וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היה כיף", האמנם?: כך נגרום לילד להיפתח ולספר חוויות מהגן

דנה אמר, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 3.10.2023 / 8:07

איך נפתח עם הילד דו שיח מעמיק אחרי הגן? דנה אמר, מנתחת התנהגות, מסבירה

אמא מלווה את בתה ליום הראשון בגן. ShutterStock
לצד המילים צריכה להיות גם תחושה של אהבה/ShutterStock

הילדים שלנו, ודאי בשבועות הראשונים של החזרה לשיגרה, מצויים במצב של "כוננות ספיגה".
הם דרוכים ומוצפים בהמון גירויים חדשים, פרצופים, ריחות וטעמים. הם עסוקים בחיפוש מקומם, בסקרנות לצד חששות, בגיבוש הבטחון והתמודדות עם האתגרים לצד רגעי הנאה ומשחק, הם חווים הכל מהכל ואנחנו לא שם איתם מה שהופך את כל העניין למאתגר יותר.

דנה אמר, מנתחת התנהגות עם טיפים לשיחה החשובה הזאת: ואז מגיעה שעת האיסוף, לא התראינו כל היום, התגעגענו, קצת דאגנו ובעיקר אנחנו סקרנים - איך היה??אז יוצאת מאתנו השאלה הגנרית שגוררת אחריה, איך לא - תשובה גנרית "היה כיף"! האומנם? איך נוכל לאמן יותר את שריר שאילת השאלות שלנו ולפתח עם הילדים שלנו דו שיח יותר מעמיק, כל התשובות לפניכם.

למה בכלל כדאי לשאול שאלות?

כולנו אומרים לילדים שלנו כל הזמן כמה אנחנו אוהבים אותם, אבל לצד המילים צריכה להיות גם תחושה של אהבה, קירבה ושייכות. אין דבר ממלא יותר, נותן ערך עצמי ובטחון מהתחושה שההורה מתעניין בי, במה שאני מרגיש, בחוויות שלי ולא רק במה אכלתי ומה למדו במפגש.

ילד בגן ילדים. ShutterStock
יש לקחת בחשבון את הגיל של הילד/ShutterStock

מה שואלים?

נסו לחשוב על עצמכם, מה הייתם רוצים שבן/בת הזוג ישאלו אתכם? סביר שפחות על הדברים הטכניים ויותר על החוויה הכללית. במילים אחרות, השאלה "איך היה בגן?" לא אמורה לספק תשובות קונקרטיות או להוות חקירה, אלא להפנות תשומת לב אמיתית לחוויה, לתחושות ולקשיים ולכן יש למצוא את הקו הדק שבין התעניינות לתחקיר.

תזמון - הם חיכו לנו, התגעגעו, החזיקו את הביחד בנפרד לאורך כל היום והנה שוב החיבור החשוב והממלא הזה - בראש ובראשונה צריך לתת לו מקום של כבוד, הרי הפרידה בבוקר היא צד אחד של המטבע ובצד השני יש את החיבור המחודש - זה ממש לא הזמן לשאול שאלות ודאי לא לשיחה עמוקה. חכו לתזמון נוח יותר כמו טיול משותף, או ארוחה בשביל לגלות התעניינות ופחות "על הדרך".

שליטה בסביבה - כדי לייצר שיחה צריך לשלוט במשתני הסביבה, בגירויים ובמסיחים השונים. כך למשל שיחה באוטו כאשר אנחנו נוהגים והמבטים נפגשים דרך המראה אינה איכותית. גם בקרב מול הטלויזיה יש לנו יותר סיכוי להפסיד. נסו לשמור את השיחה לרגעי קירבה בהם מעורבים קשר עין ומגע שכמו "מאתחלים" את מערכת הקשר שלנו (כן כן, זה גם אומר לשים את הטלפונים בצד).

מודלינג - בשביל לדעת לשתף צריך לשמוע שיתופים. שתפו את הילדים שלכם בפרטים מהיום שלכם, על הפקקים, על הטלפון מסבתא, על הקניות שצריך לעשות, על החברה שאיתה לא נפגשתם מזמן. לשיתוף לא חייב להיות מסר חינוכי, או פואנטה - עצם השיתוף הוא מעניין כשלעצמו, התחילו ותתפלאו כמה הפרטים הקטנים מעניינים את הילדים הקטנים שלנו.

רמזים ותיווך - הילדים שלנו צריכים קצת תומכי זיכרון בשביל לשתף, הכירו את סדר היום בגן והתחילו משם, שאלו על הפינות השונות, המשחקים הספציפיים, היעזרו בשמות הילדים, בתכני המפגש ובשירים, הזכירו את משחקי החצר ואת החוגים שמתקיימים בגן. במידה והגננת שלחה תמונות השתמשו בהן על מנת לעורר את הסיפורים מחדש ולהחיות את הפרטים.

עזרו להם להרחיב - אנחנו רגילים לנהל שיחות עם מבוגרים אבל עם ילדים זה שונה, עלינו להוביל יותר, אז עם כמה שזה נחמד לשמוע שהיה כייף נסו לשאול יותר במטרה לשמוע יותר - "מה היה כייף?" "עם מי?" "מה היה לא כייף?"

אל תגזימו - יש לקחת בחשבון את הגיל של הילד, את טווח הקשב שלו ולא להציף אותו בשאלות. שאלו מקסימום שתיים שלוש שאלות ונסו לגוון בכל יום עם שאלות שונות. כך לאורך השבוע, תוכלו לקבל תמונה מקיפה יותר.

התאפקו - הרבה פעמים, בלי כוונה (ובטח שלא בזדון), קשה שלנו לשמוע על בעיות או אתגרים של הילדים מבלי להכניס את הדעה שלנו, את הפתרון הנכון, את הביקורת או ההסברים. חשוב להתאפק ולשאול אותם בשביל לשמוע ולא בשביל לשפר. תנו להם לחלוק, לשתף ולספר ושימרו את הביקורת או הלמידה לזמן אחר. כך נוכל להבטיח שהילד לא ירגיש תחת "חקירה" או יחשוש מהטפות וימשיך לשתף אותנו.

שחקו יחד - אפשר ללמוד המון על עולמו של הילד, על החוויות שלו והתפיסה שלו דרך משחק משותף, זיכרו לא תמיד השאלות צריכות להיות ישירות והשיתוף יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות.

ולבסוף חשוב לזכור ששום דבר אינו מובן מאליו, כאשר הילדים משתפים שבחו אותם, הודו להם, וכבדו את מקומם.

קבלו כמה דוגמאות - לגזור ולשמור:

· מה גרם לך לחייך היום? למה?
· מי ישב לידך במפגש? בארוחת הבוקר? על מה דיברתם?
· מה החוק בגן שהכי קשה לך איתו? מה היית משנה?
· האם הכריך היה טעים? רוצה משהו אחר?
· מה גרם לגננת שלך להתרגז היום? מה גרם לה ממש לשמוח?
· היה היום ילד שהיה לו קשה? למה? מה עשית?
· מה תרצה לעשות / להמשיך מחר?
· מה היה היום הכי מצחיק?

נכתב על ידי דנה אמר - מנתחת התנהגות מוסמכת, בעלת תואר שני בחינוך מיוחד מאוניברסיטת בר אילן, מרצה ומלווה הורים משפחות וצוותים חינוכיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ילדה אוכלת בגן הילדים. ShutterStock
חשוב לזכור ששום דבר אינו מובן מאליו/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דנה אמר, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully