וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש שני מעברים גדולים בחיי תלמיד, ואתם ההורים יכולים להקל עליהם. מאוד

לינא יחיא

עודכן לאחרונה: 1.9.2023 / 7:32

כל אדם עובר בחייו מספר שינויים ומעברים משמעותיים, כשבתקופת הילדות מדובר על העליה לכיתה א' ולאחר מכן המעבר לחטיבה. כך תעזרו להם לעבור את זה חלק יחסית

ילדים מחוץ לבית ספר. ShutterStock
המעבר הראשוני החשוב של ילדים הוא בכיתה א'/ShutterStock

כל אדם עובר בחייו מספר שינויים ומעברים משמעותיים, כשבתקופת הילדות הם חלק בלתי נפרד מתהליך ההתבגרות וצמיחה אישית. המעבר הראשוני ביותר עבור ילדים בוגרים הוא כמובן הכניסה לכיתה א' והפרידה מהגן. שם לומדים הילדים להסתגל למסגרת חדשה ומאמצים את הכלים שילוו אותם במשך 12 השנים הבאות של חייהם בבית הספר.

המעבר המשמעותי השני הוא בקרב המתבגרים, שנפרדים מהחטיבה ועולים אל התיכון, השלב האחרון לפני הפרידה מבית הספר שליווה אותם במרבית חייהם הבוגרים ותחילת חייהם העצמאיים. כיצד ניתן להתמודד עם המעברים המשמעותיים הללו, ואיך תכינו את ילדיכם לפני כל שלב?

מעבר מהגן לכיתה א'

המעבר הראשוני והמשמעותי ביותר בחיי הילדים הוא הכניסה לכיתה א'. לאחר סיום תקופת הגן, על הילדים להסתגל למעבר אל מסגרת בית ספרית - הישיבה בכיתה ליד שולחנות שונה מהישיבה בגן, מבנה הלימודים הקבוע של שיעורים והפסקות ומקצועות הלימוד הרבים. הסתגלות זו יכולה להיות מהנה ומלאת משמעות, אך ללא ליווי מתאים שלכם ההורים, היא עלולה להיות מאתגרת ורוויות תסכולים. ככה תעשו את זה:

התמודדות עם השינוי: המעבר מגן לכיתה א' הוא תקופה שמרבים לדבר עליה בהתרגשות, להתייחס אליה כאל קפיצת מדרגה ולראות בה אחד מהשינויים המהותיים בחיי הילדים, אך זו חוויה חשובה ומרתקת גם עבור ההורים. הוא מסמל את הצעד הראשון של הילדים בתוך עולם הלמידה המורכב יותר והתקשורת החברתית הרחבה יותר. עם תמיכה נכונה וגישה מתאימה, ניתן להפוך את המעבר לחוויה חיובית ושמחה.

הכנה מראש: הכנה מוקדמת לכיתה א' יכולה להעלות משמעותית את תחושת המסוגלות, השליטה והביטחון העצמי בקרב הילדים, ולהפחית את הדאגות וחוסר הוודאות שנלווים באופן טבעי למעמד.

הכנה מראש יכולה להיעשות באמצעות המחשות שונות כמו שיחה על בית הספר ותיאום ציפיות, הקראת סיפור בהקשר של המעבר לכיתה א', הכנת יצירה משותפת, ביקור מקדים בבית הספר לפחות פעם אחת לפני תחילת הלימודים, היכרות עם מקומות מרכזיים כמו הכיתה והשירותים. מומלץ לבחור בפעילות שמתאימה לילדכם ולאופיו על מנת לייצר עבורו סביבה מקבלת ומכילה.

חוויה חיובית מצמיחה: שתפו את הילדים ברכישת הציוד לבית הספר. לראשונה הם יגיעו עם ציוד מלא הכולל עפרונות, סרגל, מחק, קלמר, מחברות ותיק. עבורם מדובר בהתרגשות רבה, והחוויה הזו יכולה להיות מאיימת ומרחיקה אם היא תעשה בחיפזון וללא סבלנות, אך היא יכולה להיות מעודדת, חיובית ומעצימה אם תעודדו אותם לבחור בעצמם את הציוד ולהיות שותפים פעילים בהחלטות - תעוררו אצלם את ההתרגשות והרצון להגיע ליום המיוחל.

שיח רגשי: עודדו שיח סביב הרגשות והחששות של הילדים, השיבו להם בתשובות מספקות ועם המון תמיכה וקבלה לרגשותיהם. ניתן גם "לתהות ביחד" סביב השאלות על מנת לאפשר להם להביע את החששות, הלבטים והרגשות ולעבד אותם בצורה הטובה ביותר.

שמירה על השגרה: חשוב לצמצם ככל הניתן שינויים גדולים או מהותיים לפני תחילת כיתה א', כדי להימנע ממעברים חדים נוספים, ולשמור ככל הניתן על שגרתיים היום-יום והמשפחה, כמו הרגלי השינה, ארוחות האוכל, הפעילויות וכדומה. לכן, פחות מומלץ לטוס לחופשה ארוכה רגע לפני תחילת השנה למשל.

התנהגות יוצאת דופן: חשוב לגלות ערנות להתנהגות הילדים לאור השינויים הרבים שהם מתמודדים עימם, במידה וקיימת התנהגות חריגה או שינויים משמעותיים כמו עצבנות מופרזת, תלונות על כאבים או דפוסי התנהגות ילדותיים יוצאי דופן. אם אתם מזהים התנהגויות אלו או דומות, יש לפנות לייעוץ עם אנשי מקצוע.

תלמידים צעירים לומדים עם לפטופ בתוך כיתה. ShutterStock
פרק חשוב במסע הלמידה והצמיחה של המתבגרים/ShutterStock

מחטיבת הביניים לתיכון

המעבר מחטיבת הביניים לתיכון הוא פרק חשוב במסע הלמידה והצמיחה של המתבגרים, שעשוי להיות כרוך פעמים רבות בלחץ וקושי בשל האתגרים החדשים שהוא מביא עמו מבחינה לימודית וחברתית גם יחד. התמיכה המשפחתית, והיכולת להתמודד עם אותם אתגרים, הם גורמים מכריעים בהצלחת המעבר המהווה את התחלת השלב הבא בחייהם של התלמידים, שהוא למעשה השלב האחרון לפני סיום בית הספר ויציאה על העולם כאנשים בוגרים.

שינויים לטובה: הנקודה הראשונה מכוונת דווקא אל ההורים. פעמים רבות, מפלס החרדה שלנו כהורים לקראת המעבר וההתמודדויות העתידיות של המתבגרים, מעוררים בנו חששות גדולים. ההמלצה הראשונה שלי להורים היא להזכיר לעצמם שילדיהם צלחו לא מעט שלבים בתהליך ההתפתחות עד כה, לכן סביר שגם הפעם הם יצליחו למצוא את מקומם ולהסתגל לשינויים.

להיעזר בצוות בית-הספר: במידה ומדובר בתלמידים שלא סבלו מקשיים משמעותיים בעבר, ניתן לצאת מנקודת הנחה שגם המעבר הזה יעבור בשלום, על אף האתגר הכרוך בכך. יחד עם זאת, במידה וילדכם סבל בעבר מקשיים חברתיים, תקשורתיים או לימודיים - מומלץ לשתף את צוות בית הספר על מנת שיוכלו לספק מענה הולם לקושי במידה ויתעורר כזה כבר בתחילת הדרך. בררו קיימת בבית הספר יועצת או פסיכולוגית, או לחלופין היוועצו במחנכת הכיתה.

תמיכה רגשית: גלו עניין בחוויות שלהם ואל תחששו לשאול שאלות. נסו להקשיב לחששות שהם מעלים, שלרוב יהיו בעוצמה רבה ולא בהכרח מכורח המציאות, מבלי לשפוט או לבקר אותם. קבלו את הדאגות בהבנה, ובמקביל נסו "לנרמל" אותן. מתבגרים שנמצאים בנקודת מעבר זו, בין מסגרת למסגרת, חוששים ממקומם החברתי, מהדרישות הלימודיות ומההתחלה החדשה. הזכירו להם בכל שלב שהם לא לבד.

חיזוק חיובי: נסו לשקף למתבגרים שלכם את נקודות החוזקה הייחודיות להם. מחמאה אמיתית וכנה שמותאמת אישית אל ילדכם יכולה לחזק את הביטחון העצמי, ולהיות מקור תמיכה משמעותית בתקופה של שינויים. הימנעו מחיזוקים חיוביים כלליים שלא באמת משקפים את היכולות של ילדכם.

לאפשר מרחב להתנסות: תקופת התיכון פותחת צוהר לעולם שלם של תחומי עניין שונים ומגוונים. עודדו את המתבגר שלכם לבחור תחומי לימוד אליהם יתחברו, ואל תשכחו להבחין בין דעתכם לבין זו שלו. הרי בסופו של דבר הוא זה שיצטרך להתמודד עם הבחירה, וכדי שיוכל להשקיע ולהתקדם, הוא חייב לגלות סקרנות אותנטית למקצוע.

דור הטיקטוק: הציעו להם לשלב את הטכנולוגיה ככלי עזר לשיפור הלמידה, לניהול הזמן ולפיתוח יכולות חדשות. למשל שימוש ביישומים חינמיים לניהול הזמן ולארגון המשימות, אפליקציות למידה שיתאימו לסגנון הלמידה שלהם בשילוב סרטוני הסבר ותרגולים אינטראקטיביים.

שמירה על איזון: מחקרים מראים שהצלחה בתחום הקריירה מקושרת לכישורים חברתיים לא פחות מאשר להישגים לימודיים. לכן, כדאי לזכור שהצלחה בלימודים זה לא הכל. השקיעו מאמצים בסיוע לשמירה על איזון בין לימודים לחיי חברה, עודדו את המתבגרים לצאת ולהיפגש עם חברים ולטפח תחביבים. עודדו אותם לגלות פעילויות חוץ לימודיות כמו תנועות נוער או חוגי העשרה, בהם יוכלו להרחיב את מעגל החברים וללמוד ליצור קשרים מחוץ לכיתה.

לינא יחיא היא פסיכולוגית קלינית עם התמחות בטיפול בילדים ובני נוער ממחוז צפון של קופת חולים מאוחדת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully