וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רציתי לחבק אותו, אבל פחדתי להבהיל": להכניס אח אומנה חדש למשפחה

עודכן לאחרונה: 3.9.2023 / 7:27

ארגון אור שלום מטפל בלמעלה מ-1,400 ילדים ובני ונוער ועוזר להם למצוא משפחות. בניגוד להורי האומנה, הסיפור של האחים במשפחות לא תמיד נשמע. כעת האחים האלה מספרים על הדינמיקה החדשה במשפחה, החששות וכמובן הקירבה הגדולה

אחים באומנה. ארגון אור שלום,
אחים באומנה/ארגון אור שלום

אנו רגילים לרוב לשמוע על הורי האומנה שמספרים על הגשמת חלום לסייע לילד במצוקה, על כאלה שתחושת שליחות הניעה אותם לשנות את ההרכב המשפחתי ולהתמודד עם אתגר מורכב אך מספק וגם על השפעת ילד האומנה על התא המשפחתי ועל הזוגיות, אבל פחות נחשפים לחוויה הזו מעיניהם של הילדים במשפחות. אחים קולטים הוא ביטוי מקצועי לילדים במשפחה המקבלים אח או אחות חדשים לאחר שמשפחתם מחליטה לקבל ילד אומנה לביתם.

נעמה ומאיה (כל השמות בכתבה בדויים) ידעו מאז ומתמיד שיהיה להן עוד אח כי החלום של אמא שלהם היה להרחיב את המשפחה בילד נוסף. לכן, כשהיו בנות 15 בלבד וההורים שלהן התחילו לספר על ארגון 'אור שלום' ועל האפשרות לקחת ילד אומנה לביתם - הן לא הופתעו.

רציתי לחבק אותו כל הזמן, אבל לא רציתי שהוא ייבהל

ארגון "אור שלום" פועל לשילוב ילדים באומנה עבור משרד הרווחה והביטחון החברתי. הארגון הוא ללא מטרות רווח והוא מטפל נכון להיום למעלה מ-1400 ילדים, נוער בסיכון ובוגרים שהוצאו מחזקת הוריהם על ידי רשויות הרווחה בשל נסיבות של חוסר מוגנות קיצונית וקשיים בתפקוד ההורי. כבר למעלה מ-42 שנים הארגון מעניק לילדים אלו את כל מה שנמנע מהם - הגנה מידית, בית חם, יד מחבקת, משפחה עוטפת וכל מה שילד זקוק לו לצורך התפתחות תקינה וסיכוי אמיתי להווה ולעתיד טובים יותר.

"התהליך היה מהיר יחסית, יש לי זיכרון מהפגישה עם העובדת הסוציאלית שישבה איתי ועם נעמה ושאלה האם אנחנו מוכנות, מה החששות שלנו ומהן הציפיות ממה שעתיד לבוא" מספרת מאיה. "המפגש פנים מול פנים הופך את החלום והמחשבות למציאות", מוסיפה נעמה. "בתחילה הקשר התחיל בהיסוס ובחשדנות משני הצדדים. דוד הגיע אלינו בגיל 4 וחצי, קטן וחמוד עם לחיים מתוקות ומלאות נמשים, אני זוכרת שרציתי לחבק אותו כל הזמן, אבל משהו עצר אותי בהתחלה, לא רציתי שהוא ייבהל ממני".

אחים באומנה. ארגון אור שלום,
אחים באומנה/ארגון אור שלום
"בלילות הראשונים מצאתי את עצמי הולך לישון עשר דקות מאוחר יותר כי לא יכולתי להפסיק להסתכל עליו ישן. מצאתי את עצמי מנתח כל משפט קטן שהוא אומר ורוצה כמה שיותר זמן איכות איתו"

באותן שנים גם ליאור (שם בדוי) (כיום בן 20, מפקד בחיל השריון) ושני אחיו מקבלים תוספת למשפחה בדמות אח חדש -נדב (שם בדוי) "הפעם הראשונה ששמעתי את המושג 'משפחת אומנה' היה לפני 5 שנים שההורים שלי התחילו לדבר על האפשרות להכניס אח חדש למשפחה, נושא האומנה תמיד היה באוויר, היו על זה שיחות פה ושם בבית עד שההורים שלי הושיבו אותנו לשיחה רצינית", מספר ליאור.

ליאור קיבל את אחיו נדב בן ה-11 לפני כ-4 שנים, ובשונה משני אחיו, הוא חלק איתו חדר. "בלילות הראשונים מצאתי את עצמי הולך לישון עשר דקות מאוחר יותר כי לא יכולתי להפסיק להסתכל עליו ישן, מצאתי את עצמי מנתח כל משפט קטן שהוא אומר ורוצה כמה שיותר זמן איכות איתו. השבועות הראשונים היו מוזרים, הרגשתי שאני צריך לנקוט משנה זהירות ולהתרגל לאח חדש. זה מישהו חדש במשפחה, עם הרגלים שונים, טיפה סגור וביישן, בכל זאת הוא הגיע אלינו כשהוא היה בן 7".

הדינמיקה המשפחתית משתנה

נעמה ומאיה מספרות שכניסתו של אח קטן למשפחה שינתה ללא הכר את הדינמיקה בבית - "מלדבר על נושאים של בנות, פתאום יש מכוניות בסלון. ההורים פתאום מחלקים את הזמן בין שלושה ילדים ולא שניים". מאיה מוסיפה שדוד תפס הרבה פוקוס בעיקר בהתחלה משום שהיה לו את מחסום השפה ופחדים מהמעבר לבית חדש "אך היה לנו ברור שהוא איתנו ועושים הכל בשביל שיהיה לו טוב".

ליאור מספר שאצלם בבית הדינמיקה השתנתה מאוד, בעיקר בין האחים. "יש עוד דמות במשפחה והכול נראה אחרת. כל האחים כבר היו בוגרים בחטיבה, תיכון ובצבא ופתאום מצטרף ילד בכיתה ב' וכל הבית מתיישר לפי זה, צריך לדבר ולהתנהג טיפה אחרת, לקום בשעות אחרות לפעמים וגם להתגמש טיפה ולקחת אותו לחוגים. גם הדינמיקה בין ההורים לילדים השתנתה - הרגשנו שחלק מתשומת הלב שלהם מופנה לעוד ילד. אין ספק שאפשר לחלק את החיים של כולנו ללפני היום שהוא הגיע ואחריו - ילד חדש שמצטרף למשפחה משנה אותה מקצה לקצה". ליאור, נעמה ומאיה מדגישים שהקושי הגדול היה בעיקר בהתחלה, אך כיום, דוד ונדב הם חלק בלתי נפרד מהמשפחות שלהם והדינמיקה המשפחתית הפכה להיות כמו בכל משפחה.

יש כמובן חששות ואתגרים

כבר מהפעם הראשונה שההורים מדברים עם ילדיהם על הנושא, עולים להם שאלות וחששות. ישנם אתגרים רבים גם לאחים קולטים מאחר ובלא מעט מהמקרים מדובר בחלום של ההורים ולא בהכרח של הילדים, למרות שתמיד ההחלטה מתקבלת יחד.

ארגון "אור שלום" מסייע גם לאחים הקולטים עם ההתמודדויות הללו באמצעות מנחת אומנה המגיעה לביקורים בבית ומלווה לכל משך תקופת האומנה את כל בני המשפחה ואת ילד האומנה במתן יעוץ מקצועי, הכוונה והדרכה בכל פעם שמתעוררים קושי או בעיה מורכבת. מדי כמה חודשים מקיים הארגון גם סדנאות מיוחדות לאחים קולטים בה הם מגלים חוויות והתמודדויות משותפות, חושבים יחד על דרכי התמודדות ומעבדים יחד עם העובדות הסוציאליות של הארגון המתמחות בנושא מצבים שונים ומורכבים שעולים כמו רגעי פרידה מילד אם הוא עוזב את הבית מאחר והאומנה מוגדרת כסידור משפחתי זמני.

"הייתה לנו עזרה מהרגע הראשון ב'אור שלום', היינו הולכים לסדנאות שמיועדות לאחים הקולטים, הייתה מגיעה עובדת סוציאלית אחת לחודש, מעניקה טיפולים משפחתיים ומענה לכל בקשה או שאלה שהייתה לנו", אור ליאור. נעמה ומאיה מוסיפות " כל החוויה שלנו מול 'אור שלום' הייתה מאוד מיוחדת. החל מהסדנאות שעברנו ונתנו לנו כלים שונים ועד לתמיכה המסורה והאוהבת של העובדת הסוציאלית שלנו. בסדנאות למשל יצא לנו להכיר עוד אחים לילדי אומנה ששיתפו יחד על החוויות מהמסע שלהם. תמיד הייתה את התחושה שיש מי שמלווה אותנו, יש עם מי להתייעץ יש מי שדואג לסדר ולתווך לנו את התהליך".

אומנה היא לא אימוץ

"מהרגע שדוד נכנס הביתה זה הרגיש שהוא תמיד היה שם, שהוא חלק מהמשפחה. אנחנו לא יכולות לתאר מצב שבו הוא יעזוב אותנו"

הציבור לא תמיד יודע להבחין בין המושגים אומנה ואימוץ. בעוד שאימוץ הוא הליך קבוע ובלתי הפיך, בו נקבע כי הורי הילד חסרי מסוגלות ולא יוכלו לעולם לגדל, משפחת אומנה מוגדרת כמסגרת משפחתית זמנית תומכת עבור ילדים ונוער מגיל ינקות ועד לגיל 18, שהוצאו מבתיהם ומחזקת הוריהם. במשפחה זו הם זוכים לחוויה משפחתית מתקנת בסביבה בריאה ובונה ומשתלבים בחיי הבית באופן מלא עד שיוכלו, במידה ומתאפשר, לחזור לגדול עם ההורים הביולוגים.

"מהרגע שדוד נכנס הביתה זה הרגיש שהוא תמיד היה שם, שהוא חלק מהמשפחה", משתפות נעמה ומאיה. "אנחנו לא יכולות לתאר מצב שבו הוא יעזוב אותנו. פעם בשבועיים הוא נוסע למשפחה הביולוגית שלו במרכז קשר, יש לו שני אחים קטנים ואח גדול, כולם היו באומנה, האח הגדול גר עם הסבתא, האח השני באומנה ושני האחים הקטנים נמצאים בתהליך אימוץ. אין ספק שסיפור החיים המורכב נוכח ולנו אין שום כוונה להפריד אותו מאמא וסבתא שלו". נעמה מדגישה שחשוב להם בתור משפחה שיהיה לדוד מאוד ברור שיש לו 2 אימהות ו-3 סבתות ושכולם ביחד המשפחה שלו. ליאור מוסיף ואומר שהתחושה הזאת לא חיה אתו בחיי היומיום, כי הוא מרגיש שנדב הוא אח שלו לכל החיים גם אם המדינה תחליט שהוא צריך לחזור להוריו הביולוגים. "אנחנו לא נותנים לתחושה הזאת לחדור הביתה".

כשליאור, נעמה ומאיה נשאלים מה הם מאחלים לאחים שלהם הם אומרים ביחד :"רק שיהיו מאושרים".

אם גם אתם חשבתם בעבר לצרף ילד אומנה למשפחתכם, התהליך יכול להתחיל ממש כאן, עם מילוי שאלון ראשוני באתר אור שלום ניתן גם להתקשר ולקבל פרטים בטלפון: 8936* ולוואטסאפ 051-2400312 .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully