וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נטע אלחמיסטר חשפה: גילו לי סוכרת הריון. מה לאכול כדי לשפר את המצב?

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 19.9.2023 / 13:04

נטע אלחמיסטר, דוגמנית ואושיית רשת מובילה, שנמצאת בחודש השני להריונה, חשפה כי היא סובלת מסוכרת הריון. מומחה מסביר במה מדובר, מה לאכול כדי לשפר את המצב ואילו סוגי אימוני כושר הכי יעזרו למצב

נטע אלחמיסטר. אינסטגרם, צילום מסך
סובלת מסוכרת הריון. נטע אלחמיסטר עם הבטן ההריונית/צילום מסך, אינסטגרם

הדוגמנית ואושיית הרשת נטע אלחמיסטר חשפה לפני כחודשיים כי היא ובעלה הכדורגלן רמי גרשון מצפים לילד ראשון, בן בכור. מאז היא משתפת בעמוד האינסטגרם שלה תמונות מאחד ההריונות הכי פוטוגניים שנראו בביצה, אבל כעת היא חושפת שלא הכל הולך חלק.

בסטורי שהעלתה בשבוע שעבר לעמוד האינסטגרם שלה סיפרה אלחמיסטר כי לאחר שעברה בדיקת העמסת סוכר שגרתית, גילתה כי היא סובלת מסוכרת הריון: "לא הכל מושלם ועובר חלק כמו שזה נראה. אחרי בדיקת העמסת מי סוכר גיליתי שיש לי סכרת הריון", כתבה הדוגמנית, שנמצאת בחודש השביעי להריון, על רקע תמונה של מכשיר לבדיקת רמת הסוכר בדם.

אז מה זה סוכרת הריון? מה צריך לעשות אחרי שקיבלת את האבחנה? פרופ' שרון מסלוביץ, מומחה ברפואת נשים, מיילדות, גינקולוגיה ופריון במכבי שירותי בריאות ומנהל מחלקת חדרי לידה ומיונים באיכילוב עם כל מה שחשוב לדעת על סכרת הריון.

מהי סוכרת הריון?
"סוכרת הריון היא סוג ייחודי של מחלת הסוכרת שמתגלה לראשונה במהלך ההריון, בדרך כלל במחצית השנייה. במצב זה, רמות הסוכר בגוף האם גבוהות ברמה העלולה להזיק לעובר. הדבר נובע מהפרשת הורמונים מהשלייה שמתנגדים לפעולת האינסולין בגוף ועל כן מפריעים להכנסת הסוכר מזרם הדם אל תוך התאים לצורך שימושו. במצבים אלה נותרת רמת סוכר גבוהה בדם האם שעוברת גם לעובר.

"העובר ינסה להוריד את רמת הסוכר הזאת לערכים הטובים עבורו על-ידי הפרשת אינסולין מהלבלב שלו (הלבלב העוברי). אינסולין זה לא אמור להיות מופרש ברחם באופן רגיל ועלול להוביל לפגיעה בבריאותו של העובר כבוגר צעיר אם לא יטופל".

אלחמיסטר עוד שיתפה שהופנתה לדיאטנית שלדבריה "הסבירה לי שהפתרון הוא להמשיך לעשות ספורט כמו שאני עושה ולשמור על מספר עקרונות תזונה", כתבה, לפני שפירטה מהם אותם עקרונות. "אכילה כל ארבע שעות, לאכול בעיקר פחמימות מורכבות ועשירות בסיבים על חשבון הפחמימות הפשוטות, ולשלב בכל ארוחה שומן וחלבון".

סלט בורגול ועדשים של אחלה. יח"צ, אפיק גבאי
מומלץ לאכול פחמימות מורכבות. כמו כאן למשל - סלט בורגול ועדשים/אפיק גבאי, יח"צ

הדיאטנית של אלחמיסטר צודקת?
"היא צודקת מאוד בדבריה וקיבלה עצות רפואיות מצויינות. העיקרון שצריך להבין הוא שלא מדובר בסוכרת רגילה. במקרה הזה אנחנו רוצים להוריד את רמות הסוכר שהעובר צריך להתמודד איתו. אנחנו רוצים להוריד את רמות הסוכר מתחת לרמה של היומיומיות שהיינו יכולים להכיל.

"לכן חשוב לעשות שינוי תזונתי, ושינוי באורח החיים והגברת הפעילות הגופנית. ב90% מהמקרים דיאטה ושינוי תזונתי יכולים לאזן את הסוכר ללא תרופות. השינוי התזונתי נועד כדי להתגבר על תנגודת האינסולין. האינסולין נועד להכניס סוכר מזרם הדם לתאים, וכאשר פעולתו נתקלת בתנגודת של הסוכר, הסוכר נשאר בדם ולא מתפרק. לכן, השינוי הראשון שאנחנו רוצים לעשות הוא לא להכניס מראש את הסוכר לגוף".

יש עוד דברים שכדאי לשים לב אליהם מבחינת תזונה?
"כן, בהחלט, חשוב להקפיד לא להיות בצום ארוך מדי, ולכן נמליץ לאכול במרווחים קבועים יחסית, ולהשתדל לא לפתוח פער של יותר משלוש שעות בין ארוחה לארוחה. ביום צריכות להיות שלוש ארוחות גדולות ושלוש קטנות, שביניהן עושים עצירה מוחלטת של אכילה.

"חשוב גם לא לאכול מזון עם סוכר שזמין מאוד לגוף, כלומר פחמימות פשוטות כמו פסטה ולחם לבן שמתפרקות במהירות. אנחנו ממליצים לנשים עם סוכרת הריון לאכול פחמימות מורכבות, כמו קטניות (עדשים, חומוס, שעועית ועוד) או מוצרים מקמח מלא.

"דגש נוסף הוא על אכילה בעיקר של חלבונים ושומנים, שמתפרקים לאט מאוד וגורמים לכך שספיגת הסוכר תהיה מאוד מתונה. לכן, אמנם חשוב לאכול כמות מוגדרת של פחמימות מורכבות ביום בשביל ההתפתחות של העובר, אבל להתמקד בעיקר בשומנים, חלבונים וירקות".

נטע גם התייחסה לפעילות גופנית כחלק מהטיפול, האם מדובר בדבר משמעותי?
"פעילות גופנית חשובה מאוד בהתמודדות עם סוכרת הריון. פעילות גופנית אירובית עוזרת בעיקר להוריד את רמות הסוכר ולהכניס את הסוכר לשרירים. יתרה מכך, פעילות גופנית משפרת לאורך זמן את מה שעומד בבסיס הסוכרת - התנגודת לאינסולין. אנשים שעושים ספורט באופן קבוע למעשה משפרים את מצב תנגודת האינסולין שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully