וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ניתן לעכב את מחלת הדמנציה ואפילו להוריד את הסיכון לתחלואה

ד"ר גלית סגל

עודכן לאחרונה: 21.9.2023 / 16:52

תרופה עדיין אין לדמנציה, שנגרמת בין השאר ממחלת האלצהיימר. אבל יש פתרונות שיכולים לסייע בעיכוב המחלה ואפילו במניעתה. לרגל יום האלצהיימר הבינלאומי שחל היום, מומחית מסבירה מה ניתן לעשות כדי לסייע להורים שלנו לעבור בטוב את התקופה הקשה בחייהם

זוג קשישים. ShutterStock
תרופה - אין, אבל אורח חיים בהחלט משפיע. דמנציה/ShutterStock

בישראל מאובחנים כ-150,000 איש עם דמנציה. דמנציה (קיהיון) היא תסמונת המתבטאת בירידה קוגניטיבית, פגיעה בתפקודי החשיבה הגבוהים של המוח והיחלשותם. כך למשל הזיכרון נפגע, ההתמצאות ועוד.

התסמונת יכולה לנבוע ממספר מחלות. השכיחות בהן, הן אלצהיימר ונזקים מוחיים מצטבר כתוצאה מאירועים מוחיים חוזרים. דמנציה נחשבת למחלה של הגיל המבוגר מאחר והיא נדירה בקרב אוכלוסייה צעירה ושכיחותה עולה עם הגיל.

שאלות רבות מופנות לצוותים הרפואיים כיצד ניתן להפחית או לצמצם את הסיכון ללקות בדמנציה בעתיד. נכון, עדיין לא הומצא כדור הפלא שיכול לטפל בדמנציה, אבל קיימים פתרונות רבים שנועדו להפחית את הסיכונים והתגברות המחלה.

אורח חיים משפיע על הופעת המחלה ועוצמתה

משפט המפתח במניעת דמנציה הוא "אורח חיים בריא". שמירה על תזונה מאוזנת, משקל גוף תקין, קיום אורח חיים פעיל ולא יושבני, כל אלו גורמי מפתח בשמירה על בריאותינו בכל ההיבטים, וגם בהיבט של בריאות המוח ודחיקת הירידה הקוגניטיבית. ככל שנתחיל להקפיד על אורח חיים בריא בגיל צעיר כך הבריאות תטיב, אולם אף פעם לא מאוחר מדיי להתחיל.

חשוב לציין שבגיל המבוגר נדרשת זהירות והדרכה מקצועית למי שמתחיל בפעילות גופנית חדשה או שינוי תזונתי חד שלא היה מורגל בו בעבר. מרכיבים נוספים לאורח חיים בריא הם הימנעות מעישון, הימנעות משתייה מופרזת של אלכוהול, הקפדה על שינה טובה והפחתת מצבי לחץ.

היבט נוסף המשפיע בצורה משמעותית על בריאות המוח שלנו הוא איזון מחלות כרוניות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, ויתר שומנים בדם. מחלות אלו מעלות סיכון לחסימות של כלי הדם ולפגיעה באיברים רבים בגוף, הקפדה על טיפול מתאים ואיזון של מחלות אלה מסייעים בהפחתת החמרת המחלה והגדלת הסיכון. לקיחת אחריות על ניהול מצבנו הרפואי היא המפתח לתוצאות טובות לטווח הרחוק.

זוג מבוגר רץ ביער. ShutterStock
כן, לשמירה על כושר תועלת ממשית בעיכוב דמנציה/ShutterStock

הקשר בין ראייה ושמיעה לדמנציה

נקודות נוספות שיש לשים לב אליהן, בעיקר בגיל מבוגר יותר בהקשר של מניעת או עיכוב דמנציה, נוגעות במצב הרוח, פעילות חברתית ותפקוד החושים. קשרים חברתיים ומניעת בדידות - חיוניים לבריאותנו הנפשית, ובריאותינו הנפשית קשורה קשר הדוק לתפקוד הקוגניטיבי. השירות הסוציאלי בקופת החולים יכול לסייע במציאת מסגרות מתאימות ליצירת קשרים חברתיים ולהפגת הבדידות.

החושים, ובעיקרם שמיעה וראייה, נחלשים אצל כולם עם הגיל, אולם לא כולם מודעים להשפעה של ירידת שמיעה וראייה על התפקוד הקוגניטיבי. אז מה מומלץ לעשות? יש לפנות לצוות המרפאה להכוונה, לבדיקות הערכה תקופתיות של מצב הראיה והשמיעה, להקפיד על התאמת אביזרי עזר בהתאם להמלצות המקצועיות - התאמת משקפי ראיה, מכשירי שמיעה, ולא פחות חשוב, התמדה בשימוש שוטף באביזרי אלו.

כלים נוספים שעומדים לרשותנו בשמירה על חדות המוח הם התרגול והשימור הקוגניטיבי, שילוב של תעסוקה ופנאי, כל אחד בהתאם להעדפות האישיות שלו. במאוחדת למשל, ניתן לקבל הדרכה מתאימה במסגרת סדנאות לגילאי 65 ומעלה או סדנאות לשימור קוגניטיבי. בנוסף, בקופה פתחנו לאחרונה מוקד טלפוני ייעודי לדמנציה בו ניתן לקבל הכוונה ומידע בנושא.

מומלץ לבקר אחת לתקופה אצל רופא המשפחה שישלח לבדיקות דם תקופתיות תואמות לגיל, לוודא שנשמרות רמות ויטמינים מתאימות, איזון של בלוטת התריס, מאגרי ברזל מלאים, ובדיקות נוספות לפי המצב הרפואי האישי, כפי שהרופא המטפל המכיר אותנו יודע להתאים לנו.

לסיכום, לא תמיד ניתן למנוע דמנציה, אך בהחלט ניתן לעכב את התחלתה ואת התקדמותה, הבריאות בידיים שלנו.

ד"ר גלית סגל היא מנהלת תחום הגריאטריה במאוחדת מחוז צפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully