וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את המרפאה שמטפלת באסונות של רופאי האסתטיקה

עודכן לאחרונה: 7.9.2023 / 11:28

הביקוש העולמי הגדל והולך להזרקות קוסמטיות, העלה במקביל את הביקוש לרופאים שיתקנו עיוותים שנגרמו בעקבות הזרקות לא מוצלחות. אלא שמרפאות כאלו הן נדירות. ביקרנו במרפאה כזו בהולנד, שאם תרצו להגיע אליה, תיאלצו להמתין חצי שנה או יותר

סיבוכים של פעולות קוסמטיות. Erasmus Medical Center,
כן, הטיפולים גם משתבשים. מטופלת שעברה סיבוך וטופלה/Erasmus Medical Center

בשנים האחרונות הפכו טיפולי הקוסמטיקה לשכיחים ברחבי העולם כולו, וכמובן גם בישראל. אם בעבר נשים היו שומרות עליהם בסוד מחשש שיצחקו עליהן, היום יותר ויותר ידועניות מפרסמות שהן עוברות טיפולים אסתטיים מבלי להתבייש. ועדיין מנגד יש את אלה שגם אם "רואים להן את העבודה על הפנים", יכחישו בתוקף. אבל יש פעמים שההכחשה לא עוזרת. זה קורה פעמים רבות כשמשהו בטיפולים האלה משתבש.

אחד המקרים הכי זכורים מהעת האחרונה הוא של הזמרת בת ה-51 איגי וקסמן שסיפרה במאי האחרון כי עברה הזרקה של חומצה היאלרונית שהסתבכה וגרמה לפנים שלה להתנפח. וקסמן סיפרה כי במשך חצי שנה היא נטלה סטרואידים ואנטיביוטיקה ובמהלכן עברה כמה המסות של החומר בפנים שלא ממש עזרו, עד שעברה טיפול במהלכו נחשפו כל המקומות בהם הייתה חומצה בפניה בעזרת אולטרה סאונד המותאם לפנים.

זה אולי נשמע לכם טריוויאלי אבל האמת היא שמדובר במכשור חדש שנבנה על ידי חוקרים מהולנד שפתחו את מרפאת הסיבוכים - היחידה מסוגה בעולם - שכשמה כן היא, עוסקת בתיקונים של טיפולים שלא צלחו (מילה מכובסת למה שבאמת תראו במרפאה ההולנדית).

"המקום היחיד בעולם שזה קורה בו"

"הידע עדיין מרוכז במקום בודד והוא נמצא כאן, במרפאה היפה הזאת. לא משנה כמה רופאים טובים יש, ויש בישראל רופאים טובים, הם לא נחשפים אליו. מה שקורה פה נדיר, וזה המקום היחיד בעולם שזה קורה בו"

במרכז הרפואי Erasmus שבלב העיר רוטרדם בהולנד, אליו הוזמנו כאורחות של ד"ר חגי בצר, רופא שיניים ומרכז תחום אסתטיקה בבית הספר לרפואת שיניים של אוניברסיטת ת"א שהגיע אל המרפאה הזו והעומדים בראשה וביקש ללמוד מהם כל מה שהם יודעים כדי להביא את הידע הזה כאן לארץ למטופלות שלו, אבל גם לרופאים המטפלים בהן.

"הידע עדיין מרוכז במקום בודד והוא נמצא כאן, במרפאה היפה הזאת", אומר בצר, "לא משנה כמה רופאים טובים יש, ויש בישראל רופאים טובים, הם לא נחשפים אליו. מה שקורה פה נדיר, וזה המקום היחיד בעולם שזה קורה בו".

ד"ר פיטר ולתיוס, העומד בראש המרפאה הייחודית הזו, הוא בעצם אבי השימוש באולטרסאונד לטיפולים אסתטיים, והוא זה שהכניס את מכשיר האולטרה סאונד לשימוש. שימוש באולטרהסאונד נראה טריוויאלי? אז ממש לא.

ד"ר פיטר ולתיוס במרכז הרפואי Erasmus. ליהי שורש, מערכת וואלה!
"50 אחוזים מהמקרים שאנחנו רואים כאן, חלק קשים, היו נחסכים, אלמלא לרופאים היו כלים מתאימים לטיפול. מדובר בהליך כירורגי רפואי ויש להתייחס אליו כך". ד"ר פיטר ולתיוס/מערכת וואלה!, ליהי שורש

לדבריו של ד"ר ולתיוס, שמפעיל את המרפאה הזו כבר 12 שנים, וראה רק בשנה האחרונה 350 מטופלות ומטופלים (כ-12 אחוזים אגב הם גברים שמזריקים מילוי לשרירים) שמגיעים לכאן מרחבי העולם, "עברנו מאולטרסאונד שרואים בו תינוקות וכלי דם, שהם עמוקים יותר, לרזולוציה שמאפשרת לראות קטן ושטחי". הוא מסביר כי "50 אחוזים מהמקרים שאנחנו רואים כאן, חלק קשים, היו נחסכים, אלמלא לרופאים היו כלים מתאימים לטיפול. מדובר בהליך כירורגי רפואי ויש להתייחס אליו כך".

ואכן, האולטרה סאונד הוא "גיים צ'יינג'ר" מפני שהוא מאפשר לוולתיוס ועמיתיו, וגם לד"ר בצר כאן בארץ, לראות איזה חומר בדיוק הוזרק למטופלת, ובהתאם להתאים לה את הטיפול. הוא גם מראה להם האם החומר מזויף, וכמובן - איפה בדיוק הוזרק ומה גרם לסיבוך.

סיבוכים של פעולות קוסמטיות. Erasmus Medical Center,
"אחת הסיבות שיש סיבוכים היא מפני שמזריקים את חומרי המילוי לשריר במקום לשכבות השומן"/Erasmus Medical Center

מזריקים למקום הלא נכון

ד"ר בצר מסביר כי אחת הסיבות שיש סיבוכים היא מפני שמזריקים את חומרי המילוי לשריר במקום לשכבות השומן. "לעור יש חמש שכבות. עור, שומן שטחי, שריר, שומן עמוק ועצם, אנחנו אמורים להזריק לשכבה העליונה או התחתונה של השומן, אבל הרבה פעמים מזריקים בטעות לשריר. מסביב לשריר יש מעטפת גידית ששומרת על החומר והוא יכול להישאר שם במשך שנים ולגרום לכאבים".

הוא מסביר כי "אפילו כשמנסים כבר להמיס את החומצה ולהוציא אותה - אם לא מזריקים בדיוק למקום שהיא נמצאת בו, זה לא עוזר, וההמסה לא אפקטיבית". זו הסיבה שלדבריו, "לאולטרה סאונד יש את הפוטנציאל להיות הסטטוסקופ של הרפואה האסתטית, גם בעת טיפול קוסמטי, ובוודאי במצבים של סיבוכים".

והנה החלק המפתיע - רוב המטופלות שיגיעו לכאן, אם לא כולן, הגיעו בעקבות הזרקה של חומר מילוי, כמו חומצה היאלרונית ולא בעקבות בוטוקס. למה מפתיע? משום שרוב האנשים שתשאלו, כולל כותבת שורות אלה, חוששים יותר מבוטוקס - כנראה מהסיבה שהוא "רעלן" שמשתק שרירים, ואילו החומצה ההיאלרונית, היא "חומר טבעי", אבל מסתבר שהיא טומנת יותר סיכונים - בכל זאת כאשר יש 100 מיליון מדי שנה בעולם - הסיכון עולה. בנוסף, בוטוקס מתפנה מהגוף מהר יותר מחומצה, שיכולה להישאר בו שנים.

הסיבוכים לא נגמרים

אל המרפאה היפה והסטרילית הזו נכנסים מטופלים, מרביתן מטופלות, אחת אחרי השנייה. לכל אחת יש סיפור משלה, חומר שונה, שהוזרק במיקום אחר בגוף. אבל לכולן משהו משותף - הן פנו לרופא על מנת שיתקן דבר שהפריע להן. הן בטח לא ציפו לתוצאות שקיבלו ולעוגמת נפש הגדולה, חלקן אף חודשים רבים אחרי שעברו את ההליך הקוסמטי.

אצל רוב המטופלות לא תראו בהכרח את הסיבוך במבט ראשון ויידרש מבט מיומן, אבל אצל חלקן האסון מתרחש ממש במרכז הפרצוף. כך היה עם מטופלת מבוגרת שהגיעה יחד עם בעלה ועם נפיחות איומה מתחת לעינה שנגרמה מבקטריה. מתברר שהיא מסתובבת כך כבר שלושה חודשים ואף אחד לא הצליח לפתור לה את הבעיה, למרות שניסו.

ד"ר טום דקטס, שותפו של ד"ר ולתיוס, דוקטורט בתחום הסיבוכים האסתטיים המתמחה בנזקים שנגרמים לגוף בעקבות המפגש של החומר המוזרק ושל מערכת החיסון, כועס למראה האישה שנכנסה ולמשמע דבריה על כך שהיא מסתובבת עם הנפיחות והכחול בעינה חודשים. אחרי שהוא בודק אותה במכשיר האולטרה סאונד הוא מחליט לנסות לנקז את החומר בהתאם לממצאים שראה ולמיקומים. זה כואב, והיא לא מנסה להסתיר את זה, אבל אולי עכשיו בשילוב האנטיביוטיקה שנתן לה היא תוכל להפסיק להסתתר ולהתבייש.

ד"ר דקטס מסביר כי פעמים רבות הסיבוכים נגרמים בשל תגובה של הגוף. "כשמזריקים חומר זר לדף, הוא מגיב, אבל במקרה של חומצה היאלרונית מערכת החיסון מפסיקה להתנגד. אצל אנשים מסוימים, הגוף דווקא כן מגיב. זה קורה בגלל גנטיקה, אבל ראיתי את זה גם לא מעט גם בתקופת הקורונה". לדבריו אסור לעשות פעולות קוסמטיות במשך שבועיים אחרי חיסוני קורונה.

מטופלת שניה שאנחנו רואים עברה לפני כמה שנים הזרקה של חומר מילוי - סיליקון במקרה הזה לישבנה, ומאז סובלת מכאבים. זו אומנם תופעה שאנחנו פחות רואים פה בארץ, אבל נחשבת שכיחה יותר בארה"ב ובקהילות של יוצאי אפריקה באירופה. בעזרת השימוש באולטרה סאונד, ד"ר דקטס מצליח לראות כי מדובר בסיליקון אבל למרות המאמצים להמיס אותו הוא לא מצליח להיפטר מהמצבור ונותן למטופלת טיפול תרופתי ומורה לה על לבישת תחתוני לחץ. הסיבה לדבריו לכאבים במקרה שלה היא טיב החומר והפיזור שלו. "לפעמים במקרים כאלה מזריקים שני ליטרים של סיליקון לישבן , רק לא מספרים למטופלת שהוא עלול לרדת גם לקרסוליים ולרגליים", הוא אומר.

ד"ר פיטר ולתיוס במרכז הרפואי Erasmus. ליהי שורש, מערכת וואלה!
"בניגוד למה שרבים חושבים, חומרי מילוי יכולים להישאר בפנים גם 5 עד 10 שנים". ד"ר ולתיוס במרפאה/מערכת וואלה!, ליהי שורש

המטופלת הבאה שראינו כבר הגיעה לידיו המסורות של ד"ר ולתיוס. היא צעירה, יפה, והאמת היא שבמבט ראשון לא ניתן לראות דבר על פניה, אבל היא מתלוננת על גושים וכאבים באזור הסנטר והפה אחרי שהזריקה לפני למעלה משנתיים. היא כבר עברה ניסיון של המסה במרפאה אחרת אך הוא לא צלח. בעזרת האולטרה סאונד ולתיוס מצליח לראות היכן בדיוק החומר נמצא ומסביר לנו כי "בניגוד למה שרבים חושבים, חומרי מילוי יכולים להישאר בפנים גם 5 עד 10 שנים". הוא בוחר לנסות ולהמיס לה את החומר, רק בניגוד לרופא הקודם, הוא מצויד באולטרה סאונד שמכוון אותו להיכן להזריק את האנזים הממיס שאמור לפרק את החומר מבפנים. ד"ר ולתיוס מספר כי מחקרים שהם ערכו הראו להם שחומרי ההמסה וחומרי המילוי לא מתערבבים. "ממש כמו מים ושמן - ולכן יש צורך, גם כאשר עוברים המסה - לעשות אותה במדויק".

המטופלת האחרונה שחתמה את הביקור שלנו, היא גם המקרה הכי קשה שראינו פה, ללא עוררין והיא השאירה אותנו פעורי פה. מדובר על אישה כבת שישים עם גוף ספורטיבי ושמור, שהגיעה עם פנים נפוחות ומודלקות מאוד, עם סנטר שהתנפח למימדי ענק. זו לא הפעם הראשונה שהיא מגיעה לפה. לפני חמישה שבועות היא כבר עברה כאן המסה, אבל דבר לא השתנה. משהו במראה שלה ובסיפור שהיא מספרת לא מסתדרים. היא אומרת לד"ר שהטיפול האחרון שהיא עברה היה לפני שלוש שנים והתגובה המוגזמת היא דלקתית והיא מתרחשת לטענתה אחרי ביקור בחמאם ובספא.

מטופלת אצל ד"ר פיטר ולתיוס במרכז הרפואי Erasmus. ליהי שורש, מערכת וואלה!
מקרה קשה של מטופלת שהתמכרה לטיפולים/מערכת וואלה!, ליהי שורש
ד"ר פיטר ולתיוס במרכז הרפואי Erasmus. ליהי שורש, מערכת וואלה!
ד"ר פיטר ולתיוס במרכז הרפואי Erasmus/מערכת וואלה!, ליהי שורש

אחרי בדיקה מהירה - ולתיוס מבין שזה לא הסיפור, אבל הוא ממשיך לטפל בה ומנסה להוציא את חומרי המילוי הרבים שראה באולטרה סאונד. והוא אכן מוציא כמויות אדירות, אבל יש עוד דרך. אחרי שהמטופלת יוצאת מהחדר הוא יספר לנו שלדעתו היא הזריקה לבדה את החומר. "יכולתי לראות שהחומר חדש. יש יותר מדי ממנו וגם הוא נראה לא באיכות טובה", הוא אומר. "גם ראיתי לפי סף הכאב שלה, שהיא מורגלת במחטים וככל הנראה היא הזריקה לעצמה. במצב כזה אני לא יכול להמשיך לטפל בה והיא חייבת לפני הכל לפנות לטיפול פסיכולוגי".

כמובן מדובר במקרה קיצוני שהוא מתי מעט מתוך המטופלות שמגיעות - אבל הוא רק מספק לנו עוד הצצה - לא רק לסיבוכים - אלא גם למחיר שנשים רבות מוכנות לשלם בשביל להיראות צעירות יותר ולפוטנציאל ההתמכרות.

הכותבת הייתה אורחת של ד"ר חגי בצר במרפאת Erasmus MC

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully