וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שותים יין בערב? זו הטעות הנפוצה שאתם חייבים להיגמל ממנה

עודכן לאחרונה: 22.10.2023 / 13:42

אחת הפעולות הכי בריאות שאנחנו עושים לפני השינה יכולה להפוך מזיקה או אפילו מסוכנת אם עושים אותה ישר אחרי ששותים יין. אז למה זה קורה, איך נמנעים מזה ואיזה סוג של יין מזיק יותר - אדום או לבן?

שיטה לשתיית יין מהבקבוק/mattdalrymple8

על פני השטח, יין מרגיש כמו משקה שהוא הרבה יותר מדי טוב בשביל להיות אמיתי. הוא טעים (לרובנו), משכר אבל לא בהגזמה' וגם עמוס בלא מעט יתרונות בריאותיים פוטנציאליים, בין היתר לבריאות הלב, כלי הדם ואפילו המוח. הבעיה היא שכמו כל דבר טוב בחיים, גם היין עלול להיות מזיק, בטח אם מגזימים איתו. ואנחנו בכלל לא מדברים כאן על האנגאובר או על כל השטויות שהוא יכול לגרום לכם לפלוט (וסליחה על משחק המילים), אלא על היבט אחר לגמרי שלא בטוח שהייתם מודעים אליו עד עכשיו.

שתיית יין, בדיוק כמו עישון, שתיית קפה או אפילו תה, יכולה להכתים את השיניים ועם הזמן לפגוע בבריאות ובחוזק שלהם. וכאן, על פני השטח, נראה שהפתרון הוא די פשוט - לצחצח שיניים בסוף הערב, אבל בפועל, דווקא הפעולה החיובית הזאת יכולה לעשות יותר נזק מתועלת במקרה הזה.

במחקר שפורסם בכתב העת המדעי Nutrition Research נמצא כי צחצוח שיניים מיד לאחר שתיית יין עלול להוביל לפגיעה משמעותית באמייל (זגוגית השן), השכבה החיצונית של השן שעוטפת אותה ומספקת לה הגנה. הסיבה לכך היא שהיין, כמו הסיגריות והשאר המשקאות שהזכרנו כאן, הוא בעל רמת חומציות גבוהה וכאשר מצחצחים את השיניים מיד לאחר ששותים ממנו - החיכוך של שאריות הנוזל החומצי על ידי המברשת רק מגביר את ההרס של שכבת השן החיצונית.

והחיכוך הלא רצוי הזה, בייחוד אם מדובר בהרגל קבוע, יכול להוביל עם הזמן לכתמים בשיניים, לרגישות מוגברת, לדלקות חניכיים ובמקרים קיצוניים גם לנסיגת חניכיים, לפגיעה בעצמות החניכיים ואפילו לאובדן שיניים.

מוזיקה כוס יין. ShutterStock
מוזיקה כוס יין/ShutterStock

אדום או לבן - איזה משקה מזיק יותר?

מטבע הדברים, המחקר הנוכחי, כמו גם מחקרים דומים שפורסמו על תה וקפה, לא באמת נועד לגרום לאנשים לוותר על המשקאות האהובים והכל כך פופולריים האלו. המטרה המרכזית בפרסום המחקרים האלו היא קודם כל הגברת המודעות וכיום, מומחים מבינים שיש דרכים לצמצם את הפגיעה האפשרית של המשקאות האלו בבריאות השיניים. אבל לפני שנעסוק בזה, כדאי להתעכב גם על ההבדלים המפתיעים בין יין לבן ואדום.

ההיגיון אומר שיין אדום אמור להכתים יותר את השיניים ולפגוע בהם, בגלל הגוון הבוהק והבולט שלו. עם זאת, במחקר הנוכחי גילו כי דווקא יין לבן יכול לשחוק את השיניים ולהרוס אותם הרבה יותר. בהקשר הזה, החוקרים ציינו כי "הוכח שליינות לבנים יש פוטנציאל שחיקה גבוה יותר מאשר יינות אדומים. בגבולות המחקר שלנו, ניתן לחזות שצריכה תכופה יותר של יינות לבנים עלולה להוביל לשחיקת שיניים חמורה יותר".

בהקשר הזה חשוב להבין כי ליין אדום אכן יש פוטנציאל גבוה יותר להחתים את השיניים, בדיוק כמו תה שחור או קפה, אם כי יין לבן הוא בעל רמת חומציות גבוהה יותר ולכן הנזק האפשרי שהוא יכול לייצר הוא גדול יותר, בעיקר בכל מה שקשור להרס זגוגית השן.

אבל רגע לפני שאתם נכנסים לפאניקה ומנסים (כנראה שללא הצלחה) להיגמל מהמשקאות האהובים האלו, חשוב לזכור שיש פיתרון פשוט שימנע את הנזק הפוטנציאלי הזה. מומחים ממליצים פשוט להמתין לפחות שעה בין הכוס האחרונה של היין (או הקפה והתה) ועד לצחצוח השיניים. ואם אתם לא יכולים לחכות - קבלו טיפ אפילו פשוט ומהנה יותר - מחקרים מראים כי אכילת גבינה עשירה בסידן במקביל לשתיית יין יכולה לעזור לנטרל את החומציות הגבוהה ובכך למנוע את ההרס האפשרי של השיניים. רואים? בסוף לא יצא לנו מבאס מדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully