדענים צריכים להסתכל על הקשת בענן כדי לקבל תשובות במחקרים מתקדמים. "אנחנו צריכים לדעת באיזו מידה ריחות משפיעים על תפיסת הצבע", הוא אמר, "לדוגמה, האם האפקט המוצג כאן עדיין קיים עבור ריחות שנתקלים בהם פחות או אפילו עבור ריחות שנתקלים בהם בפעם הראשונה? יש עוד הרבה דברים שמומלץ לחקור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully