וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לשלב מתוק בצורה מאוזנת ובריאה בתפריט של הילדים?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 28.11.2023 / 9:07

להקפיד על מינון הגיוני ולהעדיף מאכלים home made - כך תחיו בשלום עם הסוכר ותגבשו הרגלי אכילה נכונים

ילד קטן אוכל עוגת שוקולד בחוץ. ShutterStock
אתם לא צריכים להגביל את הילדים שלכם בסיטואציות חברתיות או ארוחות משפחתיות/ShutterStock

בואו נשים את זה על השולחן: ילדים ומבוגרים אוהבים סוכר. ניתן לייחס לכך את הסיבה האבולוציונית - תינוקות יונקים נחשפים לחלב האם המכיל אחוז גבוה של לקטוז וטעמו מתוק ונעים. בנוסף, סוכר מהווה אספקת אנרגיה זמינה ומהירה.

עד כאן הכל נשמע טוב, אז היכן הבעיה? עדי רסולי, דיאטנית קלינית לתינוקות ופעוטות מבקשת להרחיב בנושא ומצביעה תחילה על הדפוס המאפיין אכילת סוכר: ככל שאנחנו צורכים אותו יותר - כך אנחנו מחפשים אותו יותר ובתדירות גבוהה יותר. במקביל, בעידן השפע של היום, אנחנו ניזונים ממזון פחות "נקי" או טבעי, וככזה יש לו השפעה מורכבת על בריאות ילדינו. לא בכדי ארגוני בריאות שונים ממליצים לדחות הכנסה של סוגר מוסף לתפריט עד גיל שנתיים.

סוכר אחד - שמות שונים לו פרוקטוז, סוכרוז, סוכר קנים, סוכר אורגני, סוכר קוקוס, סירופ תירס ועוד. בחלק מהמקורות הללו ישנם כביכול יתרונות תזונתיים, אך השפעתם הסוכרית עדיין נוכחת, כך שמכל מקור שהוא - כדאי לכוון להפחתה.

האם כדאי לא לחשוף לסוכר בכלל?

סוכר הוא חמקמק והוא משולב בלא מעט מוצרים בתעשיית המזון, מה שמגדיל את ההזדמנויות של ילדים צעירים להיחשף לסוכרים בצורות שונות. הרגלים הנוצרים בתחילת החיים ישמשו את הילדים הלאה. רוצים שהילד לא יאכל הרבה סוכר בבגרותו? חישבו טוב מתי אתם חושפים אותו לכזה ובאיזו תדירות.

ישנם הורים שחוששים שאם לא יתנו מתוק לילד הוא יפתח חסך, אך חשוב לדעת שחסך מתפתח כאשר מונעים משהו ממישהו. תינוק לא יפתח חסך למתוק כל עוד הוא לא יודע שהוא קיים. אם החלטתם לחשוף, החליטו על התדירות, הגודל של המנה המתוקה וההרכב שלה.

אז איך חושפים למתוק בצורה מאוזנת?

כללים - תחילה, אתם יכולים להחליט על כללים מסוימים. למשל, מותר לאכול מתוק על הבוקר, אבל לא ממתקים ארוזים או מעובדים. מה כן אפשר? קאפקייק, מאפין או עוגה ביתית.

המרת מקורות הסוכר - בהמשך, ערכו רשימה של מקורות הסוכר בתפריט שלכם ושל הילדים וחשבו אילו מזונות תוכלו להמיר במוצר חלופי בריא ומזין יותר. לדוגמה, החליפו דגני בוקר, שתייה ממותקת, מעדני חלב וכו' בארטיק ביתי או עוגה ביתית בהם תפחיתו את כמות הסוכר ועוד.

קביעת הכמות והתדירות - החליטו מהי התדירות השבועית והיומית לאכילת מתוק, גם כזה שהוא Home made.

שימו לב לשיח שלכם סביב נושא אכילת המתוק

לא תמיד מרגיש בנוח לומר לילד שלכם להפסיק לאכול. עם זאת, כדאי לעשות הבחנה בין להפסיק לאכול לבין להפסיק לאכול מזון שהוא לא איכותי ומזין. מזון שומני וסוכרי עלול לגרום לילדים ליהנות עד כדי אכילה מרובה מדי ושם נדרשת ההתערבות ההורית.

ומה עושים עם הכיבודים והממתקים מחוץ לבית?

אתם לא צריכים להגביל את הילדים שלכם בסיטואציות חברתיות או ארוחות משפחתיות. קבלו את זה שהם כנראה יאכלו ממתקים במסגרות, אצל חברים או באירועים. אם יש ביכולתכם להשפיע על המזון המוגש באירועים חברתיים, נסו להתנדב ולהכין בעצמכם מאכלים בריאים, הציעו להימנע משתייה מתוקה וכו'.

ילד מצחיק. ShutterStock
הרגלים הנוצרים בתחילת החיים ישמשו את הילדים הלאה/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully