וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגורם המפתיע שמשפיע על מראה החיוך שלכם

ד"ר דלית דרימן מדינה

2.10.2023 / 0:17

לחץ דם גבוה הוא בעיית בריאות נפוצה המשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מחקר גילה שיש לכך קשר גם לבריאות החניכיים שלנו. ככה זה עובד

אישה מוציאה לשון. ShutterStock
אישה מוציאה לשון/ShutterStock

לחץ דם גבוה הוא בעיית בריאות נפוצה המשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. בעוד שלרוב אנחנו מקשרים את יתר לחץ הדם לגורמים באורח החיים כמו תזונה ופעילות גופנית, מחקר מסקרן שפורסם במגזין הרפואי Journal of Advanced Research בינואר 2023 מצביע על קשר מפתיע: בריאות החניכיים שלנו.

דלקת חניכיים, המכונה בדרך כלל מחלת חניכיים, היא בעיה נפוצה בבריאות הפה, ויש לה השפעה הרבה מעבר לפה שלנו בלבד. מטרת המחקר הייתה להבין את יחסי הגומלין המורכבים בין בריאות החניכיים, אוכלוסיית המיקרובים הקיימת בפה שלנו, והתפתחות יתר לחץ דם.

כיצד בוצע המחקר?

כדי לבחון את הקשר האפשרי שבין דלקת חניכיים ליתר לחץ דם, החוקרים ערכו שני מחקרים: מחקר חתך, ומחקר מעקב של 6 חודשים. מחקר החתך כלל 95 נבדקים עם יתר לחץ דם וקבוצת ביקורת של 39 נבדקים ללא יתר לחץ דם. במחקר המעקב השתתפו 52 נבדקים עם יתר לחץ דם וקבוצת ביקורת של 26 משתתפים ללא לחץ דם.

החוקרים ניתחו דגימות מיקרוביאליות משלושה מקורות: מהרוק, מהאזור שבין השיניים והחניכיים, ומהצואה. הם השתמשו בשיטות מתקדמות, כולל ריצוף גנטי, על מנת לזהות את הרכב המיקרובים בדגימות השונות.

בנוסף, החוקרים ביצעו ניסויים בעכברים כדי לבחון את ההשפעה האפשרית של העברת חיידקים מחלל הפה של אנשים למעי של העכברים. לצורך כך החוקרים השמידו את חיידקי המעי של העכברים באמצעות אנטיביוטיקה והשתילו רוק אנושי לחלל המעי שלהם כדי לבחון את ההשפעה שלו על יתר לחץ דם בעכברים.

לחץ דם. ShutterStock
לחץ דם/ShutterStock

ממצאים עיקריים: הקשר בין החניכיים ליתר לחץ דם

המחקר העלה מספר ממצאים פורצי דרך:

1. דלקת חניכיים ולחץ דם גבוה: במשתתפים עם דלקת חניכיים נצפה לחץ דם סיסטולי גבוה יותר מאשר במשתתפים ללא דלקת החניכיים. הממצא הזה נצפה גם במחקר החתך וגם במחקר המעקב. ממצא זה מדגים שמחלת חניכיים יכולה לתרום להתפתחות ולהתקדמות של לחץ דם גבוה.

2. שינויים בהרכב המיקרוביום בפה ובמעי ביתר לחץ דם: באנשים עם יתר לחץ דם נצפו שינויים משמעותיים בהרכב המיקרוביום בפה ובמעי לעומת אנשים ללא יתר לחץ דם.

3. שגשוג של קבוצות חיידקים ספציפיות ביתר לחץ דם: בנבדקים עם יתר לחץ דם נצפה שגשוג של קבוצות חיידקים ספציפיות, כמו למשל חיידק הנקרא ויונלה, שלא נצפה בנבדקים ללא יתר לחץ דם.

4. קשר בין המיקרוביום ללחץ דם: המחקר זיהה כמה סוגים של חיידקים בפה ובמעי שהיו קשורים באופן משמעותי ללחץ הדם. חלקם היו קשורים לסיכון מוגבר ללחץ דם, וחלקם היו קשורים לסיכון מופחת ללחץ דם.

5. העברה של חיידקים מהפה למעי: באופן מסקרן, המחקר חשף קשר אפשרי בין המיקרובים בפה ובמעי. חיידקים שנמצאים בד"כ בפה, כגון ויונלה, זוהו במעיים של אנשים עם יתר לחץ דם. הדבר מצביע על כך שחיידקי הפה עשויים להתיישב במעיים ולהשפיע על וויסות לחץ הדם.

6. השפעה מתמשכת של חיידקים העוברים מחלל הפה למעי: המחקר הראה שחיידקים הקשורים ללחץ דם ועוברים מחלל הפה למעי יכולים להישאר במעי לזמן ממושך. למשל, באנשים עם יתר לחץ דם, נצפה שהחיידק ויונלה הקשור ליתר לחץ דם נותר גבוה במעי לאורך זמן.

7. קשר סיבתי: הניסויים שבוצעו בעכברים סיפקו עדות משכנעת לקשר האפשרי בין העברה של חיידקים מהפה למעי לבין יתר לחץ דם. עכברים שקיבלו למעי שלהם רוק מאנשים עם לחץ דם גבוה פיתחו לחץ דם גבוה, מה שמרמז על כך שהחיידקים בחלל הפה יכולים להיות בעלי קשר סיבתי להתפתחות יתר לחץ דם.

עוד בוואלה!

הקשר בין דלקת חניכיים ובין סוגי סרטן קטלניים

לכתבה המלאה

השלכות וכיוונים עתידיים

מחקר פורץ דרך זה חושף קשר שלא נחקר בעבר בין בריאות החניכיים, מיקרוביום חלל הפה ויתר לחץ דם. ממצאי המחקר מצביעים על כך שדלקת חניכיים ושינויים במיקרוביום חלל הפה והמעיים עשויים לתרום ליתר לחץ דם, כאשר החיידק ויונלה מתגלה כשחקן מפתח אפשרי. לגילויים הללו ישנן השלכות נרחבות לגבי המניעה והטיפול ביתר לחץ דם.

המחקר מדגיש את החשיבות של השמירה על בריאות החניכיים, כמו גם בחינה של התערבויות לשינוי הרכב מיקרוביום חלל הפה, וההעברה של חיידקים מחלל הפה למעי. בעוד שדרושים מחקרים נוספים על מנת להבין במלואם את המנגונים המעורבים, הממצאים הללו מצביעים על אפשרות מבטיחה לטיפול בבעיית הבריאות השכיחה של יתר לחץ דם.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully