וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 המחלות הקטלניות שרופאים נוטים לטעות באבחונן - כך תזהו בעצמכם

עודכן לאחרונה: 30.9.2023 / 9:58

בין 5-10 אחוז מכלל האבחונים הרפואיים הניתנים בעולם - שגויים. דווקא במקרי שבץ, התקף לב ופרקינסון, שמצריכים טיפול מהיר, נוטים הרופאים לטעות יותר מכל מחלה אחרת, מה שעשוי לעלות בחיי אדם או נזק רפואי קבוע. כך תזהו בעצמכם את תסמיני המחלה

אבחון סרטן השד. ShutterStock
עד 10 אחוזים מכלל האבחונים - שגויים/ShutterStock

שגיאות אבחון הן תופעה ידועה בתחום הרפואה, ובמקרים רבים יכולות להיות לכך השפעות טרגיות. מחקרים שנערכו במדינות בעלות הכנסה גבוהה מצביעים על כך שבשנה, כמעט חמישה אחוזים מהאזרחים הבוגרים שלה חוו טעויות באבחון הרפואי. בהתבסס על מידע זה, מדענים סבורים שיותר ממחצית מהאבחונים השגויים הללו עלולים להוביל לנזק חמור. יתרה מכך, יש סיבות חזקות להאמין ש-5% מהאבחונים השגויים מתוך כלל החולים במדינה בעלת הכנסה גבוהה זוכים להערכה נמוכה מאוד ושיעור האבחונים השגויים במדינות בעלות הכנסה נמוכה עשוי להיות גבוה בהרבה.

הערכות אחרות מדברות על אחוזים גבוהים יותר של אבחונים שגויים - כ-10 אחוזים מסך כל האיבחונים. כשזה קורה, חולים עלולים לסבול מפגיעה בריאותית קשה, ממנה הם עלולים לסבול עד יומם האחרון במקרה הטוב, או אפילו למות.

סוגי האבחונים השגויים הם מרובים ומורכבים, שכן אבחנה שגויה מתרחשת עקב מגוון גורמים. אבחנות שגויות מתחלקות לשלוש קטגוריות עיקריות:

  • איבחונים מפוספסים: למשל, אבחון של סרטן מוחמץ, למרות הסימפטומים שלו (לדוגמה סרטן המעי הגס/פי הטבעת שפוספס כאבחנה כאשר מטופל מדווח על דם בצואה.
  • אבחונים שגויים שמטופלים: כשמודיעים לחולה על אבחנה אחת, למרות שיש ממצאים למחלה אחרת
  • עיכוב בקבלת האיבחון: כאשר תוצאות בדיקה חריגות המצביעות על נוכחות של סרטן, אך אף אחד לא מודיע מיד למטופל או מעביר את זה להמשך טיפול אצל הרופא המתאים.
  • עיכוב בקבלת האיבחון: כאשר תוצאות בדיקה חריגות המצביעות על נוכחות של סרטן, אך אף אחד לא מודיע מיד למטופל או מעביר את זה להמשך טיפול אצל הרופא המתאים.

אבחונים יכולים להתרחש לרוב לאורך זמן, ולא בנקודת זמן מיוחדת, לרבות הערכה ראשונית, ביצוע ופענוח בדיקות אבחון, מעקב אחר מידע אבחוני, תקשורת ותיאום הקשורים להפניה, והתנהגות המטופל, דבקות ומעורבות. ובאופן לא מפתיע, טעויות אבחון יכולות להתרחש בכל אחת מהנקודות הללו של מסע הבריאות המורכב של המטופל.

בשל מגוון התסמינים הרחב שלהן, רופאים נוטים לטעות במיוחד באבחון שלושה מצבים רפואיים מאוד שכיחים: פרקינסון, התקף לב ושבץ מוחי. וזה יכול לעלות בחיי אדם. כך תוכלו אתם לזהות סימנים פשוטים לשלושה מצבים אלו ולקבל טיפול רפואי דחוף, אם כמובן הסימנים שזיהיתם אכן מעידים על המצב הרפואי בו אתם נמצאים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

אבחון שגוי של פרקינסון

מחלת הפרקינסון היא המצב הנוירו-דגנרטיבי הגדל הכי מהר בעולם. מדובר במחלה שלרוב מתרחשים בה אחוז גבוה מאוד של אבחונים שגויים, למרות היותה כה שכיחה.

מחקר שנערך לאחרונה מצא כי 26 אחוז מהמטופלים מאובחנים בטעות עם מצב רפואי שונה לפני שקיבלו את האבחנה הנכונה של פרקינסון. כמעט מחצית מהחולים הללו (48 אחוז) קיבלו טיפול שגוי, בעוד ש-36 אחוז קיבלו טיפול תרופתי שלא היה בו צורך ו-6 אחוז עברו ניתוחים או פרוצדורות מיותרות.
מתוך המטופלים שקיבלו טיפול מיותר, למעלה משליש (34 אחוז) דיווחו כי כתוצאה מהטיפול המיותר מצבם הבריאותי החמיר.

יש לציין שכשמדובר במחלת הפרקינסון, זמן האבחון הוא קריטי. קיימים כיום טיפולים שמסייעים בהפחתת הסימפטומים של המחלה, וככל שהם ניתנים בשלבים מוקדמים יותר של המחלה, כך השפעתם טובה יותר. אבחון מוקדם מגביר את סיכויי החולים לקבל טיפול יעיל ולזכות באיכות חיים גבוהה יותר.

איך לזהות תסמינים של פרקינסון
פרקינסון קשור בדרך כלל לרעד, נוקשות ותנועה איטית, בעיות שינה, איבוד חוש הריח ותחושת דיכאון או חרדה.

ייתכן שתבחין גם שכתב היד שלך קטן יותר - משהו שאתה עשוי להבחין בעת כתיבת הערות.

אבחון שגוי של התקף לב

שיעור ההישרדות הכולל של אנשים שחווים התקף לב הוא שבעה מתוך 10, ועולה לתשעה מתוך 10 עבור אלה שמקבלים טיפול מהיר. עם זאת, התסמינים יכולים להיות מעורפלים ולעתים קרובות ניתן להסביר אותם כצרבת או הפרעות עיכול.

מחקרים שנערך באנגליה הראה שכמעט שליש מהאנשים שחוו התקף לב, קיבלו אבחנה ראשונית שגויה. אותו מחקר, שנערך באוניברסיטת לידס מצא כי ל-29.9% מהחולים הייתה אבחנה ראשונית שונה מהאבחנה הסופית שלהם.

איך לזהות תסמינים של התקף לב
להתקף לב מגוון רחב של תסמינים, אולם הסימן השכיח ביותר הוא כאבים בחזה או אי נוחות שמתרחשים לפתע ואינם חולפים. זה עשוי להרגיש כמו לחץ בחזה שאינו נעלם.

הכאב עלול להתפשט לזרוע השמאלית או הימנית או להתפשט לכיוון הצוואר, הלסת, הגב או הבטן. זה יכול להיות מלווה גם בהזעה, סחרחורת וקוצר נשימה.

אבחון שגוי של שבץ

שבץ מוחי, שנקרא גם אירוע מוחי או אוטם מוחי, ובאנגלית Stroke - מתרחש בעקבות פגיעה בהספקת הדם לחלק מסוים במוח. שבץ מוחי עלול לגרום לנזק קבוע ברקמת המוח, או, לחלופין, לנזק זמני בעקבות ירידה זמנית בקצב זרימת הדם לאזור מסוים במוח.

מחקר מה-British Medical Journal מצא שרופאים נוטים לפספס כ-14 אחוז ממקרי השבץ המוחי. פספוסים כאלו שכיחים יותר בקרב חולים הסובלים מתסמינים לא ספציפיים כמו סחרחורת ובחילה.
שבץ מוחי מתרחש כאשר אספקת הדם לחלק מהמוח מנותקת - ללא דם, התאים במוח עלולים למות או לסבול מנזק.

כ-38 אחוז מהאנשים שסובלים משבץ מוחי - מתים. מבין אלו ששרדו שבץ מוחי - רבים יחיו עם מוגבלויות שונות בעקבות הנזק שנגרם למוח.

אחד מכל שמונה אנשים שחוו שבץ מוחי - מת תוך 30 יום, לכן חיוני לקבל סיוע רפואי בהקדם האפשרי. ככל שהחולה יקבל טיפול מוקדם יותר, כך גדל הסיכוי שהוא ישרוד.

איך לזהות תסמינים של שבץ מוחי
שיטת ה-FAST - אשר מייצגת פנים, זרוע, דיבור וזמן - היא הדרך הקלה ביותר לזכור את התסמינים הנפוצים ביותר של שבץ מוחי:

  • F = Face: צניחת פנים - אם צד אחד של פניו של אדם נשמט, בקשו ממנו לחייך. אם החיוך אינו אחיד, כדאי לפנות לעזרה מיידית דחופה.
  • A = Arm: חולשה בזרוע - אם זרוע אחת חלשה או לא זזה בכלל, בקשו מהאדם להרים את שתי ידיו. אם זרוע אחת נסחפת כלפי מטה, פנו לעזרה רפואית דחופה.
  • S = Speech: קושי בדיבור - אם הדיבור של אדם מעורפל ולא ברור, יכול מאוד להיות שמדובר בתסמין לשבץ מוחי. פנו לעזרה דחופה.
  • T = Time to Call: טלפנו במהירות למד"א.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully