וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצות הדרך שעשויות לשנות את עתיד החולים

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן הריאה

14.9.2023 / 14:39

סרטן הריאה נחשב עד כה למחלה הממארת הקטלנית ביותר. לרגל הכינוס העולמי שנערך בימים אלו בסינגפור, רופאים ישראלים מספרים על פריצות הדרך והמחקרים החדשים לטיפול במחלה

בווידאו: רופאים ישראלים מספרים על פריצות הדרך והמחקרים החדשים לטיפול בסרטן ריאות/צילום: אינטרוויזיה

השבוע התקיים כנס ה-WCLC - הכנס המדעי החשוב והמשמעותי ביותר בעולם בתחום סרטן הריאה. הכנס התקיים בסינגפור ובמהלכו השתתפו גם רופאים ישראלים ממרכזים רפואיים שונים ברחבי הארץ. העמותה הישראלית לסרטן ריאה מביאה את עיקרי המחקרים פורצי הדרך שעשויים לשנות את חייהם של חולים רבים בישראל ובעולם.

פרופ' דורית שחם | הרחבת הקריטריונים לבדיקות סקר לאבחון מוקדם

פרופ' דורית שחם - מנהל יחידת דימות ריאות ו-CT במרכז הרפואי הדסה: "נושא בדיקות הסקר הפך למעניין וחשוב וחלה התקדמות גדולה. אחת הסוגיות שעלו בכנס הייתה האם להרחיב את בדיקת הסקר מעבר לאוכלוסיות בסיכון ואלו בדיקות נוספות יכולות לסייע לנו כמו בדיקות דם או ביופסיות נוזליות. בנוסף נערכו דיונים כדי ללמוד האם בינה מלאכותית (AI) יכולה לעזור לנו למצוא מי בסיכון או לנבא למי יש סיכון לתחלואה". פרופ' שחם התייחסה גם לתוכנית תיג"ר שנערכת בישראל - תוכנית פיילוט לאבחון מוקדם של סרטן הריאה למעשנים בני 50-75 עם 20 שנות עישון של קופסה ביום או יותר. "התוכנית פועלת במרפאות ייעודיות של קופת החולים וכדאי לפנות לרופא המשפחה כדי לבחון אפשרות להצטרף לתוכנית שיכולה לסייע באבחון מוקדם".

פרופ' יאיר בר | הטיפולים לפני ואחרי הניתוח

פרופ' יאיר בר מנהל יחידת הריאה, במכון האונקולוגי בשיבא: "המגמה העיקרית שאנחנו רואים במחקרים שפורסמו בשנים האחרונות וגם בכנס הזה היא בטיפולים לפני ואחרי הניתוח. בקרב חולי סרטן ריאה בשלב מוקדם יחסית שיש להם סיכוי להגיע לריפוי מלא באמצעות ניתוח, ניתן לשפר את התוצאות באמצעות טיפולים הניתנים בחלק מהמקרים לפני הניתוח ובחלק מהמקרים אחרי הניתוח". בנוסף, פרופ' בר יחד עם ד"ר טליה שנצר קותיאל הציגו בכנס מחקר הכולל סיכום נתונים שנאספו מארבעה מרכזים רפואיים ישראליים על קווי טיפול אחרי כימותרפיה וקרינה הניתנים לחולים בשלב 3.

פרופ' ניר פלד | בדיקת דם שמסייעת להחליט האם יש צורך באימונתרפיה אחרי ניתוח

פרופ' ניר פלד מנהל המערך האונקולוגי בבית החולים שערי צדק: "בכנס הוצגו מספר מחקרים שתומכים במגמה לפיה למתן אימונתרפיה לפני הניתוח יש אימפקט הרבה יותר גדול מאשר מתן הטיפול אחרי הניתוח. עם זאת, אין עדין מספיק מעקב ארוך כדי להוכיח הארכת חיים משמעותית כתוצאה מהוספת הטיפול הזה. בנוסף עלה בבירור שבדיקות דם שנועדו לבחון שארית מחלה בזרם הדם הוכחו כסמן מבדל בין אלו שיורווחו לאלו שאינם זקוקים לטיפול אימנותרפי לאחר הניתוח והדבר הזה צפוי להיות מאוד משמעותי בחולים"

סרטן ריאות. ShutterStock
"אנחנו רואים התקדמות בטיפול בחולים נתיחים – כאלו שמאובחנים בשלב מוקדם"/ShutterStock

פרופ' יקיר רוטנברג | שיפור ההישרדות מ-11 ל-19 חודשים

פרופ' יקיר רוטנברג מנהל מחלקת האשפוז במרכז הרפואי הדסה ומומחה בגריאטריה אונקולוגית בבית החולים הדסה: "בכנס הנוכחי הוצג מחקר על תוספת של מעכבי VEGF - תרופות שגורמות לנורמליזציה של כלי דם המובילים לחדירת תאי T בצורה מוגברת ובכך לשפר את התגובה החיסונית נגד הגידול. התוצאות של המחקר הוכיחו שיפור בהישרדות החולים שקיבלו את הטיפול במעכבי VEGF לעומת אלו שקיבלו את הכימותרפיה הסטנדרטית מ-11 ל-19 חודשים ושם אנחנו מצפים ש'הזנב' של החולים שיבריאו בעתיד - יהיה גדול יותר"

ד"ר דיימיאן אורבן | התקדמות בטיפול בחולים נתיחים

דיימיאן אורבן מנהל מחלקה אונקולוגית ומנהל המרכז לאבחון מהיר של סרטן בשיבא: "אנחנו רואים התקדמות בטיפול בחולים נתיחים - כאלו שמאובחנים בשלב מוקדם. כאשר נותנים לחולים אלו טיפולים מסוג אימונתרפיה או טיפולים ביולוגים - בהתאם בסוג הגידול - קיים שיפור במצבם של החולים. האופן שאנחנו מטפלים כיום שונה מאוד מהאופן שטיפלנו לפני עשור - גם לחולים עם מחלה גרורתית וגם לחולים עם מחלה מוקדמת".

ד"ר פיליפ בלומנפלד | השפעה של טיפול בקרינה ממוקדת בשילוב אימונותרפיה

ד"ר פיליפ בלומנפלד מומחה לרדיותרפיה קלינית, מנהל תחום ריאה לגידולי ריאה בבית החולים הדסה: "ישנם חולי סרטן ריאה בשלב ראשון שלא יכולים לעבור ניתוח ובמקום זה נותנים להם קרינה במינון גבוה באופן ממוקד והתוצאות הן טובות. במחקר שהוצג בכנס לקחו החוקרים את קבוצת החולים הזו וחילקו אותה לשניים - חלקם קיבלו קרינה ממוקדת בלבד וחלקם קיבלו קרינה בשילוב טיפול אימונותרפיה. הממצאים הראו בקרב חולים שקיבלו הקרנות עם אימונתרפיה היו פחות אירועים של חזרת מחלה בעתיד ושיעורי תגובה גבוהים יותר".

רופא מחזיק ביד צילום ריאות. ShutterStock
"בכנס הוצגו תוצאות חיוביות של משך זמן ללא התקדמות המחלה"/ShutterStock

ד"ר הדס גנץ-סורצקי| תוספת כימותרפיה לחולים עם מוטציה ב-EGFR

ד"ר הדס גנץ-סורצקי רופאה בכירה במחלקת גידולי ריאות במרכז הרפואי שיבא על ממצאי מחקר FLAURA2: "המחקר בדק חולים עם סרטן ריאה גרורתי עם מוטציה מסוג GFRE שביקש לבדוק את היעילות והבטיחות בתרופה אוסימרטיניב בשילוב עם כימותרפיה. בכנס הוצגו תוצאות חיוביות של משך זמן ללא התקדמות המחלה, ולמעשה הוכח ששילוב של כימותרפיה עם אוסימרטיניב משפר את הזמן עד להתקדמות המחלה בעיקר לחולים עם מחלה גרורתית במוח. אומנם יש תוספת רעילות לשלב הזה אבל זו רעילות שאנחנו יודעים לנהל מצוין"

ד"ר אליזבטה דודניק| הטיפול בסרטן מסוג תאים קטנים

ד"ר אליזבטה דודניק, אונקולוגית ריאות ומנהלת תחום אונקולוגיית ריאה באסותא מרכזים רפואיים:" במהלך הכנס הוצג עדכון חשוב ממחקר גדול שבדק תוספת של התרופה האימונתרפית אטזוליזומאב בתוספת כימותרפיה לחולים עם סרטן ריאה מסוג תאים קטנים. על פי הממצאים כ-10% מהמטופלים הצליחו לשרוד שנים ארוכות בזכות האימונתרפיה וזה הישג חשוב. לצערנו אין לנו עדין ביו-מרקר שיכול לאפיין מראש אלו המטופלים יכולים להפיק תועלת מהטיפול ויחיה שנים רבות". ד"ר דודניק סיפרה גם על המחקר שהם מנהלים באסותא והוצג בכנס: "המחקר מתייחס לאוכלוסיית חולים בסרטן ריאה נוירואנדוקריני בשלב מתקדם שבוחן מתן אימונותרפיה יחד עם כימותרפיה. עד כה גייסנו שמונה חולים והמחקר עדין פעיל".

ד"ר טליה שנצר-קותיאל |נוגדנים חדשים שמעוררים תקווה

ד"ר טליה שנצר- קותיאל רופאה מומחית באונקולוגיה העוסקת בתחום גידולי ריאה ומערכת עיכול בקריה הרפואית רמב"ם: "סרטן ריאה מסוג תאים קטנים זו מחלה מאוד אגרסיבית שנגרמת לרוב מעישון. במשך שלושים שנה אנחנו מטפלים בכימותרפיה וב5-6 שנים האחרונות פותחו תרופות אימונותרפיות למחלה הזו לחולים גרורתיים בקו ראשון. בכנס האחרון מדברים על מגמה של טיפולים מסוג ADC (Antibody-drug conjugates) שהם נוגדנים שאליהם מחוברת כימותרפיה. הנוגדן מזהה חלבון על פני התא הסרטני והוא נכנס לתוך התא והכימותרפיה משתחררת שם. אנחנו רואים תגובות מאוד יפות לטיפול. בכנס הנוכחי הציגו מחקר בשלב מוקדם אבל עם תגובה של 50% מהחולים וזה בהחלט מעורר תקווה".

ד"ר שני שילה | שורה של בשורות משמעותיות

ד"ר שני שילה מנכ"לית ומייסדת העמותה הישראלית לסרטן ריאה שנבחרה גם לתפקיד יו"ר הועדה של נציגי החולים מטעם האיגוד הבינלאומי לחקר סרטן הריאה (IASLC): "כנס זה מהווה את הבמה המרכזית למחקרים משמעותיים שנערכו השנה ונוגעים לטיפול בסרטן הריאה. היכולת לאפיין את המחלה לתתי סוגים רבים מחייבת גישות טיפוליות שונות ולהתפתחות מתמדת של אפשרויות חדשות. השנה אנו רואים לא מעט בשורות בטיפול בשלבים מוקדמים של המחלה, למחקרים רבים הכוללים קומבינציות של טיפולים שונים במטרה לבחון כיצד לשפר את היעילות של הטיפולים הקיימים וכן למענה לתתי סוגים נדירים יותר של סרטן הריאה. בנוסף, אבחון מוקדם של סרטן הריאה באמצעות בדיקת סקר תופס יותר מקום בדיוני הכנס ואנו נחשפים לניסיון ולהתקדמות בנושא זה במדינות שונות".

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן הריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully