וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תאמל"קו להם: ההסברים המפורטים שאתם חייבים לילדים שלכם

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 5.10.2023 / 11:14

זה לא תמיד קל ולפעמים אתם חסרי סבלנות, אבל הסיכוי לשיתוף פעולה מצד הילדים עולה אם תסבירו להם מה עומד מאחורי המילים שלכם

אימא ובת מסתכלות מהחלון. Natalia Bostan, ShutterStock
הסבירו להם איך הצד השני מרגיש/ShutterStock, Natalia Bostan

אתם מנסים לשמור עליהם, לדאוג שלא יסכנו את עצמם או את הסביבה, לחנך אותם וללמד אותם להתנהג בחברה, אבל לפעמים אתם פשוט לא מצליחים להסביר את עצמכם מספיק טוב. הפער הזה יכול לנבוע מחוסר סבלנות במקרים מסוימים, מכעס רגעי או שאתם שוכחים שמדובר בילדים שרואים אחרת את העולם מכם, המבוגרים.

מדריכי הורים רבים מסבירים על הצורך בהסבר הגיוני, ברמה שהילדים יוכלו להבין, כדי לזכות בשיתוף הפעולה שלהם ובהבנה מה עומד מאחורי הבקשות שלכם, ההפצרות ושאר המסרים שאתם רוצים להעביר להם. אז איפה תוכלו לפרט קצת יותר כדי שהמילים שלכם יחדרו והילדים שלכם באמת יבינו אתכם? הנה מספר דוגמאות שאתם ודאי מכירים מהיומיום שלכם:

אסור, אני לא מרשה!

עם יד על הלב, כמה פעמים ביום אתם משתמשים במשפט הזה בדיוק? זה יכול להיות סביב משהו מסוכן שהילדים עושים כמו לטפס על שולחן גבוה בבית, או משהו שנוגד את הערכים שלכם וכללי ההתנהגות בבית כמו לדחוף את אחיהם הקטן או להשליך אוכל על הרצפה.

נכון, אתם בהחלט צריכים להעביר את המסר שאין מקום להתנהגות כזאת, אבל אם תשלבו את ההסבר מאחורי האיסור יעלה הסיכוי להבנה ושיתוף פעולה מצדם. אז מה אפשר להגיד? למשל: "אני רוצה לשמור עליך שלא תאבד שיווי משקל ותיפול ותקבל מכה חזקה", "אני דואג שאחיך לא ייפגע כפי שאני דואג שאתה לא תיפגע" או "אם תזרוק אוכל אנחנו נצטרך לנקות אחריך ולא יישאר לנו זמן לשחק אחרי הארוחה".

זה לא יפה לעשות ככה

זה באמת לא יפה לא לשתף חבר או להגיד מילה מעליבה, אפילו לכם, אבל עד כמה הילדים שלכם מבינים את ה"לא יפה" הזה ועד כמה זה משנה להם? לא בטוח שיותר מדי. אז במקום להסתפק במשפט סתום שכזה, הסבירו להם איך הצד השני מרגיש: "איך היית מרגיש אם גם אותך לא היו משתפים? היית עצוב, נכון?", "כשאתה מדבר אלי ככה אני מאוד נעלבת ממך וכואב לי בלב" וכדומה.

כי אנחנו ההורים שלך ואנחנו מחליטים

גם אם רעיונית אתם מחליטים, כשמתעורר ויכוח עם הילדים סביב משהו שאתם רוצים שהם יעשו והם לא עושים, אין לכם שום שליטה בסיטואציה. לכן משפט שכזה לא צפוי לשנות יותר מדי את המתרחש. אתם רוצים שהם ילכו לישון, למשל, וזה לא מצליח? אל תגידו שככה אמרתם "וזהו", אלא תנסו להסביר את עצמכם: "כבר מאוד מאוחר, אני רוצה ללכת להתקלח ולישון ואני לא יכולה לעשות את זה כל עוד אתה ער", "אתה תהיה עייף מאוד מחר כי כבר מאוחר ולא תישן מספיק" וכו'.

זה לא בריא

עד כמה שמירה על הבריאות ברורה לילדים שלכם? הם בסך הכל ילדים, אתם חושבים שהם באמת מבינים כמוכם את ההשלכות של זלילת ממתקים? יש לכם הזדמנות ללמד אותם מניסיונכם ואף לשתף אותם בחוויות שלכם: "אם אוכלים הרבה מתוק זה מזיק לשיניים שלך, ומאוד חשוב שנשמור עליהן", "הבטן שלך תכאב אם תאכל עוד ממתקי גומי", "כשאני הייתי קטן לא אהבתי לצחצח שיניים לפני השינה וסבלתי מחורים בשיניים, לא כדאי לך לעשות כמוני" וכדומה.

חשוב לציין כי מתן ההסברים המפורטים הוא לא ערובה לכך שהילדים שלכם יהפכו להיות צייתנים ברגע או יתנהגו מראש באופן בו לא תצטרכו בכלל להעיר להם, אבל הפירוט, הדוגמאות והעצירה להעביר את מה שעומד מאחורי המילים שלכם, יגבירו את הסיכוי להבנה ומשם לשיתוף פעולה פורה יותר מצדם.

אמא צעירה מקריאה ספר לתינוק. ShutterStock
יש לכם הזדמנות ללמד אותם מניסיונכם ואף לשתף אותם בחוויות שלכם/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully