וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסימנים שמעידים: יתכן שלילד שלכם יש קושי בוויסות רגשי

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 26.9.2023 / 7:38

הילד שלכם נוטה להגיב בהתפרצויות זעם, מצבי הרוח שלו משתנים במהירות והוא מתקשה לתחזק קשרים חברתיים? יתכן והוא מתקשה בוויסות רגשי ובעזרת טיפול נכון תוכלו לעזור לו

ילד ואמא מדברים. ShutterStock
ויסות רגשי הוא היכולת לאזן את הרגשות, שליליים או חיוביים, ולהגיב באופן מרוסן ומנוהל אליהם/ShutterStock

כולנו מתמודדים עם מצבים שיוצרים אצלנו חוסר שביעות רצון, אכזבה, כעס ורגשות שליליים אחרים. ילדים, כחלק מתהליך ההתפתחות שלהם, נדרשים להתמודד עם אתגרים, ולאורך תהליך הלמידה שלהם הם מתנסים בחוויות שליליות.

ויסות רגשי הוא היכולת לאזן את הרגשות, שליליים או חיוביים, ולהגיב באופן מרוסן ומנוהל אליהם. ילדים שלומדים לווסת את תגובותיהם הרגשיות מצליחים להתמודד עם אתגרים יומיומיים, שינויים ומשימות. קושי בוויסות רגשי אצל ילדים יבוא לידי ביטוי בעוצמת רגשות גבוהה שמרגישה לא מרוסנת, וייראה שהם חווים הצפה רגשית.

בסביבות גיל ארבע מצופה מילדים להשיג רמת שליטה מסוימת ברגשות שליליים, אך הורים יוכלו להבחין עוד קודם בהתנהגויות המעידות שהילד שלהם חווה קושי בוויסות הרגשות שלהם. הנה כמה מהסימנים המעידים על כך שלילד שלכם יש, ייתכן, קושי בוויסות רגשי:

טנטרומים והתפרצויות זעם

הילד מגיב בתוקפנות כשאתם אומרים לו "לא"? משתולל, בועט, צורח, יורק ואתם מרגישים שאתם לא מצליחים "להגיע אליו"? זהו סממן מאוד בולט של החוסר ביכולת שלו לווסת את הכעס או האכזבה שהוא חש.

שינויים קיצוניים במצבי הרוח

מזהים שהילד שלכם עובר במהירות בין שמחה לעצב? יכול למרר בבכי (אמיתי) ובתוך דקות יהיה שמח ולא יהיה לבכי זכר? ייתכן שהשינוי הקיצוני והמהיר הזה מעיד על קושי בוויסות רגשי.

אימפולסיביות וקושי בדחיית סיפוקים

לילד אין את המנגנון שעוצר אותו רגע לפני שהוא מתנהג בדיוק כפי שהוא רוצה ובדיוק בזמן שהוא רוצה. בעוד מבוגר יידע שהתנהגות מסוימת פוגעת בו או באחרים, מסוכנת או לא מקובלת, ילד עם קושי בוויסות רגשי לא יצליח לעצור את עצמו ממשהו שהוא "פשוט חייב" באותו הרגע.

התלהבות בלתי נשלטת בעת התרגשות

גם תגובות לא מאוזנות לרגשות ואירועים חיוביים יכולות להעיד על קושי בוויסות רגשי. מרגישים שהילד שלכם חווה אירועים משמחים בעצימות גבוהה וההתלהבות שלו היא בלתי נשלטת? זה בהחלט יכול להעיד על הקושי שלו בלרסן את רגשותיו.

עוד לפני שאתם ניגשים לטיפול מקצועי, אם בחרתם בכך, תוכלו לסייע לילד שלכם לשפר את יכולת הוויסות הרגשי שלהם. מילת המפתח כאן היא שיום. שיימו את הרגשות שלהם ודברו עליהם. "אני רואה שאת נורא מתרגשת שהגיע אלייך חברה", אמרו למשל לילדה שמגיבה בצעקות שמחה והשתוללות מוגזמת כאשר היא נהנית מאוד. "אני רואה שאתה נורא מאוכזב שלא הרשיתי לך לאכול ממתק", אמרו לילד שנתקף בזעם בעקבות תסכול שלא קיבל משהו שביקש.

בזמן התפרצות רגשית נסו להציע לילד חיבוק. אל תאיימו עליו או תלכו מהמקום כי הוא הוא זקוק לכם מאוד באותו הרגע. אחרי שהוא נרגע ניתן לדבר איתו ואף לזכות להקשבה. בנוסף, הוו אתם דוגמה חיובית עבורו כמי שמצליחים לווסת את הרגשות שלהם השליליים שלהם.

אם אתם מרגישים כי יש צורך בהתערבות חיצונית, ישנם כלים טיפוליים שונים שמסייעים בוויסות רגשי, ובהם טיפולי CBT, הדרכה הורית עבורכם, טיפול באמנות או באמצעות בעלי חיים ועוד. מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים כדי לקבל הכוונה לסוג טיפול מתאים.

ילדה משחקת בארגז חול. ShutterStock
לילד אין את המנגנון שעוצר אותו רגע לפני שהוא מתנהג בדיוק כפי שהוא רוצה/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully