וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי החגים יתחדש הכול? כך תחזירו את הילדים לשגרת לימודים

מירב עידו, איבי זך ויפית מרקדו

עודכן לאחרונה: 5.10.2023 / 13:25

חגי תשרי הארוכים נגמרים וזה זמן טוב להתחיל להרגיל את הילדים לשגרת הלימודים. 3 מחנכות בבית ספר ערכו לכם מדריך והוא כל מה שאתם צריכים לקרוא בסוף השבוע הזה

אמא מלווה את בתה ליום הראשון בגן. ShutterStock
חוזרים לשגרה/ShutterStock

חזרה לשגרה עלולה להיות מאוד מאתגרת. במיוחד לילדים אחרי חגים כל כך ארוכים. כשהחופש הגדול התחבר עם ראש השנה, ולאחריו נבנו גשרים בין סוכות ליום הכיפורים, רוב הילדים שקועים במסכים וכבר הספיקו לשכוח איך נראים מחברות וספרים. וכאן אנחנו ההורים נכנסים לתמונה.

קהילת 'מחנכות לשם שינוי' של קרן משפחת ליאון (מחנכות כיתה בחינוך היסודי) ריכזה עבורנו טיפים מועילים איך לסייע לילדנו לחזור לשגרת לימודים.

הרגילו אותם מחדש ללו"ז קבוע
לאורך החופשים הכול מתבלגן לילדים (וגם לנו ההורים) - הולכים לישון מאוחר, קמים מתי שרוצים, אוכלים ארוחת בוקר בצהריים, מוותרים על ארוחות ואוכלים המון שטויות. כדי לחזור בצורה מהירה לשגרה, חייבים לארגן לילדים מחדש את סדר היום, בדגש על שינה ארוכה בשעות קבועות, וארוחות מזינות ומסודרות. לא תאמינו עד כמה שינה ארוכה ואיכותית בשילוב תזונה בריאה ומגוונת, יחוללו פלאים ביכולת הריכוז של ילדכם, בסבלנות, באינטראקציה עם ילדים אחרים, בשמחת החיים ובהישגיו הלימודיים.

אילוסטרציה. ShutterStock
הגיע הזמן לסדר את החדר ולהחזיר לשולחן העבודה את המקום והכבוד הראוי לו/ShutterStock

ארגנו את סביבת הלימוד
מישהו עוד זוכר שלפני החגים, מתחת לערימות הבגדים והצעצועים, היה פעם שולחן לימודים? אז הגיע הזמן לסדר את החדר ולהחזיר לשולחן העבודה את המקום והכבוד הראוי לו. ככל שפינת הלימודים תהיה מסודרת ונעימה, מבודדת מגירויים חיצוניים ומרעשי רקע, כך הלמידה של ילדכם תהיה יותר אפקטיבית. גם כאן חשוב לשמור על שעות למידה קבועות ובשעות מוקדמות. המחישו לילדכם כמה נחמד לסיים את שיעורי הבית מוקדם, ואז ליהנות בכיף מהיום החופשי שנותר.

הפחיתו את זמן המסכים והחזירו אותם לקרוא ספרים
עבור ילדים המורגלים לצפייה אינסופית בטלוויזיה ובניידים, זהו אחד השינויים הכי קשים. הגיע הזמן למתן את שעות הצפייה ולהגבילה לזמנים קבועים ומסודרים, ובמקביל להרגילם לחזור לקריאת ספרים, המחוללת פלאים בשיפור היכולות הקוגניטיביות, האינטיליגנציה הרגשית והדמיון. אז בואו ננצל את השנה הקרובה כדי לגרום לילדנו לבהות פחות במסכים ולקרוא יותר ספרים.

הקדישו תשומת לב לצרכים הרגשיים
אצל רבים מהילדים, החזרה ללימודים מציפה חששות ופחדים, שלהם אנו כהורים חייבים להיות מודעים. למשל הכניסה למסגרת חדשה שהילד לא מכיר מאלצת אותו להתמודד עם אתגרים חדשים, או הריחוק מהחברים שהתבגרו והשתנו במהלך החופשים עלול לגרור הרבה תסכולים. גם הדרישות הלימודיות החדשות עלולות להציף אצל הילד פחד מקושי ומכישלון. התמודדות עם שינויים רבים כמו הצורך להכיר תלמידים חדשים, להקשיב ולציית למורים לא מוכרים ובכלל המעבר מחופשה ללימודים, מצריך מהילדים יכולת גבוהה של התמודדות עם שינויים, עם כל החרדות והפחדים הנלווים. חשוב שאנו כהורים נשרה על הילד תחושת אמון וביטחון בכוחותיו וביכולותיו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
תלמיד בוכה. ShutterStock
חזרה ללימודים מציפה חששות ופחדים/ShutterStock

הפכו את החזרה ללימודים לחווייה משותפת עם הילדים
הראו לילדים שאתם שותפים אכפתיים ומלאים בתהליך. ערכו רשימה של משימות שצריך לעשות לפני החזרה ללימודים. מה שיאפשר, בעיקר לילדים הצעירים, להרגיש מוכנות, בגרות ותחושת שליטה חיובית. נסו לפתח איתם שיחה עמוקה על הרגשות שהם חווים סביב השינויים הצפויים. בנוסף, נצלו את ימי החופש האחרונים לפעילות מגבשת ומשמעותית עם הילדים, כדי שיחזרו לשגרת הלימודים עם תחושה אופטימית של זכרונות משפחתיים נעימים.

עזרו לו להכיר את הילדים והמורים החדשים
אחד הקשיים המשמעותיים עבור ילדים (וגם מבוגרים) הוא הצורך להסתגל לדמויות לא מוכרות ולאינטראקציות חברתיות חדשות. כדי לסייע לנחיתה רכה, בררו מיהם הילדים החדשים בכיתה, וארגנו יחד עם ההורים מפגשים חברתיים מחוץ לשעות הלימודים. באותו אופן נסו לארגן לכם ולילדכם מפגשים עם המורים החדשים כדי לתאם מולם ציפיות ולהציף עם ילדכם את האתגרים והחששות.

התחברו למחנכת הכיתה
שתפו את המחנכת החדשה באתגרים אליהם אתם נחשפים, השונים מאלו המתקיימים במהלך שעות הלימודים. החל מקשיים רגשיים ולימודיים ועד לשינויים שמתחוללים בבית - מחלה של אחד מבני המשפחה, החלפת עבודה של אחד מההורים, גירושים, שינוי אזור מגורים, ועד לחברים איתם הוא נפגש, הסרטים והספרים אליהם הוא נחשף והחוגים בהם הוא משתתף. כל מידע שכזה חשוב מאוד, בעיקר למחנכת חדשה, בכדי להבין את ההקשרים הסביבתיים והחברתיים של ילדכם. השיתוף ישפר מאוד את הקשר ביניכם. נסו להציג את הדברים כהווייתם מבלי לייפות את המציאות. חשוב שתסייעו לה להכיר את ילדכם מכל ההיבטים - ההצלחות והחוזקות כמו גם האתגרים והקשיים.

תארו את החזרה לשגרת לימודים באופן חיובי ומעצים
בכל פעם שילדכם פולט הערה כמו: "איזה באסה לחזור ללימודים" או "איזה סיוט שהחופש נגמר", חשוב לא לחזק את תחושותיו השליליות אלא להפך. דברו על החזרה ללימודים באופן מעצים, במילים חיוביות ובאווירה שמחה: "איזה כיף לחזור לכיתה ולחברים", "אתה הולך ללמוד המון דברים חדשים". נסו לשחזר איתו את הדברים הנעימים שחווה בשנה שעברה או את המורים והחברים שהוא הכי אוהב, והזכירו לו כמה הוא מתגעגע אליהם, וישמח שוב לפגוש אותם. זכרו שגם כשהילדים מתלוננים על החזרה ללימודים, עמוק בפנים הם מתגעגעים למסגרת העוטפת, למורה המחבקת, לתכנים המעניינים ובעיקר לחברים.

מלאו אותם בסקרנות ובציפייה לקראת השנה החדשה
ילדים מטבעם אוהבים לגלות, ללמוד ולדעת, וכל מה שאנו צריכים הוא לעורר בקרבם את יצר הסקרנות. כמה ימים לפני החזרה ללימודים, שתפו אותם במה שהולך להיות בשנה הקרובה: במה הם הולכים להתקדם בחשבון, אילו סיפורים מעניינים הם יקראו בתנ"ך, איזה תקופות היסטוריות הם הולכים להכיר, ועל אילו דמויות ועלילות מרתקות יקראו בשנת הלימודים הקרובה.

הכותבות - מירב עידו, איבי זך ויפית מרקדו, משתייכות לקהילת 'מחנכות לשם שינוי' של קרן משפחת ליאון ,הפועלת לקידום מעמד המחנכות בישראל, ולשוויון הזדמנויות בחינוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully