וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודות הבישול של האי היפני עם תוחלת החיים מהגבוהות בעולם

עודכן לאחרונה: 24.10.2023 / 10:44

האי אוקינאווה שביפן נכנס לרשימה המפורסמת של "האזורים הכחולים", שבהם תוחלת החיים גבוהה בהרבה מהממוצע העולמי. כעת, מדריך בישול מקומי באי הפסטורלי חושף כמה מהמאכלים האהובים ביותר על תושבי המקום - והסגולות הרפואיות המיוחסות להם

בשנים האחרונות, קשה שלא להיחשף למגוון העצום של תכנים העוסקים ב"אזורים הכחולים", אותם איים או כפרים מבודדים ברחבי העולם, שבהם אנשים נהנים מתוחלת חיים גבוהה בהרבה מהממוצע העולמי. ה"הייפ" סביב האזורים האלו התחיל בעקבות תחקיר מעמיק וארוך שנים של הסופר וכתב נשיונל ג'אוגרפיק בעבר דן בואטנר, אשר הקדיש יותר משני עשורים מחייו כדי להבין מהו סוד הקסם של תושבי האזורים האלו.

מסיבות מובנות, סיפורם של תושבי ה"אזורים הכחולים" זכה לסיקור נרחב בכל העולם, כאשר בכל פעם מנסים להתחקות אחר זוויות שונות של החיים במקומות האלו, שבהם התושבים גם מדווחים על רמות גבוהות יותר של אושר, סיפוק ואיכות חיים. הפעם נספר לכם על האי אוקינאווה (Okinawa) שביפן, אשר נמצא ברשימה היוקרתית ומתגאה בשיעור יוצא דופן של אנשים בני יותר ממאה שנים.

בספר שכתב בנושא, בואטנר הדגיש כי לתפיסתו, אחד הגורמים המרכזיים שתורמים לאריכות הימים של תושבי אוקינאווה הוא התזונה הצמחית שלהם, אשר נשענת על המון ירקות ועלים, שעשירים בחומרים מזינים רבים וייחודיים. באחרונה בואטנר סייר שוב באי במטרה לבדוק האם יש מזון ספציפי או רכיב מסוים שתורם לכך, מה שהוביל אותו למפגש מרתק עם יוקי מיאגוני, מדריך לבישול מקומי. המפגש תועד גם בסדרת דוקו חדשה בשם "לחיות עד 100: סודות האזורים הכחולים", אשר זמינה לצפייה בנטפליקס.

"הבטטות הסגולות הצילו אותנו"

מיאגוני סיפר כי לתפיסתו, אין מזונות ספציפיים כאלו ואחרים שתורמים לאריכות הימים של תושבי אוקינאווה. אותו "סוד הקסם", לדעתו, טמון דווקא בגישה הייחודית של תושבי האי למזון, אשר מושפעת ממאות שנים של מסורת קולינרית. לאורך ההיסטוריה, האי אוקינאווה השתייך לקבוצת איים בשם "ממלכת ריוקיו", שם האוכל נתפס כתרופה ויכול, לתפיסתם, לרפא מחלות ומכאובים מסוגים שונים.

אולם בניגוד לרפואה הקונבנציונלית, תושבי האזור מאמינים שאין איזשהו רוטב סודי או תערובת צמחים שמשמשים כדי לרפא בעיות ספציפיות. במקום זאת, הם ממליצים לשלב בתפריט באופן קבוע לפחות שישה מרכיבים תזונתיים שעוזרים לקדם בריאות ואריכות ימים.

אחד מחומרי הגלם המרכזיים במטבח של תושבי אוקינאווה הוא בטטה סגולה. בשנות ה-50, אחרי מלחמת העולם השנייה, כשתושבי יפן נדרשו ברובם להתקיים מתזונה שמחציתה מבוססת על אורז בלבד, כ-67 אחוזים מהתפריט של תושבי אוקינאווה נשען על הבטטה המיוחדת הזאת. אותן הבטטות, סיפר בואטנר, מכילות שיעור גבוה של סיבים תזונתיים ויותר נוגדי חמצון מאשר אוכמניות ופירות יער אחרים. מיאגוני בתגובה אמר: "כן, הבטטות הסגולות הצילו אותנו", אך ציין שהן היו רק חלק אחד מהמשוואה. לדבריו, לכל המזונות שהם אוכלים יש סגולות רפואיות עוצמתיות.

אז איך נראה תפריט מקומי של תושבי אוקינאווה?

במסגרת המחקר של בואטנר, שתועד גם בספרו החדש "סודות האזורים הכחולים" שפורסם באוגוסט האחרון, הוא הדגיש כי מה שהוא מכנה כ"דיאטת אריכות החיים של תושבי אוקינאווה", מתרכזת במידה רבה במזונות שלמים ולא מעובדים, שבאופן טבעי ידועים ככאלו שעשויים להפחית את הסיכון למצבים רפואיים כמו מחלות לב, סוכרת ואפילו סוגים מסוימים של סרטן. הנה כמה מהמאכלים הנפוצים באי היפני - והסגולות שהמקומיים וגם המדענים מייחסים להם:

1. עלי תות
מיאגוני סיפר כי עלים מעץ תות טובים להרגעת כאבי גרון וכשבוחנים את המחקרים המדעיים סביבם מבינים שהם יכולים לעשות הרבה יותר מזה. מחקרים מצאו בין היתר קשר בין אכילת העלים האלו או חליטתם, לבין הורדת כולסטרול, איזון הסוכר בדם ואפילו הפחתת דלקות.

2. מרק דיו דיונון
כן, המאכל הזה בטח לא ירד טוב לרבים מכם בגרון, בטח לשומרי הכשרות אבל גם להרבה אנשים שזה פשוט נראה להם מוזר מדי, אך המרק המסורתי (והמלוח במיוחד) הזה מכיל אנזימים חיוניים, חומצות אמינו והורמונים אשר על פי עדויות מסוימות עשויים לתרום לחיזוק מערכת החיסון ולאזן את לחץ הדם. מיאגוני אף מוסיף כי לשיטתו, מדובר בדרך טובה "לנקות רעלים מהגוף".

3. אצות ירוקות
אצות, כידוע, מהוות מרכיב מרכזי בתפריט היפני והן גם עשירות בחומרים מזינים כמו יוד, נוגדי חמצון ומינרלים אשר מגנים על הבריאות בשורה רחבה של היבטים. תושבי אוקינאווה אוהבים במיוחד לאכול מרקים עם אצות בחורף כדי להתחמם ולהתמודד עם מחלות עונתיות נפוצות.

4. לענה
זהו צמח מרפא שנפוץ מאוד ברפואה הסינית והיפנית. הוא מכיל עלים עם טעם מר במיוחד, שקשה לאכול לבד, אבל יכולים להשתלב בסלטים ולתרום במידה ניכרת לשיפור העיכול ועל פי תפיסות שונות גם לשיפור התפקוד של הכבד, הכליות והלב.

5. גויה
זוהי דלעת שנפוצה מאוד ביפן, אך פחות מוכרת באזורים אחרים. היא גם ידועה בכינויה הלא כל כך מגרה "מלון מר", כי היא דומה יותר למלון מלדלעת. טעמה, אתם יכולים לנחש, לא בדיוק מתקתק בלשון המעטה, אך מדובר באחד מהירקות שתושבי אוקינאווה הכי אוהבים לשלב במנות המוקפצות המסורתיות שלהם. וכמו מאכלים מרירים אחרים, גם הדלעת הזאת יכולה לסייע בשיפור התפקוד של מערכת העיכול, בדגש על הכבד והכליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully