וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היתושים כאן, וחלקם יכולים לגרום למחלות קשות. כך תתגוננו

ד"ר ביביאנה חזן

עודכן לאחרונה: 29.8.2023 / 12:53

ההתחממות הגלובאלית של כדור הארץ משפיעה מאוד על הימצאות מחלות שמועברות על ידי יתושים למדינות שונות ברחבי העולם, ולכן צריך להתכונן לפני שמתכוונים לנסוע אליהן

יתושה מוצצת דם. AlessandroZocc, ShutterStock
מחלות רבות שמועברות על ידי יתושים/ShutterStock, AlessandroZocc

החודש צויין יום היתוש העולמי וזהו זמן טוב לחדד את נושא התגוננות מפני מחלות המועברות על ידי עקיצות יתושים ויתושות שמהווים סכנה לבני האדם. כיום, בניגוד למה שנהוג לחשוב בעבר, מדינות העולם השלישי, אינן האזורים היחידים שם ניתן להידבק במחלות עקב עקיצות יתוש.

יתושים ויתושות הם אמצעי העברה של מחלות למיניהן שנמצאות באיזורים גיאוגרפים שונים. כאשר אנחנו מגיעים לאזורים שידוע ששם שוהים יתושים מסוגים מסויימים המעבירים מחלות לא פשוטות, שכוללות נגיפים ופרזיטים, כדאי לדעת זאת מבעוד מועד, כדי להכין את עצמינו לטיול בטוח ובריא. למשל בישראל אנחנו מכירים את קדחת הנילוס המערבי. בתקופת קום המדינה היתה המלריה שעוברת על ידי יתושה בעולם השלישי ובכל יבשת, יש מחלות אחרות שיכולות לעבור על ידי יתושים.

מחלות שנגרמות על ידי יתושים ויתושות

הקדחת הצהובה - YELLOW FEVER. מדובר במחלה מאוד מסוכנת הקיימת בדרום אמריקה ואפריקה. היא עוברת על ידי יתושים ואנשים שנדבקים ואינם מחוסנים הם בסיכון למחלה קשה,עם אחוזי תמותה של 50 אחוז. יש חיסון מאוד יעיל למניעת המחלה. החיסון למחלה זו חובה בחלק מהמדינות משתי סיבות - האחת, שהמטיילים לא יחלו בה, ודבר נוסף שאם נדבקו וטרם יודעים זאת בשל דגירת המחלה, שלא תועבר למדינות שהמטיילים גרים בהן. כיום לפני עליה למטוס או במעבר גבולות למדינות נגועות יש להציג פנקס חיסונים לוודא שמחוסנים. החיסון ניתן בזריקה.

דנגה (DENGUE) ו -צ'יקונגוניה (CHIKUNGUNYA). מדובר ב-2 מחלות שעוברות על ידי עקיצת יתוש כאשר הסימנים לא תמיד מדליקים נורה אדומה כי לא תמיד הם קשים. בין התסימינים ניתן למנות חום, כאבי ראש ומפרקים ופריחה אופיינית, אך לפעמים אלו אף מגיעים לדימומים בעור או בחניכיים ובשתן.

למרות שחלק מהסימנים יחסית קלים ואף עוברים לבד, הרי שלפעמים המחלה חמורה ועלולה להביא למוות. במיוחד קשה כאשר נדבקים בדנגה בפעם השנייה. המחלות נמצאות באזורים החמים בכל העולם: מרכז ודרום אמריקה, אפריקה והמזרח הרחוק, כיום גם בעוד אזורים חמים כגון דרום ארה"ב, איטליה, ובואנוס איירס בארגנטינה.

טרם יש חיסונים בארץ למחלות אלה (הם בשלבי פיתוח) ולכן ההתגוננות למחלות אלה היא באמצעות מריחה בחומר נגד יתושים עם המרכיב הפעיל DEET 25% ולהימרח כל 6 שעות יחד עם לבישת בגדים ארוכים המכסים את רוב הגוף.

קדחת מוח יפנית. מדובר במחלה לה סימפטומים כגון חום, כאבי ראש וגם מצב ההכרה מושפע עם סימנים נירולוגים, פרכוסים, קומה ואפילו מוות. המחלה נמצאת רק במזרח הרחוק באיזורים כפריים למחלה זאת יש חיסון ואנו ממליצים ליטול אותו למי שנוסע לתקופות של 3-4 שבועות או יותר, לאזורי הכפרים. החיסון ניתן ב- 2 זריקות בהפרש 28 יום. למי שאין זמן עד הטיסה, אפשר גם לקחת את המנה השנייה לאחר 7 ימים. החיסון מקנה הגנה לשנתיים אם ניתן בהפרש של 28 יום או לשנה אם ניתן בהפרש של שבוע ולאחר מכן ניתן לקחת מנה נוספת (שלישית), ואז מקנה הגנה ל- 10 שנים נוספות. אפשר לחסן מגיל חודשיים והחיסון בטוח ויעיל למניעת המחלה.

יתושי אדס במעבדה בסאן חואן, פוארטו ריקו, מרץ 2016. רויטרס
יתושי אדס הגורמים למלריה/רויטרס

זיקה. המחלה קיימת בכל העולם המתפתח ובעיקר במרכז ודרום אמריקה, אפריקה ובמזרח הרחוק, אם כי היא אינה מאוד נפוצה. הזיקה מאופיינת בחום, כאבי פרקים, פריחה. המחלה לא מסוכנת לאוכלוסייה הכללית, אבל אם אישה נדבקת כשהיא בהריון זה עלול להוביל להתפתחות של מומים בעובר לכן, מומלץ לא להיכנס להריון במהלך הטיול ועד חודשיים (האישה) ו-3 חודשים (הגבר) לאחר היציאה מהאזור

מלריה - MALARIA. מדובר במחלה קשה שעלולה להוביל למוות. בזמנו קראנו לה קדחת.
הסימפטומים של מלריה הם חום, צמרמורות. האזור הכי מסוכן למלריה זה אפריקה, שם השכיחות פי 50 מכל מקום אחר בעולם. המחלה מועברת באמצעות עקיצה של יתושה, הפועלת בשעות הלילה עד 5 בבוקר והיא מעבירה את הטפיל. למלריה יש חיסונים בפיתוח, אך יעילותם אינה מספקת. לכן, אנחנו ממליצים על טיפול מניעתי שגם יכול להוות לטיפול עצמו בעת הדבקה. במקרה של חום וצמרמורת באזורים נגועים במלריה יש לפנות באופן מידי למרכז רפואי לאבחון וטיפול בהקדם.

לסיכום, יש לקחת בחשבון שההתחממות הגלובאלית של כדור הארץ משפיעה מאוד על הימצאות מחלות שמועברות על ידי יתושים למחוזות שטרם הכרנו ששם נמצאים יתושים שמעבירים את הווירוסים והטפילים שהוזכרו. המקומות הנגועים יוצאים מארצות העולם שלישי ומתרחבים ליעדים כגון דרום איטליה, בואנוס איירס, דרום ארה"ב, גם קטמנדו בנפאל, שנמצאת בגובה של 1,400 מ' שפעם לא נחשבה ליעד בו נמצאים יתושים, השנה אובחנו בה מקרים של דנגה.

לפני שיוצאים לטייל מומלץ מאוד לעבור במרפאות מטיילים מוסמכות, להבין לאן נוסעים, ולטייל בצורה חכמה ובטוחה כדי למנוע מחלות מבעוד מועד.

ד"ר ביביאנה חזן היא מומחית מחלות זיהומיות ומנהלת היחידה למחלות זיהומיות, מרכז רפואי העמק בעפולה ומנהלת רפואית של מרפאות מור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully