וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלות מדלקות חוזרות בשתן? זו כנראה הסיבה העיקרית

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 5.9.2023 / 12:10

זו אחת הבעיות השכיחות אצל נשים ומדובר בתופעה מטרידה ומאוד לא נעימה. מחקר מצא מה גורם לדלקות חוזרות ואיך אפשר להימנע מהן

אישה אוחזת בבטן התחתונה שלה. ShutterStock
אישה אוחזת בבטן התחתונה שלה/ShutterStock

זיהומים חוזרים בדרכי השתן יכולים לשבש את איכות החיים של נשים רבות. הזיהומים הללו, שבמקרים רבים נגרמים על ידי החיידק אי קולי (ובאופן ספציפי: אי קולי אורופתוגני), יכולים לגרום לחוסר נוחות, כאבים, ושימוש תכוף באנטיביוטיקה. במאמר שהופיע במגזין הרפואי Nature Microbiology, חוקרים מביה"ס לרפואה מאוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס החליטו לחקור האם קיים קשר בין זיהומים חוזרים בדרכי השתן לבין מיקרוביום המעי.

במחקר שבוצע במשך שנה, החוקרים בחנו שתי קבוצות של נשים: נשים שהייתה להן היסטוריה של זיהומים חוזרים בדרכי השתן (15 נשים), ונשים שמעולם לא סבלו מזיהום בדרכי השתן (16 נשים). לצורך קבלת מידע מקיף, החוקרים אספו מדי חודש דגימות שתן, דם, וצואה ממשתתפות המחקר. במהלך תקופת המחקר, התרחשו בסך הכל 24 אירועים של זיהומים בדרכי השתן וכולם התרחשו בקבוצת הנשים שהייתה להן היסטוריה של זיהומים חוזרים בדרכי השתן.

ממצאי המחקר

הנה הממצאים הבולטים של המחקר:

1. הבדלים במיקרוביום המעי: המחקר הראה הבדלים בולטים בהרכב מיקרוביום המעי בין הנשים עם היסטוריה של זיהומים בדרכי השתן לבין הנשים שלא היו להן מעולם זיהומים בדרכי השתן. אצל הנשים עם היסטוריה של זיהומים חוזרים בדרכי השתן נצפה מיקרוביום מעי עם מגוון קטן יותר של מיקרובים, ועם כמות קטנה יותר של חיידקים המייצרים את החומר בוטיראט, שהוא חומר בעל תכונות נוגדות דלקת. השינוי הזה בהרכב המיקרוביום היה דומה לשינוי שרואים במצבים דלקתיים אחרים כמו מחלות מעי דלקתיות ( כמו קרוהן, וקוליטיס כיבית).

2. הבדלים בתגובה החיסונית: כאשר החוקרים בחנו את תאי הדם של הנבדקות הם מצאו הבדלים בתגובה החיסונית בין שתי הקבוצות. בקבוצה של הנשים עם היסטוריה של זיהומים חוזרים בדרכי השתן נמצא שמספר מדדים הקשורים לדלקת היו מוגברים בדמן, דבר היכול להעיד על כך שהתגובה החיסונית שלהן שונה מזו של הנשים שמעולם לא סבלו מדלקות בדרכי השתן.

3. זנים של אי קולי: החיידק אי קולי הוא מחולל נפוץ של זיהומים בדרכי השתן. באופן מפתיע, המחקר הדגים שאוכלוסיית האי קולי במעי ובכיס השתן היתה דומה בשתי הקבוצות הן מבחינת מספר החיידקים והן מבחינת הזנים הספציפיים של החיידקים. הדבר מצביע על כך שהנוכחות של אי קולי לבדה ככל הנראה אינה גורם הסיכון העיקרי לזיהומים חוזרים בדרכי השתן.

4. אי קולי עמיד: אחד הגילויים המעניינים במחקר היה שבמקרים רבים זני האי קולי הגורמים לדלקות בדרכי השתן נותרו במעי ולא הוכחדו לחלוטין על ידי הטיפול באנטיביוטיקה. הממצאים הללו מעלים שאלות בנוגע ליעילות הטיפול האנטיביוטי בהכחדת החיידקים הללו.

5. השימוש באנטיביוטיקה: בעוד שהטיפול באנטיביוטיקה הוביל באופן זמני לירידה בעושר החיידקים במעי, השפעה זו לא היתה ממושכת, ולא נמצא מתאם משמעותי בין השימוש באנטיביוטיקה לתדירות הזיהומים בדרכי השתן.

אריזות של תרופות וכדורים. ShutterStock
הקשר בין אנטיביוטיקה וזיהומים בדרכי השתן לא הוכח חד משמעית/ShutterStock

מחקר זה מדגיש את יחסי הגומלין המורכבים בין מיקרוביום המעי, מערכת החיסון, וזיהומים חוזרים בדרכי השתן בנשים. ממצאי המחקר מצביעים על כך שהנטיה לזיהומים חוזרים בדרכי השתן יכולה להיות מושפעת ממספר גורמים, כולל שינויים במיקרוביום המעי, שינויים בתגובות של מערכת החיסון, והמשך שגשוג וחוסר הכחדה של זנים של אי קולי במעי הגורמים לזיהומים בדרכי השתן.

מחקר זה פותח דלתות למחקרים נוספים שיבדקו את "ציר המעי-שלפוחית שתן", שמהווה קשר אפשרי בין בריאות המעי לזיהומים בדרכי השתן. המחקר גם מעורר את הצורך בבחינה מחודשת של הטיפול באנטיביוטיקה לזיהומים חוזרים בדרכי השתן, ואת הפוטנציאל לטיפולים מבוססי מיקרוביום כדי לייצר מיקרוביום בריא במעי, מה שיוביל בסופו של דבר להפחתת הסיכון לזיהומים חוזרים בדרכי השתן.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully