וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר גרוע מפלסטיק: קשיות נייר מכילות כימיקלים רעילים

עודכן לאחרונה: 28.8.2023 / 12:58

מחקר שבדק סוגים שונים של קשיות שתיה - מפלסטיק, דרך נייר, זכוכית ופלדה - מצא כי בקשיות הנייר שמתוארות כידידותיות יותר לסביבה יש נוכחות גבוהה של כימיקלים שעלולים לסכן את הבריאות

קשים מנייר. ShutterStock
קשים מנייר/ShutterStock

קשיות נייר אולי אינן "ידידותיות לסביבה" כמו שטוענים שהן: חוקרים בלגים גילו שהכלים המכונים "ירוקים", הם רעילים ולכן הם עלולים להיות גרועים יותר עבור הסביבה מאשר קשיות הפלסטיק המושמצות.

"קשיות העשויות מחומרים על בסיס צמחי, כמו נייר ובמבוק, מתפרסמות כבנות קיימא וידידותיות יותר לסביבה מאלה העשויות מפלסטיק", הסביר ד"ר תימו גרופן, מחבר מחקר ומדען סביבה באוניברסיטה של אנטוורפן. "עם זאת, הנוכחות של PFAS (חומרים המבוססים על פולי ופרפלואוראלקיל הידועים כ"כימיקלים לנצח" מכיוון שלוקח זמן רב לפני שהם מתפרקים) בקשיות אלה אומר שזה לא בהכרח נכון".

המחקר שפורסם בכתב העת Food Additives & Contaminants מגיע בעקבות יוזמות מרובות שנאכפו על ידי ערים רבות בארה"ב, כולל ניו יורק, ורשתות מסעדות לאסור על קשי פלסטיק חד פעמיים המורכבים מפוליפרופילן ופוליסטירן, שלוקח מאות שנים להתפרק וקשורות לבעיות בריאות - מבעיות כבד ועד למומים מולדים. .

איזו קשית שתייה הכי נקיה?

על פי המחקר החדש, זהו טיעון שאין מאחוריו דבר, שכן הכלים המתכלים, כביכול, הידידותיים לסביבה, עמוסים בפוטנציאל עם יותר PFAS מאשר גרסת הפלסטיק "הרעה".

PFAS, המשמשים במגוון רחב של מוצרי צריכה ותעשייתיים, התגלו לראשונה בדמם של אנשים שנחשפו לכימיקלים אלו במקום העבודה בשנות ה-70. חלק מהיצרנים הפסיקו את השימוש בחומצה פרפלואורו- n אוקטנואית (PFOA) ובפרפלואורו -1 אוקטן חומצה סולפונית (PFOS), אך מכיוון שהם עמידים לאורך זמן, PFAS נמצא במי שתייה, במוצרי מזון רבים ובדם של יותר מ-98 אחוזים מהמבוגרים בארה"ב. כעת גם בקשים מתכלים.

במחקר הנוכחי החוקרים ניתחו את ריכוזי ה-PFA של 39 מותגים של קשיות שתייה, שהיו מורכבים מחמישה חומרים: נייר, במבוק, זכוכית, נירוסטה ופלסטיק. הם גילו שקשיות נייר היו מלאות ביותר ב-PFA עם רוב עצום של 90% מקשיות נייר המכילות את הכימיקלים. קשיות במבוק - עוד אלטרנטיבה ירוקה - הגיעו למקום השני עם 80%, ואחריהן 75% מקשיות פלסטיק, 40% מקשיות זכוכית, ואף לא אחת בקשי פלדה.

איש שותה בקש. ShutterStock
איש שותה בקש/ShutterStock

הכימיקל הנפוץ ביותר היה חומצה PFOA, שנאסרה ברחבי העולם מאז 2020. עם זאת, חומר זה עדיין מיוצר במדינות מסוימות ויכול להיות קיים במוצרים שקונים על ידי צרכנים אמריקאים.

כמו כן, נכחו בקשי השתייה חומצה טריפלואורית וחומצה טריפלואורומתאן-סולפונית, PFAS אשר מתמוססים בקלות במים, כלומר הם עלולים לדלוף מתוך קשיות למשקאות. "הנוכחות של PFAS בקשיות נייר ובמבוק מראה שהם לא בהכרח מתכלים", הזהיר ד"ר גרופן. שלא לדבר על כך שחלק מהקשיות המכונות "100% ניתנות למחזור" הן למעשה הכל מלבד זה.

לא ברור כיצד החומרים האלה הגיעו לקשיות, למרות שנוכחותם בכל מותג מעידה שהם הוספו בכוונה כחומר דוחה נוזלי. מקורות PFA פוטנציאליים אחרים יכולים להיות האדמה בה גדלו החומרים הצמחיים וכן המים המשמשים בייצורם.

למרבה המזל, ריכוזים נמוכים של PFAS, כמו כמויות שנבלעות משימוש בקשיות, לא צפויים להוות סיכונים בריאותיים רציניים. עם זאת, מחקרים בבעלי חיים מצביעים על כך שהצטברות של כימיקלים אלו לאורך זמן עלולה לגרום למגוון תופעות לוואי קשות, כולל נזק לכבד, מערכת חיסונית מוחלשת, תינוקות בתת משקל ואפילו מוות של תינוקות. ההשפעות ארוכות הטווח על בני אדם עדיין אינן ידועות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully