וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעכשיו בישראל: זריקה פעם בחודשיים במקום כדור יומי לנשאי HIV

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 29.8.2023 / 7:49

בשורה חשובה לנשאי HIV: מעכשיו בישראל זריקה פעם בחודשיים במקום נטילת כדורים על בסיס יומי. הטיפול החדש יעיל באותה מידה כמו הכדורים וינתן במרפאות קופות החולים או במרפאות ה-HIV בבתי החולים, לאחר קבלת מרשם, ללא עלות למטופל

אדם מקבל זריקה ניסיונית שכוללת חיסון לנגיף הקורונה באחד מבתי החולים בסיאטל 16 במרץ 2020. AP
זריקה אחת לחודשיים במקום כדור יומי/AP

ארבעה עשורים אחרי התפרצות מגיפת האיידס, מהפיכת הטיפול באנשים החיים עם HIV מגיעה לישראל, באמצעות טיפול חדש שפותח במשותף על ידי חברות התרופות GSK ויאנסן.

מדובר בשתי זריקות חדשות המיועדות לנשאי HIV, שיחליפו את הכדורים היומיים שנוטלים כיום אנשים החיים עם הנגיף. על פי ההערכות, הטיפול בזריקות עשוי להפחית את שיעור ההדבקות ולהקל על שגרת החיים של המטופלים.

הטיפול בזריקות ניתן פעם בחודשיים, ובכך מאפשר לאנשים החיים עם HIV להשיג איכות חיים גבוהה תוך שמירה על סטטוס Undetectable. טיפול זה כבר מומלץ על ידי גופי הבריאות המובילים בעולם: החברה האירופאית לטיפול באיידס, EACS ה-NICE בבריטניה, מחלקת הבריאות ושירותי אנוש של ארה"ב ה-DHHS, וכמובן על ידי סוכנות הבריאות הפדרלית של ארה"ב, ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי.

כ-8,000 נשאי HIV חיים כיום בישראל, מרביתם נוטלים מדי יום לפחות כדור אחד. הנשאים נדרשים להקפיד על נטילת הכדורים, שכן חריגה עלולה להוביל להתפשטות הנגיף, להדבקת פרטנרים מיניים ולתחלואה באיידס. הטיפול החדש כולל מתן שתי זריקות אחת לחודשיים -ווקבריה (Vocabria) של חברת GSK ורקמביס (Rekambys) של יאנסן. הזריקות יינתנו באותו ביקור, אחת לחודשיים, במרפאות קופות החולים או במרפאות ה-HIV בבתי החולים, לאחר קבלת מרשם ממומחים למחלות זיהומיות במרפאות איידס.

הזריקות הן תוך-שריריות (IM, Intra-mascular), ויעילותן אל מול הכדורים נמצאה כמעט זהה - יעילות של 90% לזריקות ו-93% לכדורים, כפי שעלה מתוצאות מחקר ה-SOLAR שהתפרסם לאחרונה, וסקר תוצאות של 12 חודשי טיפול בקרב מאות מטופלים.

תחליף לתזכורת היומיומית הלא נעימה

בתום המחקר, 90% מהמשתתפים העדיפו להמשיך את הטיפול באמצעות זריקות, כשהסיבות המרכזיות לכך הן שחרור מהצורך לזכור לקחת כדור כל יום, נוחות וחוסר צורך לשאת איתם את התרופות היומיות

בכנס האגודה הבין-לאומית לאיידס (IAS), שהתקיים לפני כחודש באוסטרליה, פורסם מחקר נוסף שבחן את התוצאות ושביעות הרצון של אנשים החיים עם HIV שעברו לטיפול באמצעות זריקות אחת לחודשיים במקום הכדור היומי. המחקר בוצע במשך כשנה בקרב 680 מטופלים במספר מרכזים בארה"ב, איטליה, צרפת, ספרד, יפן ואנגליה.

המחקר הראה שיפור משמעותי בשביעות הרצון בקרב המטופלים שקיבלו טיפול בזריקות פעם בחודשיים, לעומת ירידה בשביעות הרצון במטופלים שקיבלו טיפול יומי בכדורים. עיקר השיפור בשביעות הרצון עליו העידו המטופלים היה גמישות הטיפול ורצון בהמשך הטיפול בזריקות הטיפול.

בנושא יעילות הטיפולים בשמירת דיכוי ונוחות וירולוגי, המאפשר לאנשים לחיות עם הנגיף ולנהל חיי שגרה, המחקר הראה יעילות דומה לשני הטיפולים.

בתום המחקר, 90% מהמשתתפים העדיפו להמשיך את הטיפול באמצעות זריקות, כשהסיבות המרכזיות לכך הן שחרור מהצורך לזכור לקחת כדור כל יום, נוחות וחוסר צורך לשאת איתם את התרופות היומיות.

המחקר הסיק שהמטופלים בזריקות ראו בטיפול גם פתרון לאתגרים הפסיכולוגיים שחוו במהלך הטיפול בכדורים: דאגה מגילוי סטטוס ה HIV-שלהם על ידי גורמים בסביבתם, חשש לשכוח לקחת את הכדור בכל יום, תחושה שלקיחת תרופות ה-HIV היא תזכורת יומיומית לא נעימה לסטטוס שלהם כאנשים החיים עם HIV

"פתרון מצוין לניהול טוב יותר של הנשאות"

"אין עוד מחלה בה הקשר בין ההיצמדות לטיפול התרופתי ותוצאות ההדבקה בנגיף כל כך קשורות זה בזה", אומר לוואלה! בריאות ד"ר איציק לוי, מנהל מרפאת האיידס במרכז הרפואי שיבא. "מי שמתגלה בזמן ונוטל את הטיפול כהלכה, יכול לנהל את חייו כרגיל, באיכות טובה ובתוחלת חיים רגילה. מי שאינו נוטל את הטיפול כהלכה עלול לסבול מעלייה בכמות הנגיפים ובעקבות זה לירידה בתפקוד מערכת החיסון, עלייה בחומרי דלקת בגוף, דבר שעלול להביא למחלות הקשורות באיידס או למחלות נלוות כמו פגיעה בלב ובכלי הדם, בכבד, בכליות ואפילו במוח. אין ספק כי עלייה בשביעות הרצון מהטיפול שמביאה בעקבותיה היצמדות טובה יותר לטיפול, תוביל לניהול טוב יותר של המצב.

"עבור מטופלים שמתקשים מסיבות שונות לבלוע כדורים ומתאימים לטיפול בזריקות, מתן טיפול בזריקות לטווח ארוך עשוי להיות פתרון מצוין להעלאת שביעות רצון ובעקבות כך לניהול טוב יותר של הנשאות".

הזריקות החדשות ניתנות ללא עלות או השתתפות עצמית של המטופל, במסגרת סל התרופות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully