וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנאביס רפואי והפחתת כאב מפריצת דיסק: כיצד להימנע מתופעות לוואי?

בשיתוף סאיקי

13.9.2023 / 6:48

כאב כרוני הוא מהמחלות השכיחות שאיתן מתמודדת הרפואה המודרנית. בין 40%-11% מהאוכלוסייה סובלים מכאב כרוני כלשהו [1]. לרגל חודש הכאב הכרוני הבינ"ל, שאלנו את ד"ר רובינסון, מומחה לאורתופדיה, ממה נגרם כאב כרוני והאם קנאביס רפואי יכול להועיל להפחתה בכאב?

משאף סאיקי לקנאביס רפואי. כפיר זיו,
"גם במינונים הנמוכים המשאף מספק הקלה מהירה בכאב"/כפיר זיו

כאבי גב תחתון, פריצת דיסק, כאבי ברכיים, כאב מקרין לרגל... נשמע לכם מוכר? כאב מוסקולוסקלטלי הוא כאב שרירים שמופיע באזור מסוים או במספר אזורים, במקביל, במערכת השריר והשלד. אזורי השכיחות הגבוהה לכאבים הם: עמוד השדרה (גב וצוואר), מפרקים ושרירים. ישנם גורמים שונים שאחראיים על התפתחות הכאב באזורים אלו.

מתי הכאב נחשב כרוני?

"באורתופדיה, כאב שנמשך בין שלושה לשישה חודשים נחשב כרוני", מסביר ד"ר דרור רובינסון, מומחה לאורתופדיה. לדבריו, "יש כאבים שהם בעלי אופי מכני (שבר, קריעה וכדומה), ויש כאבים שבעלי אופי "מקרין". הקרנה מעצב אחד לעצב באיבר אחר, למשל: כאב גב מקרין לרגל, לאורך הגפה. ויש כאבים עצביים, שנובעים מפגיעה בעצב ולכן הכאב מרגיש כמו נמלים שהולכות על הרגל או היד ותחושת שריפה. כאבים אורתופדיים שהופכים לכרוניים פוגעים משמעותית באיכות החיים וביכולת התפקוד היומיומי התקין."

האם לכאב כרוני יש מאפייני גיל או סגנון חיים?

"כאב כרוני מאפיין יותר את העולם המערבי ואורח חיים יושבני. באופן כללי וגס אפשר להגיד שכל עוד השרירים פועלים היטב, לא יהיה כאב כרוני. ניתן למצוא חריגים, כמובן, אבל זה הכלל. גם מצבי "סטרס" מעלים את הסיכון לכאבים כרוניים. "לחץ מתמשך שוחק את הגוף, בשלב מסוים. השחיקה מתבטאת בתסמונת שנקראת אי ספיקה יחסית של בלוטת יותרת הכליה, מה שפעם קראו לה "תסמונת היאפים": חוסר יכולת של הגוף להתמודד עם מצב לחץ מתמשך. הגוף שלנו נועד גם לעמוד במצבי סטרס יחסית גדולים, אפילו גדולים ממה שאנחנו חווים, בד"כ, ביום יום. מצד שני, הגוף צריך רגיעה. היום ישנן "התראות", רשתות חברתיות, ווטצאפ עבודה מסביב לשעון - לכן אין שקט. היכולת להירגע נאבדת ויש לזה השפעה".

כיצד נגרמים כאבים כרוניים ממקור עצבי?

"כאבים כרוניים ממקור עצבי יכולים לנבוע מפריצת דיסק, פציעות, קרעים וחבלות, היצרות תעלת השדרה ועוד. אנחנו יודעים שלכ-30-40% מהאוכלוסייה ישנן פריצות דיסק שהם בכלל לא מודעים אליהן. וכשהן פורצות לא ניתן להעריך את "גיל" הפריצה. זו גם הסיבה שהרבה פעמים התערבויות ניתוחיות לא פותרות את כל הבעיה, כי מראש הבעיה אינה רק הדיסק."

אלו טיפולים יעילים להפחתת מכאב כרוני ממקור אורתופדי?

"כאשר הבעיה היא מכנית (שינוי מבנה או צורה, למשל שבר) אז הפתרון הוא מכני (תיקון השינוי והחזרת מצב לקדמותו) וזה אומר פתרון שמרני או ניתוחי. במקרים אחרים, צריך לחשוב על פתרונות יותר כוללניים. בחלק מהמקרים, ניתוח להוצאת הדיסק לא יפתור את הכאבים של המטופל. לכן, הרבה פעמים צריך לחשוב על פתרונות כוללניים יותר, מאשר טיפול נקודתי", מסביר ד"ר רובינסון. "צריך לבחון את המטופל ולהסתכל עליו בצורה הוליסטית - לא רק על נקודה אחת; האם השינה שלו תקינה? מה מידת המועקה שלו ואיך אפשר להקל עליה? איזו פעילות גופנית הוא עושה והאם היא מעלה פעילות של מערכת עצבית סימפפטית שלא מאפשרת ריפוי? בנוסף, צריך לחשוב על מידת הדלקתיות בגוף. הרבה פעמים דלקת כרונית נגרמת מהשמנה או ממזונות שמעלים דלקת. יש בהחלט הרבה מאוד ממדים שצריך להסתכל עליהם לפני שמחליטים איך מתמודדים עם כאב כרוני".

משאף סאיקי לקנאביס רפואי. סאיקי מדיקל,
"משאף מדיד שהטכנולוגיה שלו מסוגלת להנגיש מינונים נמוכים מאוד של החומרים הפעילים"/סאיקי מדיקל

מה דעתך על טיפול בקנאביס להפחתה בעוצמת כאבים כרוניים?

בין מגוון האפשרויות, כמו: זריקות, תרופות משככות כאבים, ניתוחים וטיפולים שונים, יש לרופאים פתרון נוסף בארגז הכלים: טיפול בקנאביס רפואי. "קנאביס רפואי יכול להשפיע במספר מישורים, כמו הרגעה, הפחתה של חרדות, שיפור איכות השינה - אם דיברנו קודם על סטרס כמקדם כאב כרוני ועל טיפול הוליסטי - הקנאביס בהחלט יכול לעזור. וכל אלו משפיעים גם על הפחתת תפיסת עוצמת הכאב ויוצרים את ההשפעה המיטיבה שאנחנו מחפשים. מצד שני, הקנאביס משפיע באופן שונה על אנשים שונים. חשוב לזכור שאחרי הכול מדובר בצמח טבעי. משתנים כמו חשיפה לשמש, כמות מים או מאפייני הקרקע והסביבה שהצמח סופג גורמים לשונות גבוהה בין הצמחים, לעיתים אפילו באותו אזור גידול. השונות בצמח שממנו לוקחים את התפרחות לשימוש בשאיפה או למיצוי בשמן, מביאה להשפעות לא צפויות. הנושא מאוד מורכב", מבהיר ד"ר רובינסון.

מהן צורות המתן לקנאביס המאושרות בישראל?

ישנן שתי תצורות מתן: שאיפה (משאף מדיד, עישון וופורייזר) ובליעה (מיצוי קנאביס בשמן) "ההשפעה המהירה ביותר של קנאביס היא בשאיפה, דרך הריאות. עישון הקנאביס היא דרך הצריכה השכיחה בישראל. הבעיה היא שעישון לא הולך טוב עם רפואה, קשה לרופא להמליץ על עישון." מסביר ד"ר רובינסון, "מיצוי קנאביס בשמן אינו צורה פופולרית בתחום הכאב הכרוני, פחות מ-10% מבעלי הרישיונות. זאת משום שהשמן לא משפיע בצורה טובה על הכאב. בנוסף, ישנה חשיפה גבוהה לתופעות לוואי בגלל נטילת מינון יתר של טיפות".

משאף מדיד ומחסנית לקנאביס רפואי: להתחיל לאט - במינון מופחת

דרך מתן מומלצת בשאיפה היא באמצעות משאף מדיד. "המשאף היחיד בישראל הוא SyqeAir של חברת המד-טק סאיקי. המשאף מספק הקלה מהירה על הכאב ומאפשר לאדם לתפקד היטב. למשאף יש יתרון לאנשים שרוצים להישאר פעילים". SyqeAir הוא משאף מדיד שהטכנולוגיה שלו מסוגלת להנגיש מינונים נמוכים מאוד של החומרים הפעילים מתפרחת הקנאביס (באירוסול). אם בעישון מדברים ב"גרמים", המשאף מנגיש 4 מינונים שונים של THC במיקרוגרמים. במקום להתעסק עם התפרחת, המטופל רוכש מחסניות שבתוכן מאוחסן הקנאביס ומרגע הכנסת המחסנית למשאף, למטופל זמינות 60 שאיפות עד להחלפת המחסנית הבאה. גם במינונים הנמוכים המשאף מספק הקלה מהירה בכאב (בזכות הספיגה בריאות).

חברת סאיקי מציעה למטופליה ליווי אחיות צמוד בתקופת ההסתגלות לטיפול, כאשר במהלכו מותאם לכל מטופל המינון האישי שלו; מינון שיש לו את ההשפעה הטובה ביותר על הפחתת הכאב, במינימום (ולעיתים בכלל לא) תופעות לוואי [2], בהשוואה לצורות המתן האחרות [3]. הליווי בחינם למטופלי משאף ומחסנית SyqeAir. זו הטבה ששווה כסף. המינונים הנמוכים שהמטופל שואף בקביעות, ממזערות את הסיכון לגלישה למינון יתר שעשוי לגרום לתופעות לוואי, כמו תחושת "היי" או טשטוש. וכשהכאב פוחת, ויחד עם זאת אין פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי או ביכולת הריכוז, המטופל יכול להישאר פעיל, ללכת לעבודה, לטפל בילדים...

קנאביס או תרופות?

"אני לא חושב שצריך להיות מאבק בין קאנביס לתרופות אחרות. תמיד אפשר לשלב", אומר ד"ר רובינסון. "כשאתה נותן לאנשים ברירה, כ-75 אחוזים מהם יעדיפו להיות תחת השפעה של קנאביס ולא תרופה אופיאטית. תרופות חוסמות ומפעילות מעגלים במוח ובעצבים וזה מה שמשפיע. לכן בזמן שרוב התרופות הנרקוטיות יאבדו את הפעילות שלהם עם הזמן, בקנאביס ההיענות היא יותר גבוהה וזה טיפול שמחזיק יותר זמן מהניסיון שלי. הרבה פעמים צריך להקשיב למטופל, הוא חייב להיות במרכז, ולכן בניגוד לתרופה שאנחנו רושמים לקחת פעמיים ביום, קנאביס צריך להתאים לאדם בהתאם לאפקטיביות עבורו - במינונים נמוכים ועקביים שניתן לחזור עליהם שוב ושוב, כמו שניתן לקבל באמצעות המשאף."

"המשאף והמחסנית של סאיקי זה טיפול לאנשים שרוצים לחזור ולתפקד טוב"

"כחמישה אחוזים מהמטופלים שלי משתמשים במשאף של חברת סאיקי", אומר ד"ר רובינסון. לצערי, הרבה אנשים מעדיפים לעשן, וזה דבר שהמדינה צריכה לפתור, בטח כאשר ישנו פתרון טכנולוגי בטוח יותר. כאשר אדם נמצא במצב ש-85 אחוזים מהאנשים משתמשים בעישון - כדרך הטבע הוא יפגוש יותר אנשים שיגידו לו שעישון עוזר. ולכן חשוב החלק של ההסברה: עישון זה עישון. המטופלים נושמים עשן עם חומרי בעירה עם כל המשמעויות הלא טובות. נזקי עישון, מינון שאין לדעת השפעות פסיכואקטיביות... התעסקות, ריח... השפעה על הסביבה."

"שני הדברים הגדולים שאפשר לראות: כ-63 אחוזים מהמטופלים שלי במשאף ובמחסנית של חברת סאיקי מתמידים בטיפול לאורך זמן. זה אומר שזה עוזר להם. אחוז המתמידים בשמנים ובתפרחות עומדת על 50 אחוזים. ובנוסף, ולא פחות חשוב - אנשים לא נמצאים תחת השפעה פסיכואקטיבית. המשאף מאפשר להם לתפקד. לכן אם מדברים על אוכלוסייה שמשאף ומחסנית SyqeAir מתאימים לה - זה אנשים שרוצים לחזור לעבודה ולהיות נורמטיביים - זו בדיוק האוכלוסייה שזה מתאים לה". אומר ד"ר רובינסון.

לפרטים היכנסו לאתר סאיקי

1. Neville A, Peleg R, Singer Y, et al. Chronic Pain - A Population Based Study. IMAJ 2008;10:676-680
2. Aviram J, et al. (2022) PAIN Reports. 7(3). e1011. לאחר תקופת טיטרציה בליווי אחות סאיקי
3. Aviram, J. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.

בשיתוף סאיקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully