וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מייסד אבא חטוב חושף: "זה הבאג במוח שגורם להשמנה"

מוגש מטעם "אבא חטוב"

עודכן לאחרונה: 2.10.2023 / 13:54

צביקה עינב אחראי לאחת המהפכות הבריאותיות הגדולות ביותר שקרו בישראל: הוא הצליח לסחוף אחריו למעלה מ-42 אלף גברים שהורידו את הכרס תוך 90 יום, ותוך כמה חודשים שינו את המדינה. מאז הוא והצוות שלו צברו סודות כמוסים שהוא חושף כעת, בריאיון אישי. כך תשמרו על הגזרה

צביקה עינב יוצר תוכנית "אבא חטוב". יפעת יוגב,
מהפכה של ממש. צביקה עינב/יפעת יוגב

עבור 'גורו הדיאטה לגברים' צביקה עינב, שהיום כל אב שני בישראל מכיר, החיים לא תמיד נראו ורודים. למעשה, רוב החיים שלו הוא עצמו סבל מהשמנה שהגיעה לשיאה במשקל עודף של 101 קילוגרמים על 1.77 ס"מ. הוא היה מאמן כושר שלא הצליח לדחות סיפוקים, לא היה לילה אחד שהוא לא היה חוזר מאימוני הריצה הקבוצתיים שניהל ובלי מעצורים פשוט "תוקע" פיצה, המבורגר או כריות נוגט ללא יכולת לעצור את עצמו אחרי חתיכה אחת.

"הייתי בטוח שזה גנטיקה. לא משנה מה למדתי, איזה אימון עשיתי, או איזה דיאטה נתנו לי, אני והכרס שלי היינו בלתי ניתנים להפרדה", הוא מספר. "למעשה הייתי שמן עוד לפני שהבת שלי נולדה, ובמשך 5 שנים ניסיתי כל שיטה בשוק להרזיה - ונכשלתי פעם אחר פעם. הפכתי להיות אבא עייף, כבד, תשוש ועם התמכרות קשות לג'אנק. וזאת למרות שהייתי מאמן כושר וידעתי ה-כ-ל על מה אני 'צריך לאכול ומה לא'!"

טוב, זה נראה לא הגיוני שהצלחת לרדת את כל זה ולשמור על התוצאות מאז. מה הסוד?

"תרשה לי לקחת אותך רגע לתחילת הסיפור, כי אחרת לא תוכל להבין איך הגעתי לאן שהגעתי, ובסוף הריאיון אני אספר לך גם תגליות שחשפתי רק עכשיו בשנה האחרונה ואחרי עשרות אלפי גברים שאני והצוות שלי ליווינו.

"ביום שישי ה-1 בפברואר 2019, התארחתי אצל אברי גלעד בתור מאמן כושר כדי להציג 'תרגיל הבטן המחטב שכובש את ישראל'. אברי הציג אותי בתור 'מחטב הבטן של ישראל', כשאני שוקל 101 ק"ג עם כרס. התוכנית זרמה בנחת וחשבתי שהיתה לי הופעה טובה, אבל כשהיא הסתיימה וקראתי את הטוקבקים - חשכו עיני. 600 אלף צפיות, 4,000 תגובות ו-1,700 שיתופים הפכו אותי לבדיחת השעה. אנשים שלחו לי הודעות פרטיות כדי "להזכיר" לי שכדאי שאוריד את הכרס - לפני שאגיד לאחרים מה לעשות.

טוקבקים אבא חטוב. מתוך פייסבוק, צילום מסך
טוקבקים אבא חטוב/צילום מסך, מתוך פייסבוק

"הרגשתי השפלה מטורפת. לפעמים אנחנו הגברים 'מורחים' את עצמנו שהכול טוב - עד שמגיעה הכאפה. זו הייתה הכאפה שאני הייתי צריך. הבנתי שאין לי ברירה ואני חייב לפתור את עניין הכרס אחת ולתמיד. ידעתי שהפתרון לא יכול להיות באימונים כי זאת הייתה המומחיות שלי ושם פעלתי כל יום וכל היום, אבל עם תוצאות אפסיות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
צביקה עינב יוצר תוכנית "אבא חטוב". ערוץ 13,
"חטפתי על הראש בטוקבקים". צביקה בתקופת משקל השיא שלו/ערוץ 13

ואז בטח התחלת לספור קלוריות, הרעבת את עצמך, ויתרת על כל מה שאתה אוהב והתמסרת לסלטים חסרי טעם. נכון?

"רגע, שניה, אתה קופץ קדימה. ולא אתה בכלל לא בכיוון, דווקא את הדברים האלה לא הורדתי, אני אסביר עוד רגע. יום למחרת התוכנית, הייתי נואש ואובד עצות, הפכתי את האינטרנט כדי למצוא תשובה ולמזלי באותו מוצ"ש יצאתי להליכה עם אחד החברים הטובים שלי שהוא ד"ר למדעי המוח. סיפרתי לו תוך כדי האימון שלנו איך "שטפו" אותי במדיה בגלל הראיון עם אברי גלעד על המשקל שלי.

"הוא חשב לרגע ואמר לי: 'הבעיה היא לא באימונים... זה נשמע שיש לך 'באג במוח'. הוא סיפר לי על מחקר שעשו בעכברים ובו גילו את הקשר הישיר בין השמנה להורמונים ספציפיים בגוף שניתן "להדליק ולכבות" אותם והפנה אותי לקרוא על זה יותר לעומק. משהו היה נשמע לי הגיוני סוף סוף. באמת הרגשתי קצת 'דפוק'. תוך 3 שעות הזמנתי 10 ספרים באמאזון, ועד שהם הגיעו התחלתי לקרוא מאמרים וספרים קוליים. בהדרגה התחלתי ליישם, ולתדהמתי לראשונה בחיי ירדתי 15 ק"ג בעשרה שבועות מבלי להיות רעב לשנייה אחת!

"ומה שהיה הרבה יותר הזוי בעיני, זה שפתאום ראיתי שאני מצליח להתמיד, מה שלא היה אופייני לי בכלל בכל מה שנוגע לדיאטות. לא ויתרתי על פיצות, המבורגרים או מתוקים לעד, ואחרי שירדתי 32 ק"ג - גיליתי אפילו איך לשלב אותם על בסיס כמעט יומי בתזונה שלי. זה היה פשוט קסם!"

אבא חטוב. "אבא חטוב",
שימו לב לשינויים/"אבא חטוב"

אוקי, אני שמח שהצלחת לרדת במשקל. אבל איך זה קשור לכל האבות והאנשים שעשו אצלך את התהליך עד היום? מה בדיוק התעלומה שפיצחת?

"פשוט. כשירדתי במשקל, הבנתי למה 99% מהגברים שיש להם כרס, מנסים להוריד אותה אך לא מצליחים ונופלים. בוא נתחיל עם כמה עקרונות פשוטים - ראשית נצטרך להבין שהסיבה להשמנת יתר היא בעיה הורמונלית, ולא אני לא מדבר על בלוטת התריס (שאחראית על הפרשות שקשורות לחילוף חומרים), אלא על בעיה שנמצאת מתחת לאף של כולנו ואף אחד לא טרח להתייחס אליה עד היום. על הורמון האינסולין שמעת, נכון?"

בטח, מדברים עליו בהקשרים של סוכרת כל הזמן. אינסולין עוזר לייצר את האנרגיה הזמינה מתוך האוכל שאנחנו אוכלים, בעיקר פחמימות. הפרשה שלו עוזרת "להביא" את אותה אנרגיה לתאים.

"מעולה, תן לי להשלים לך. כאשר הפרשת האינסולין גבוהה מידי, יש לנו בעיות בריאות כמו סוכרת, תסמונת מטאבולית, רמות אנרגיה לא יציבות ואפילו מצבי רוח משתנים. אני מרחיב על השפעות האינסולין ממש לעומק בהדרכה החדשה שלי. אבל מבחינת השמנה - הקשר למצב ההורמונלי מרתק הרבה יותר. מה אם הייתי אומר לך שיש הורמון שמאותת לנו 'עצור, אני שבע'? היית מסכים איתי שאם היה אפשר ללחוץ עליו כל פעם שאנחנו רעבים שלא לצורך או אחרי משולש פיצה אחד, היינו במצב טוב יותר היום?"

נשמע כמו חלום, אתה רוצה להגיד לי שהמצאת כפתור כזה?

"ובכן לא בדיוק, אבל תישאר איתי עוד רגע ותבין למה אני מתכוון. בגוף האדם יש הורמון כזה שאכן עושה את הפעולה הזאת - לאותת למוח שאנחנו לא רעבים. הוא נקרא הורמון ה-"לפטין". אבל יש בעיה אחת. כאשר אינסולין גבוה לאורך זמן, איתות ההורמון הזה נחסם במוח! הוא הפסיק לעבוד בצורה תקינה אצל 99% מהאנשים שלא מצליחים להוריד במשקל. ולא, זה לא קשור למקור ההפרשה שלו, זה קשור להרבה דברים אחרים: תזונה לקויה בילדות, רמות סטרס, כמות פעילות גופנית מועטה, שעות שינה מעטות ועוד.

"זה בדיוק אותו 'באג במוח' שחבר שלי סיפר לי עליו. ובגלל זה לא משנה כמה נדע מה 'נכון' לאכול, או כמה קלוריות יש בכל מאכל, או כמה ספורט נעשה - יש לנו 'חסימה' בהורמון השובע, באג, זריקת הרדמה! במילים שלנו, "אפקט החסימה" הזה הופך כל מאמץ לרדת במשקל - למיותר לחלוטין! ולכן, אנחנו לא נרגיש את השובע, נמשיך לאכול ונאשים את עצמנו בהשמנה שלנו".

רגע רגע, אתה מתכוון שבעצם המוח שלנו לא מרגיש שהספיק לו, לא משנה כמה נאכל? בגלל זה לפעמים אני יורד על חצי מקרר?!

"בדיוק. התסמינים של 'אפקט החסימה' הם חשקים בלתי נשלטים ורעב בלתי נשלט, וכאן חשוב קודם כל לנקות את השולחן מאשמה. התקפי הרעב הם ממש לא בגלל היעדר כוח רצון שלנו (!) ולא נובעים מבעיה פסיכולוגית או אכילה רגשית מסתורית כזו או אחרת, אלא נטו מבעיה פיזיולוגית פשוטה מאוד".

הכול נשמע מאוד הגיוני פתאום. אז איך אני פותר את זה? איפה יש "כדורי לפטין"?

"(צוחק) אתה לא משיג את זה, התאים בגוף שלך מייצרים את זה. אתה פשוט חייב לטפל ב'אפקט החסימה' כדי לשחרר את הסתימה הזו. מה שמוביל אותי לדבר ההרסני הבא שרוב הגברים עם עודף משקל היום עושים - דיאטות. הרי מה קורה לרוב האנשים שעושים היום דיאטה רגילה, אתה יודע?"

גבר רעב. ShutterStock
"התקפי הרעב נובעים מבעיה פיזיולוגית פשוטה מאוד"/ShutterStock

בדרך כלל בהתחלה הם מורידים יפה במשקל, ואחרי כמה חודשים מעלים את הכל בחזרה עם ריבית... לזה אתה מתכוון?

"קראת את המחשבות שלי, ויש לזה גם רציונל שפיתחתי עם השנים ותוך כדי הליווי של עשרות אלפי גברים. השם של זה נקרא "ריבאונד גריליני". אני אסביר. לגוף האדם יש סוג של טרמוסטט, כמו מד חום רק למשקל הגוף. כלומר מד משקל. ולזה הגוף מייחס את מצב ה-0 שלו, כלומר המצב ה"תקין" שבו הוא צריך להיות וכל חריגה ממנו מצריכה מאיתנו להחזיר אותו חזרה לאותה נקודת ההתחלה. עכשיו, מה אם הגוף שלי מגדיר את 'נקודת ההתחלה' שלי במשקל של 101 קילו? מה אתה חושב שיקרה לי אם הורדתי 15 קילו אחרי שבמשך 4 חודשים אכלתי פחות ו'סתמתי את הפה', מה אתה חושב שיקרה לי ברגע שאני אנסה לחזור לשגרה או פשוט יישבר לי מהדיאטה?"

אני מניח שיקרה לך מה שקורה לכל מי שעושה דיאטה, תחזיר את כל המשקל מיד חזרה. אז איך יוצאים מהלופ הבלתי נגמר הזה?!

"בדיוק, אתה תחזיר חזרה את כל המשקל חזרה כי הגוף שלך יכוון אותך לטרמוסטט הפנימי של המשקל שלך. אז כמו שאמרתי לך, מצאתי לא מעט מחקרים שמגבים את השיטה שלנו בשנים האחרונות. אראה לך אחד מהם ואסביר בשפה פשוטה מה חקרו שם:

גרף אבא חטוב. אבא חטוב, אתר רשמי
המספרים אומרים הכל/אתר רשמי, אבא חטוב

"מה שאתה רואה פה זו ההוכחה שגוף האדם לא בנוי לאכול פחות. מסתבר שהקיבה שלנו בנויה להכיל כמות קבועה של אוכל, כלומר נפח מזון שאותו אנחנו צורכים בכל יום. לגבר בשנותיו הבוגרת יש למשל קיבולת של בין 1.7-2.2 קילו מזון. וכשהוא אוכל פחות מבחינת כמות (משקל מזון) הוא בהחלט ירזה, ירד במשקל והגוף "יאפשר" לכל הדבר הזה לקרות, אבל הגוף לבסוף "יתקוף" עם מתקפות רעב קשות כי הוא לא קיבל את משקל האוכל שהוא רגיל לקבל. וכן, אז חוזרים למשקל המקורי ואפילו עוברים אותו.

"כלומר החזרה למשקל המקורי נובע מהטעות החמורה שרוב האנשים שעושים דיאטה עושים. הם חושבים שכדי לרדת הם צריכים לאכול פחות - טעות מס' 1 לכל מי שמנסה לרזות! ולזה קוראים 'הריבאונד הגריליני' - מצב שבו הורמון הגרלין "משלים" את כמות האוכל שלא נכנסה לגוף, פלוס עוד קצת. אם אני באמת רוצה לרזות אחת ולתמיד, אסור לי לאכול פחות. למעשה, אני חייב לאכול המון (!) עד שאני שבע לגמרי, כדי לעזור למוח שלי להחלים מ'אפקט החסימה' ולהימנע מ'ריבאונד גרליני' במהלך תהליך ההרזיה".

אבל צביקה, בוא, יש לך קוביות בבטן כי אתה מאמן כושר כבר שנים. בטוח שחייבים לשלב ספורט עם כל זה כדי לראות תוצאות, לא?

"לא בהכרח. תשמע, ספורט זו פעילות בריאה בפני עצמה שעוזרת לבנות שריר, לשמור על עצמות חזקות, עוזרת להזרים דם והורמונים לכלל הגוף ואני בעצמי אוהב מאוד ריצה לכיף שלי. אבל, הקשר בין ספורט לבין ירידה במשקל מבחינתי הוא מקרי בהחלט (!).

"מי שדוחף את המיתוס הזה ש'צריך לעשות ספורט כדי לרזות' הם חברות המזון ותעשייה הכושר. יש להן אינטרס שתמשיך לאכול את הקרואסון שמכיל 500 קלוריות, ואח"כ תעשה שעתיים הליכה או ספינינג בקאנטרי כדי 'להוריד' אותו. הרי אם כולם היו מפנימים שספורט דווקא מעורר רעב, אף אחד לא היה מתקרב לקרואסון הזה ואומר לעצמו: 'לא נורא, אני ארכב שעתיים ואוריד אותו'.

"ישנם מחקרי ענק עדכניים שמסבירים מדוע המיתוס הזה הוא לא נכון. למשל - חוקרים עקבו אחרי 31,000 אנשים במשך עשר שנים, חלקם עשו פעילות אירובית שרובנו מקשרים להרזיה (ריצה, אופניים, ריקוד, הליכה ועוד) 5-6 פעמים בשבוע, וחלקם לא עשו שום ספורט בכלל במהלך השנה הזו. בסוף השנה, החוקרים נדהמו לגלות שלא נצפה שום שינוי במשקל הגוף ואפילו באחוזי שומן! אפס! נאדה!"

לא ידעתי את זה! ואני רק יכול להניח כמה אש קיבלת ברשתות החברתיות כשיצאת באמירה שספורט בכלל לא מרזה.

"בטח, אני מאמן כושר מ-2009, אני מגיע מהתחום וזה הכי כאב לי שהקולגות שלי יצאו נגדי. עם זאת, אני מחויב לאבא הזה שרוצה להוריד את הכרס כדי לשחק עם הילדים או להרגיש בריא סופסוף, ולכן הייתי חייב לחשוף את האמת הזו גם במחיר אישי של סקילה בטוקבקים. בסופו של דבר, אבא חטוב ב-3 השנים האחרונות הוכיח ש-42,000 גברים רעבים יכולים להוריד את הכרס מבלי לעשות דקה אחת של ספורט. התוצאות מדברות בעד עצמן - יש לנו עשרות אלפי סיפורי הצלחה, וכל אדם מכיר מישהו שירד עם השיטה שלנו מבלי לעשות ספורט".

תן לי לשאול אותך עוד שאלה שמטרידה אותי. אני הבנתי שנושא ההשמנה זה עניין גנטי, כלומר אם מישהו נולד עם 'עצמות גדולות' או שהוא תמיד סבל מעודף משקל, ואפילו ההורים שלו היו שמנים, נראה לי הגיוני שהוא יהיה שמן גם, לא?

"זה עוד מיתוס שמושרש לנו עמוק בחברה וכל עוד אף אחד לא הציע פתרון אמיתי, היה קל לבלוע אותו כמו סוכריות קופצות בפה. גוף האדם הוא מכונה שקיימת כבר עשרות אלפי שנים, הוא מותאם כדי לשרוד בתנאים קשים ואף גוף כמעט לא נולד במצב לא תקין פיזיולוגית שלא מאפשר לו להיות רזה. כלומר רק עצמות שרירים וכמות שומן תקינה. מבחינת גנטיקה, יכול להיות שזה ישפיע על מסת השריר או הנטייה להשמין, אבל גנטיקה לא מסבירה 20 או 40 קילוגרמים של שומן שיושבים לנו על הבטן. זה נטו בגלל "אפקט החסימה", ולרוב, אנחנו שמנים כמו ההורים שלנו כי ירשנו מהם את אותם הרגלים שיוצרים חוסר איזון הורמונלי".

אביב אייזנר. "אבא חטוב",
התוצאות של אביב אייזנר/"אבא חטוב"

"בנוסף, אחד מהמיתוסים הגדולים הוא שצפויות לנו בעיות חילוף חומרים ככל שהגיל עולה אבל מחקרים עדכניים מראים שאין שום שינוי משמעותי בקצב חילוף החומרים בגוף מגיל 20 ועד גיל 60, וגם אח"כ מדובר בירידה של כמה אחוזים בודדים שאין להם שום משמעות".

שמע צביקה, כנראה יש סיבה טובה ש"אבא חטוב" כל כך הצליחה. שכנעת אותי שיש כאן משהו מיוחד. אבל ספר לי את הדברים הכי גדולים שלמדת מלהעביר 42,000 גברים ונשים בתוכניות שלך. משהו שלא ידעת בתחילת הדרך.

"וואי זאת רשימה ארוכה, אבל הנה כמה דברים מרכזיים שראינו עם השנים:

1. אין גבר שלא יכול להגיע למשקל היעד שלו בלי להיות רעב, לא משנה מה הגיל שלו.

2. אפשר לאכול כמויות אדירות ולא להיפרד מאף מאכל, אם משלבים את זה עם המזונות הנכונים שמונעים את 'אפקט החסימה'.

3. לא חייבים לעשות ספורט כדי לרדת במשקל, זה סתם מיתוס שקרי.

4. ליווי צמוד הוא המפתח הכי גדול שיוצר התמדה, אסור לוותר על זה.

5. מי שמגיע כדי לרדת מהר - נכשל. מי שמגיע כדי לרזות לתמיד - מצליח.

6. אני יכול לעזור רק לאנשים שמוכנים לקחת אחריות על הבריאות שלהם.

7. גן העדן האמיתי של השיטה הוא אחרי תהליך ההרזיה, בשלב השימור. שם באמת אפשר לחזור להתפרע מבלי להעלות במשקל בחזרה, אם יודעים איך לשמור על איזון הורמונלי.

8. אם משטרת ישראל, צה"ל, איגוד הכבאים, תעשייה אווירית, בנקים, חברות ביטוח ואפילו קופת חולים מאוחדת בחרו בנו - כנראה שיש כאן משהו באמת מיוחד".

אבא חטוב. "אבא חטוב",
הצוות/"אבא חטוב"

וואו, תשמע אני יכול לבלות איתך עוד שעות ולשאול עוד המון שאלות, אבל אני יודע שאתה עמוס מעל לראש בלטפל בלקוחות שלך. איפה אוכל לקבל עוד מידע אם אני רוצה להבין בדיוק איך לעשות את זה בעצמי?

"בשנה האחרונה, קיבלנו גל אדיר של אנשים שרצו לדעת עוד על השיטה. בספטמבר 2023 השקתי רשמית סדרת ההדרכות החדשה עם כל התובנות ועם כל הידע שצברנו מ-42,000 גברים שעברו את התהליך. אחרי כל כך הרבה ניסיון, יצרתי גרסה חדשה לשיטה ולתהליך שנקראת 'אבא חטוב 2.0'. כבר בהדרכות, אני חושף המון ידע פרקטי וממוקד, כי אני לא מאמין שגברים צריכים בלבולי מוח, הם צריכים הנחיות פשוטות של מה לעשות ולא לעשות והם מצליחים".

תודה על הזמן שלך צביקה, ובהצלחה עם הגברים הבאים שתוריד להם את הכרס.

"תודה לך על ההזדמנות להוכיח שיש כאן משהו מיוחד. בהצלחה לכל מי שיתחיל בקרוב!"

<<גישה מיידית לסדרת ההדרכות החדשה על איך "לתקן את באג ההשמנה, הירשם עכשיו>>

  • עוד באותו נושא:
  • כושר
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully