וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלולות: למה הן צומחות לנו על העור ומהי הדרך הכי נכונה להסירן?

ד"ר סיון מרסר

עודכן לאחרונה: 27.9.2023 / 12:26

הרפואה מכנה אותה סרח עור, אבל אנחנו מכירים אותה כ"פלולה". רופאת עור מסבירה: למה סרחי עור בכלל צומחים לנו על העור, אילו מקומות בגוף מועדים לפורענות ואיך הכי נכון להסיר אותם

פלולה בפנים. ShutterStock
אפשר גם בלעדיה. פלולה (סרח עור)/ShutterStock

סרח עור, שמכונה בעגת המציאות "פלולה", הוא אחד מנגעי העור הלא בהכרח מולדים, אבל כן גנטיים ברובם, המופיעים בשלבים שונים בחיים באזורי חיכוך בהם יש נטייה לעור להתקמט (כמו צוואר, בית שחי, עפעפים ועוד). סרחי העור מגוונים ומגיעים בשלל גדלים וגוונים ולפעמים כבר הופכים לנגע אחר עם הגדרה שונה ומורכבת יותר, ולכן ההסרה שלהם ומהותם בעור שונה גם כן.

לצד העובדה שהופעתם תלויה בסוג העור הגנטי, המכנה המשותף השני לאוכלוסייה הסובלת מסרחי עור, יהיו לרוב אנשים בעלי שיעור BMI גבוה, בקרב נשים וגברים כאחד, כאשר אצל נשים הריוניות הסיכויים גבוהים גם כן.

"הדרך המקצועית והנכונה ביותר לטפל בסרחי עור היא בליווי אבחון וייעוץ מלא של רופא העור, שלרוב יסיר אותם בבטחה ובסטריליות מלאה באמצעות שיטות רפואיות שונות"

הבעיה היא אינה סכנה רפואית ממשית, אבל לגמרי מפגע אסטטי, ובמקרים מסוימים, בשל המיקום שלהם, הם גורמים לאי נוחות יומיומיות. כי לפעמים המיקום הוא במקום כואב, כמו מתחת לפסי חזייה, או בדיוק בנקודה בה מונח תכשיט כלשהו.

סרחי עור מתחלקים למספר סוגים כאשר המהות שלהם או תולדתם שונה במקצת, אך הטיפול בהם הוא בריאותי ונועד לרוב לתת מענה לשיפור מראה העור והתחושה הכללית שלו.

הגורמים להופעת סרחי עור

1. פגיעות ופציעות חריגות בעור: גרד מתמשך יכול להביא להופעתו של סרח עור, וגם אי החלמה של חתכים ופצעים.

2. היפר פיגמנטציה: תופעה המצביעה על עליית כמות המלנין בעור, מתבטאת בכתמי עור בהירים שבדרך-כלל נגרמים על ידי חשיפה לשמש חזקה, נטילת תרופות לדלקות בעור או שינויים הורמונליים. סרחי עור אלו נוטים להופיע לרוב בקרב אנשים עם גוון עור כהה יותר.

3. שינוי הורמונלי בגוף עקב הריון: הופעת סרחי עור נפוצה בקרב נשים הריוניות, הן בשל המשקל העודף אליו הגוף טרם מורגל, והן בשל השינויים ההורמונליים הקיצוניים שחווה הגוף. כפועל יוצא, גדלים סרחי עור שברוב המקרים מתייבשים ונושרים לאחר הלידה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

בעיה רפואית או אסתטית?

במקרים רבים, סרחי עור הם נגעים בולטים מהעור, מעט מדובללים ולא נעימים למראה, או כאלה המופיעים במקומות חשופים לעיני כל, גדולים בעלי גוונים בולטים, כאלו שעלולים להפריע משמעותית לנראות האישית של אותו אדם. יש לציין כי סרחי העור האלו הם שפירים בלבד, אך עלולים ליצור תחושה של חוסר ביטחון בקרב אותם אנשים ולכן יומלץ להם להסיר אותם, פעולה שמתבצעת אצל רופא העור.

יחד עם זאת, ישנם סוגים מעט נדירים יותר של סרחי עור, שדורשים טיפול רפואי בעת הסרתם וזאת לאחר שאובחנו כלא שפירים, או חריגים מדי בנוף המטופל הבריא. בנוסף, גם אם סרחי העור הופיעו כתוצאה מחסימת נקבוביות זיעה, מה שהביא לזיהום באזור והתפתחות דלקתית, הרי שהטיפול הנדרש כאן הוא רפואי על ידי מומחה לרפואת עור.

איך ניתן לטפל או למנוע סרחי עור?

הדרך המקצועית והנכונה ביותר לטפל בסרחי עור היא בליווי אבחון וייעוץ מלא של רופא העור, שלרוב יסיר אותם בבטחה ובסטריליות מלאה באמצעות שיטות הקפאה כמו חנקן נוזלי להקפאת סרח העור, הסרה ידנית ניתוחית הכוללת שימוש באלקטרו דסיקציה - מחט חשמלית. במקרה הצורך, קיימת אופציה להסיר את סרחי העור בלייזר, אך כאשר ההסרה נעשית באמצעות רופא מומחה, כי באפשרותו לבדוק לעומק את שפיריותם. בכל שיטת הסרה בה יבחר מומחה העור קיימים יתרונות וחסרונות הקשורים בגודל, מיקום וסוג סרח העור.

כשמדובר במניעה של צמיחת סרח עור, הדבר לא תמיד אפשרי, כי זה כבר קשור לגנטיקה של העור. אולם כן מומלץ להקפיד על הכללים הבאים כדי להפחית את הסיכון להופעת סרח עור:

  • הפחיתו בשימוש תדיר בסבונים קשים, כיון שאלו מגרים ומשפיעים על מערכת הלימפה ובלוטות הזיעה.
  • בחרו בתכשירי ניקוי עדינים שנועדו במיוחד לסוג העור שלך כדי לשמור על בריאות העור ולהפחית את הסיכון להיווצרות סרחי עור.
  • שמרו על היגיינת העור, בפרט באזורי החיכוך שעלולים להיות לחים. מזערו את החיכוך והגירוי ושמרו עליהם יבשים ככל הניתן כי מקומות אלו הם הקרקע להתפתחות סרחי העור.
  • לבשו בגדים עשויים בדים "נושמים", כמו למשל כותנה מלאה מאווררת, שתפחית את צמיחת סרחי העור.

כאמור, לעיתים כאשר ישנם סרחי עור בגוונים חומים כהים או שיש להם נראות אחרת משאר סרחי העור, חשוב להסיר בצמוד לאבחון רפואי שלו על מנת לשלול השלכות לא שפיריות כמובן.

ד"ר סיון מרסר היא מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully