וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהלך החריג של חברת התעופה הוא שמנופוביה, לא פחות

ד"ר רז הגואל, דעה

עודכן לאחרונה: 4.9.2023 / 14:03

חברת התעופה חברת קוריאן אייר הודיעה שהיא מתכווננת לערוך שקילות פומביות לנוסעים טרם העלייה למטוס, בדיקה ש"חיונית לבטיחות פעולות הטיסה", לדבריהם. ד"ר רז הגואל חושב שזה מהלך מבזה ומשפיל

שדה תעופה אינצ'און שבדרום קוריאה/צילום: זיו ריינשטיין

במשך שנים פגשתי במרפאתי באלפי מטופלים הסובלים מעודף משקל קיצוני והשמנת יתר חמורה. נחשפתי לקשיים ולאתגרים שלהם במאבק במחלה שהפכה כבר למגפה המודרנית בעולם המערבי. למרות שההתמודדות במאבק להשיל כל קילוגרם היא קשה ולא פשוטה כלל, ההתמודדות עם הדעות הקדומות, הביקורת החברתית ובעיקר השמנמופוביה - היא קשה אף יותר.

בימים האחרונים אנחנו עדים לתופעה מצערת: חברת התעופה חברת קוריאן אייר (Korean Air) - שטסה גם לישראל - הודיעה שהיא מתכווננת לערוך שקילות פומביות לנוסעים שלהם טרם העלייה למטוס על מנת לוודא שמשקל הכבודה אינו חריג. לטענתם הסיבה למהלך היא על מנת להיענות לדרישת המחוקק, שמעוניין לקבל נתונים מדויקים על המשקל הממוצע של הנוסעים והמטען שלהם.

לדברי החברה, בדיקה זו חיונית לבטיחות פעולות הטיסה, ו"בטיחות הנוסעים נמצאת בראש סדר העדיפויות שלהם". למעשה, קוריאן אייר אינה החברה הראשונה שעושה זאת - חברת אייר ניו זילנד (Air New Zealand) הכריזה על מהלך דומה בחודש יולי האחרון.

מטוס של חברת קוריאן אייר. ShutterStock
מטוס של חברת קוריאן אייר/ShutterStock

רעיון שיגרום להשפלה וביזוי

אומנם איני מתיימר להבין בתחום בטיחות בתעופה אבל אני בהחלט יודע כי השמנה זו מחלה. כבר לפני מספר שנים ארגון הבריאות העולמי וההסתדרות הרפואית בישראל הגדירו אותה ככזו שגורמת למחלות רבות נוספות כמו מחלות לב, סוכרת, סרטן וכדומה. במשך שנים אנשים סברו שהשמנה נובעת אך ורק מאורח חיים לא נכון, מתזונה לקויה ומהיעדר מוטיבציה אישית. תפיסה זו הובילה לביקורת חברתית על הסובלים מעודף משקל ומהשמנת יתר ולהטביע על מצחם סטיגמה של "עצלנים" ו"חלשי אופי". כיום אנחנו כבר מבינים שהשמנה היא מחלה כרונית והיא נובעת ממכלול של גורמים גנטיים, רפואיים, סביבתיים ונפשיים. בהקשר לכך, חשוב להדגיש שלחולים אין שליטה על רבים מהגורמים האלו.

הרעיון של חברת התעופה להעמיד את הנוסעים בעמדת הצ'ק אין ולהעלות אותם על המשקל עלולה לגרום להשפלה וביזוי. תופעה זו רק תחמיר את הבעיה ולא תסייע למגר אותה. אומנם חברות התעופה טוענות שבשלב הזה הן לא יגבו תשלום נוסף על Overweight אבל נדמה שהחלטה זו תשתנה בעתיד וייתכן שעם מגמת ההשמנה בעולם שרק הולכת וגדלה, בעוד שנים ספורות הסובלים מהשמנה יאלצו לפתוח את הארנק על כל פאונד או קילוגרם עודפים.

איש לא היה מעלה על דעתו וכולם היו נזעקים אילו היו עושים אפליה של נוסעים החולים במחלות אחרות, אולם דווקא במחלת ההשמנה הדבר מתקבל בשיווין נפש. זה המקום לציין שלחברות התעופה יש כבר מוניטין גרוע בכל הקשור ליחס לסובלים ממחלת ההשמנה. חלק מהן מאלצות נוסעים כבדי משקל לשלם על מושב כפול, כך שייתכן שהן משתמשות בתירוץ הבטיחותי כאִצְטְלָה על מנת להגדיל את רווחיהן תוך שהם פוגעים ברגשותיהם של מיליוני בני אדם ברחבי העולם.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אנשים שסובלים מהשמנת יתר. ShutterStock
אנשים שסובלים מהשמנת יתר/ShutterStock

לא רק חברות התעופה סובלות משמנופוביה

עם מחלת ההשמנה יש להתמודד כמו כל מחלה באמצעות כלים רפואיים. ראשית יש להבין את השורש של הבעיה - נדרשים אבחן את הטריגר האישי להשמנה אצל כל אדם (גנטי, הורמונלי, תרופתי, רגשי וכו') ורק לאחר מכן לבנות את תכנית טיפול מתאימה.

למרבה הצער, לא רק חברות התעופה סובלות משמנופוביה. גם בקהילה הרפואית ישנם כאלו שלוקים בסטראוטיפיזציה כלפי מטופלים עם משקל עודף. חלק מהרופאות והרופאים נוטים לייחס כל בעיה רפואית לקילוגרמים העודפים של המטופל. גרוע מכך, לא פעם מטופלים 'זוכים' להערות פוגעניות מרופאים על הנראות שלהם. חשוב להבהיר, אפשר ולעיתים רבות גם צריך לשוחח עם מטופל שמן על משקל שלו - רק צריך לדעת מתי ובאיזה אופן לעשות זאת.

ההשמנה היא מגפה עולמית, ולמעלה ממחצית האוכלוסייה בישראל סובלת מעודף משקל או מהשמנת יתר. יש בהחלט צורך חיוני ומיידי לטפל במחלה, כדי לשפר את בריאות חיי המטופלים ולמנוע מחלות נוספות נלוות. עם זאת, שקילות פומביות ו'ענישה כלכלית' באמצעות תשלום נוסף בשער הכניסה למטוס אינן יעילות למעט הגדלת הרווחים של חברות התעופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully