וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חווית סטרס בהיריון בתקופת המלחמה

בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 12.10.2023 / 10:10

כולנו חווים ימים קשים של זעזוע, כאב, חוסר ודאות, פחד ועצב. איך התחושות שלנו משפיעות על העובר שלנו ומה נוכל לעשות כדי לסייע לנו ולו או לה?

אישה בהריון. ShutterStock
אל לך להילחץ מכך שאת חוות סטרס/ShutterStock

הימים האחרונים קשים עבור כולנו. כולנו נחשפות למראות זוועה, לאירועים אישיים כואבים, תינוקות וילדים רכים שהופרדו מהוריהם או איבדו אותם. המחשבה על כך קשה לכולנו, אך חשיפה למקרים כאלה קשה ומסוכנת עוד יותר לנפש ולבריאות שלנו בזמן היריון.

הגיוני שאתן חוות עצב, פחד, כעס וגם חוסר אונים. מאוד יכול להיות שגם הגוף שלכן מגיב לכל מה שקורה סביבנו. אם אתן חשות דופק מואץ, לחץ בחזה, שינויי תאבון, קשיי הרדמות או לחילופין עייפות מרובה, כאבי ראש, קשיי ריכוז או דאגות בלתי פוסקות. חשוב שתדעו שכל אלה הגיוניים מאוד כתגובה לסטרס. אלה תגובות הגיוניות למציאות בלתי הגיונית אותה אנו חווים כרגע.

יחד עם זאת, לא היינו רוצים לתת לתחושות הללו את כל המקום, עד שישתלטו עלינו. לחרדה יכול להיות אופי מדבק ומשתק והיא גם יכולה להשפיע על העובר, עלינו ועל הלידה שלנו. אולם, ההשפעה אינה נקודתית וגם אינה מיידית ולכן אל לך להילחץ מכך שאת חוות סטרס.

חשבי על זה שהעובר שבתוכך קשור אליך ומושפע ממך ולא יכול להיות אחרת. עכשיו יש לך תפקיד כמו עוד מעט כשהוא יהיה בחוץ, לדאוג לך וגם לו או לה וזו המשימה החשובה ביותר שלך.

אז מה את יכולה לעשות כדי לדאוג לכם?

- אל תהיי לבד. אם יש לך בן או בת זוג שנמצאים לצידך שתפי אותם בתחושותייך. אם את לבד או שבן זוגך גויס, נסי להיות עם קרובי משפחה או חברים. תמיכה חשובה מאוד והיא ממש כוח מגן מבחינה נפשית.

- מנני את צריכת החדשות שלך. כולנו סקרנים והחדשות מאוד זמינות לנו בטלוויזיה, באינטרנט ובכל המדיות החברתיות. אבל, צריכה מוגברת של חדשות, בעיקר תמונות וסרטונים, היא טריגר מאוד גדול לחרדה ולעיתים אף למראות קשים שקשה להתנער מהם לאחר מכן.

- נסי לשמור על שגרה. אם את נדרשת לעבוד או לטפל בילדים גדולים יותר, יתכן כי את מרגישה שזה עול שמכביד עליך. אולם, השגרה היא מבורכת והיא אחת הדרכים העיקריות לשמירה על חוסן ועל שפיות. אני מציעה לך להסתכל על המטלות שלך ככאלה שדורשות ממך לתפקד, לא מאפשרות לך להיגרר לצפייה מרובה בחדשות ולא נותנות לך לשקוע בדכדוך או חרדה גבוהה מדי.

- חשבי מה את יכולה לעשות? רבות מאיתנו מרגישות חוסר אונים נוכח המצב. במיוחד אם בני הזוג נמצאים במילואים או אם קרובינו חווים אובדן, שכול או פגיעות קשות. יש אזרחים רבים שזקוקים לסיוע במגוון אופנים. גם מעשה קטן יכול לסייע לאחרים ולך להרגיש תחושה של משמעות. ושוב, עשיה מייצרת חוסן ומגנה מפני השפעותיו של סטרס.

- נסי להיזכר מה עזר לך בתקופות קשות בעבר- לצערנו רובנו כבר חווינו מצבים של מלחמה, חוסר ודאות ואולי אף כאב ואובדן. נסי להיזכר בכוחות שלך ומה עזר לך להתגבר על מצבים קשים בעבר. הנפש שלנו לרוב מצליחה להתאושש ולהחלים ממצבים שבבו העת נראים לנו כבלתי אפשריים. חשוב לזכור זאת.

- עשי פעולות שמרגיעות אותך- שמעי מוזיקה, נגני או רקדי, סדרי את הבית או תאפי, כל דבר שהוא תרפויטי עבורך יכול להיות מבורך

- השתמשי בדרכים יעילות להרגעה- תרגלי נשימות, מיינדפולנס, דמיון מודרך וכל פעילות שיש לה יכולת הרגעתית. נסי למצוא טכניקה יעילה שאת מתחברת אליה, שהיא קצרה ויכולה לשמש אותך במהלך היום. למשל, תרגלי נשימה בה תקחי שאיפה בספירה עד 4, החזיקי את האוויר למשך 3 שניות נוספות והוציאי את האוויר בספירה עד 5. חזרי על נשימה זו מספר פעמים עד ליצירת רגיעה. חשוב לנסות ולפנות כ 5 דקות ביום לרגיעה ותרגול מעמיק יותר, כדי שטכניקת הנשימות תהיה זמינה לך ותסייע לרגיעה ברגעים שתהיי זקוקה לה.

אם את מרגישה שכל זה לא מספיק עבורך ואת חווה רמות גבוהות של סטרס שקשות עבורך אני ממליצה לך לפנות להתייעצות ועזרה טיפולית. יתכן והעזרה תהיה חד פעמית ויתכן והיא תהיה ממושכת יותר, בהתאם לצורך שלך. יש מוקד עזרה טלפוני של מרפאת חווה בתל השומר ומוקדים נוספים בבתי החולים, קווי הסיוע והמרפאות ברחבי הארץ.

ושנדע כולנו ימים של שקט ובטחון

הכותבת היא דר' מורן אינפלוס, פסיכולוגית קלינית, חוקרת באוניברסיטת רייכמן ומרצה בתחומים של הורות ופסיכולוגיה.

אישה בהיריון מחזיקה תמונת אולטראסאונד. ShutterStock
חשבי על זה שהעובר שבתוכך קשור אליך ומושפע ממך ולא יכול להיות אחרת/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully